Ledbussar

Startat av Stefan P, 08 juni 2010, 11:42:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Citat från: Svempa skrivet 09 juni 2010, 17:10:05 PM
Mötte den i hbg för ca 15-20 år sedan så att den skulle ha stått där i 25 år  ställer jag mig frågande till
Nej, nej, den har inte varit ute och luftat på sig sedan sommaren 1983 och jag kan till 100% säga att bussen aldrig i hela sitt liv varit så långt borta som i Helsingborg!! Jag vet!!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 juni 2010, 18:48:55 PM
Nej, nej, den har inte varit ute och luftat på sig sedan sommaren 1983 och jag kan till 100% säga att bussen aldrig i hela sitt liv varit så långt borta som i Helsingborg!! Jag vet!!

Har du koll på de norska Scania BF76 Knudsen ledbuss? Kan det ha varit en sådan som Svempa sett i Helsingborg? Åtminstone en är ju bevarad, troligen två.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2010, 19:20:47 PM
Har du koll på de norska Scania BF76 Knudsen ledbuss? Kan det ha varit en sådan som Svempa sett i Helsingborg? Åtminstone en är ju bevarad, troligen två.

Jag kan inte tänka mig att norrmännen kört ända ned till Helsingborg med någon Knudsen-buss. Kan det ha varit 1967 års Mercedes-ledbuss hos Perstorps Buss som Svempa sett i Helsingborg? Verkar mer troligt.

Svempa

låter som rimligt . Finns den på bild?

Ola Almquist

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 juni 2010, 19:34:11 PM
Jag kan inte tänka mig att norrmännen kört ända ned till Helsingborg med någon Knudsen-buss. Kan det ha varit 1967 års Mercedes-ledbuss hos Perstorps Buss som Svempa sett i Helsingborg? Verkar mer troligt.

Den har jag åkt med! Från Klippan till Silver Hill 1983. Tyvärr långt innan jag började fota bussar. :( Trodde att det var ett museiföremål. :) Hade den inte Nilsbussfärgerna i rött och creme? Synd att dessa gamla Mercedesar är så sällsynta på bild.

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

En komplett GDG BF76/Säffle, eller någon av de som figurerat här, som husbussar?

Håkan 62

Den först Volvo ledbussen var stationerad i Trelleborg, SJ 0958.
Jag körde ofta förstärkningsturer till Falsterbo med gymnasieelever med denna vagn.
Hoppas den finns kvar:)

Björn Forslund

Tyvärr är den första borta. Den blev reservdelar till den ledvagn SSS har bevarad, och demonterades i Uppsala på 90-talet.