SL H34 Leyland 4454

Startat av Hasse L, 08 juni 2010, 09:58:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L



53:an har en dryg vecka kvar att köra Barnhusgatan - Adolf Fredriks Kyrkogata mellan Norra Bantorget och Sveavägen (i motsatt riktning kördes via Kammakargatan - Västmannagatan). Sedan lades den om via Barnhusbron och Odenplan.
Samtidigt upphörde trafiken på flera andra smalare gator, t.ex. Högbergsgatan och Regeringsgatan (den senare fick så småningom tillbaka linje 43).
Spårvägslinje 1 gick ännu på 20-talet dubbelriktad samma väg som bussen på bilden.

Nico


Trevligt tidsdokument. Samtidigt så börjar man onekligen fundera lite på detta med framkomlighet mm. Förut gick det ju bussar lite här och var, men numera är även busslinjerna ofta utjagade på de större stråken. Det medför i sin tur att hela systemet blir väldigt störningskänsligt då mycket ska klumpas ihop vid vissa större knutpunkter etc.

Dessa mindre gator avlystes i många fall för att skapa gångstråk och liknande, men även i det fallet undrar jag lite hur effektivt och gemytligt det faktiskt har blivit? Visst har vi i dagsläget folk även i t.ex. kvarteren på bilden, men så fort de flesta kontor har stängt och mörkret fallit så blir det ganska övergivet. Nattetid förekommer knappt en synlig rörelse så frågan är hur levande stan egentligen blev med alla dessa avstängningar? På gott och ont bidrar fordonstrafiken till ett visst mått av viss liv och rörelse.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2010, 10:32:12 AM
Dessa mindre gator avlystes i många fall för att skapa gångstråk och liknande, men även i det fallet undrar jag lite hur effektivt och gemytligt det faktiskt har blivit? Visst har vi i dagsläget folk även i t.ex. kvarteren på bilden, men så fort de flesta kontor har stängt och mörkret fallit så blir det ganska övergivet. Nattetid förekommer knappt en synlig rörelse så frågan är hur levande stan egentligen blev med alla dessa avstängningar? På gott och ont bidrar fordonstrafiken till ett visst mått av viss liv och rörelse.

Det är ju inget självändamål att det ska vara liv och rörelse dygnet runt! På den aktuella platsen är det gott och väl liv och rörelse under dygnets ljusa timmar, även på veckosluten, så kontoren har nog inte särskilt mycket med saken att göra. Du lär hitta mer folk där nu än på bilden! Din tvekan är nog mer befogad när det gäller Östermalm, men där var det väl rimligen ganska dött redan på 60-talet?

Nico


Tja, har i jobbet rört mig mycket även i dessa kvarter under kväll och natt och de är lika döda som delar av Östermalm. Fick t.ex. en kväll under min taxitid en körning med en tjej som tyckte det var alldeles för otäckt att gå i skumrasket ned till Sveavägen för att ta dåvarande 52:an. Sådana saker ser jag knappast som ett gott betyg till stadsplanerarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

En väldigt bra bild med toppenkvalitet är det ju och den äldre varianten på herr Gårman .. en trevlig SAAB skymtar bakom bussen... Det var bättre förr  ;D  eller??   Iaf tycker man det när man ser såna här bilder.. :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: Nico skrivet 08 juni 2010, 10:52:34 AM
Tja, har i jobbet rört mig mycket även i dessa kvarter under kväll och natt och de är lika döda som delar av Östermalm.


Desto bättre, lite lugn och ro har ingen dött av!  :D

Ersa

Väldigt trevlig bild. Någon dag ska jag ta ett flertal "nu-bilder" i samma vinkel som många av hr Liljewalls bilder. :)

Leyland

Mycket trevlig bild. Åkte många gånger just till denna korsning med 53:an, enär min tandläkare huserade i huset till vänster med ingång från Drottninggatan.

Ett observandum till fotografens kommentar kring att busstrafik upphörde på en del smalare/trängre gatstråk som t ex Högbergsgatan. Sträckan mellan Björngårdgatan och Östgötagatan förekom fortsatt busstrafik på Högbergsgatan i lite olika varianter med bl.a. såväl H10, H11, H34, H59 in på 1980-talet. Särskilt trevlig var högersvängen från Högbergsgatan nedför Götgatan.

Hasse L

Citat från: Leyland skrivet 09 juni 2010, 09:45:55 AM

Ett observandum till fotografens kommentar kring att busstrafik upphörde på en del smalare/trängre gatstråk som t ex Högbergsgatan. Sträckan mellan Björngårdgatan och Östgötagatan förekom fortsatt busstrafik på Högbergsgatan i lite olika varianter med bl.a. såväl H10, H11, H34, H59 in på 1980-talet. Särskilt trevlig var högersvängen från Högbergsgatan nedför Götgatan.

Javisst ja, glömde bort att bussarna återkom även till Högbergsgatan efter mellanspelet på Bangårdsgatan (se t.ex. Stockholmskartan 1975-76), (borde ha skrivit Nytorgsgatan istället). Får därmed tillfälle att visa den kortlivade 79:an, Kvarnholmen - Södra Station.

Ulf Berlin

Mycket intressant bild.
Ja,79an levde väl inte särskilt länge?/Ulf

Bussmicke

Var det inte 66 som ersatte 79 ett tag ut till holmen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.