Volvo bussen "Svea"

Startat av Stefan P, 08 juni 2010, 11:39:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har läst tdmingen Klassiska Lastbilar om Tunga Rallyet Väst om en buss som Volvo klubben äger som kallas för "Svea", byggd på ett lastbil chassi, med motorn framför bussen
ser ut vara 50-femtiotal?
Är det någon som kan berätta mer om bussen och Volvo klubben vad många fordon de har?

mvh Stefan P


Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 08 juni 2010, 11:39:01 AM
Hej

Jag har läst tdmingen Klassiska Lastbilar om Tunga Rallyet Väst om en buss som Volvo klubben äger som kallas för "Svea", byggd på ett lastbil chassi, med motorn framför bussen
ser ut vara 50-femtiotal?
Är det någon som kan berätta mer om bussen och Volvo klubben vad många fordon de har?

mvh Stefan P



I och för sig har jag aldrig hört att den kallas Svea men det torde i alla fall vara den här bussen:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

#2
Den har jag fått hjälp med att kolla upp en gång i tiden.

I153/CGS733 Volvo L224/Skeninge 1954 chassinummer 220-3942
540609 besiktigad i Linköping 27+4 pass
540614 AB Snäckgärdsbaden, Visby
580519 Visby Buss & Taxi AB, Visby
(mellanhand/-händer?)
760318 Visby Busstrafik Torsten Christoffersson, Visby
770124 privatperson, Visby
(flera ägare?)
Avregistrerad
Se vidare Svensk Busshistoria!

En bild finns i Alla våra bussar, sidan 114. Jag har för mig att jag sett en motsvarande färgbild och då var bussen blå.

M.v.h.
Ola

Stefan P

Hej

Visst är det den bussen, stämmer med bilden tidningen. Fråga mig inte varför den kallas för Svea, det stod i tidningen, då tog jag för givet att det var ett känt namn på bussen.

mvh Stefan P

S Svensson

I Borås (Stadsbussar i Borås AB) fanns också en liknande som användes huvudsakligen på linjen till Kinnarumma tassemarker (nästan).Slutade som reservdelslager vid en verkstad i Björketorp (Surteby).

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 09 juni 2010, 20:44:50 PM
I Borås (Stadsbussar i Borås AB) fanns också en liknande som användes huvudsakligen på linjen till Kinnarumma tassemarker (nästan).Slutade som reservdelslager vid en verkstad i Björketorp (Surteby).

Nja, enda likheten var väl att den också hade rundnos. Data för bussen i fråga:
Invnr 58, regnr P 514, Volvo B513 Höglund (Säffle), årsmodell 1949, chassinr 510-955, dörr 0+11+0, såld 1960 t H Swedblom i Björketorp.

Visst hände det att bussen gick på linje 26 till "Kinnarumma tassmarker", alltså Hulu, men den användes i många år som ordinarie utsättning på linje 7 mellan Gässlösa och Ryda/Almenäs. En rätt udda användning för en torpedbuss även om den inte var så gammal som de flesta trodde. En uppgift gör gällande att den drevs med bensin, men hur stämmer det med en B513-motor? En annan uppgift gör gällande att den byggdes om till lastbil i Björketorp.

Värt att notera i sammanhanget är att den första OmniLink i nya leveransen till Borås Lokaltrafik med all sannolikhet kommer att få just nummer (0)58.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juni 2010, 22:47:49 PM
Nja, enda likheten var väl att den också hade rundnos. Data för bussen i fråga:
Invnr 58, regnr P 514, Volvo B513 Höglund (Säffle), årsmodell 1949, chassinr 510-955, dörr 0+11+0, såld 1960 t H Swedblom i Björketorp.

Visst hände det att bussen gick på linje 26 till "Kinnarumma tassmarker", alltså Hulu, men den användes i många år som ordinarie utsättning på linje 7 mellan Gässlösa och Ryda/Almenäs. En rätt udda användning för en torpedbuss även om den inte var så gammal som de flesta trodde. En uppgift gör gällande att den drevs med bensin, men hur stämmer det med en B513-motor? En annan uppgift gör gällande att den byggdes om till lastbil i Björketorp.

Värt att notera i sammanhanget är att den första OmniLink i nya leveransen till Borås Lokaltrafik med all sannolikhet kommer att få just nummer (0)58.






Jag har inget minne av att P514 användes till något i Björketorp.Utan var avställd. Jag har bara sett den parkerad utanför Gulf. Men denna bensinstation byggdes för att kunna serva bussar, vilket också ibland två olika bussägare gjorde.
Sedan fanns det en föregångare till Svensk Lokaltrafik. Där var 58 med. Även några andra bussar fanns med vid andra tillfället. Alltså till Stadsbussar..

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 10 juni 2010, 09:25:44 AM
Jag har inget minne av att P514 användes till något i Björketorp.Utan var avställd. Jag har bara sett den parkerad utanför Gulf. Men denna bensinstation byggdes för att kunna serva bussar, vilket också ibland två olika bussägare gjorde.
Sedan fanns det en föregångare till Svensk Lokaltrafik. Där var 58 med. Även några andra bussar fanns med vid andra tillfället. Alltså till Stadsbussar..

Volvos tidning Ratten skrev också mycket om nya bussar till Stadsbussar i Borås. På den tiden köptes till allra största delen Volvo, en tradition som för övrigt höll i sig fram till 2004. I dag har Borås Lokaltrafik bara två Volvo-bussar i trafik. Men 23 Scania och 24 MAN.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Man har väl fler eller räknar du bort skolbussarna nu??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 juni 2010, 18:00:11 PM
Man har väl fler eller räknar du bort skolbussarna nu??

Ja, det är oräknat skolbussarna. Tar man med dessa blir det 4 Volvo till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Och dessa skolbussar har väl gjort sitt nu .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 juni 2010, 18:28:17 PM
Och dessa skolbussar har väl gjort sitt nu .. 

Just det ja. Frågan är väl vad som händer med dem. En av dem (006) har ju passerat bäst före-datum men tre av dem har ju lite att ge fortfarande. Kanske säljs till Sjuhäradsbuss, som väl var de som skulle ta över skolkörningarna?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ove Bojarp

 Dumt nog tog man inte på 62-63 talen  foton så ofta som man borde,
men jag kommer ihåg att jag på 60-talet åkte med en sådan buss på
Gotland. Jag tror det var under första halvan av 1963, jag har för mig
att den var skyltad Ringlinjen? Jag har för mig att den gick mot något
som hette Visborgs slätt? Det var något som hette I 18 eller P 18.

Ersa

Citat från: Ove Bojarp skrivet 11 juni 2010, 23:37:23 PM
Dumt nog tog man inte på 62-63 talen  foton så ofta som man borde,
men jag kommer ihåg att jag på 60-talet åkte med en sådan buss på
Gotland. Jag tror det var under första halvan av 1963, jag har för mig
att den var skyltad Ringlinjen? Jag har för mig att den gick mot något
som hette Visborgs slätt? Det var något som hette I 18 eller P 18.

Både I18 och P18 var rätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gotlands_regemente
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gotlands_infanteriregemente
http://sv.wikipedia.org/wiki/Visborgssl%C3%A4tt

bahamut

Volvo Truck. Es war so liebenswert. Ich liebe immer LKW besonders dieser. Es war so edel und elegant. Classic Fahrzeuge sind so liebenswert. ;D