Huvudmeny

Tyck till!

Startat av Fredde, 07 juni 2010, 16:29:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Den 22 augusti invigs Spårväg City som ska gå mellan Sergels torg och Waldemarsudde. SL vill
gärna ha sina trafikanters hjälp med att välja hur vagnarna ska se ut.

http://sl.se/tycktill/

/Fredde

Ersa

Det blir nog ingen röst från mig. Nästan lika dåliga förslag alla tre, förutom den svarta som var sämst.

Peter Elmheden

Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2010, 16:43:25 PM
Det blir nog ingen röst från mig. Nästan lika dåliga förslag alla tre, förutom den svarta som var sämst.

Håller med, gillade ingen av de 3 alternativen.

Martin Maltkvist

Citat från: Peter Elmheden skrivet 07 juni 2010, 17:24:53 PM
Håller med, gillade ingen av de 3 alternativen.
Min röst går till den i mitten med motiveringen att färgerna känns behagliga och jag gillar övergången i mitten. Den svarta är för enfärgad och tråkig medan bidraget längst till höger upplevs som för plottrigt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

1896

Ja, kära då, man kan väl ta in nån ny och glad färg i stadsmiljön....  :P

Tommy E

Den svarta tycker jag ser mest "seriös" ut av dessa tre, och den med vatten minst. :P
Dock blir det ingen röst från mig heller, jag tycker man ska behålla den blåa färg som dagens spårvagnar har.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 juni 2010, 17:29:45 PM
Min röst går till den i mitten med motiveringen att färgerna känns behagliga och jag gillar övergången i mitten.

Problemet med mittenalternativet är att hela meningen med de röda och blå färgerna kastas i Saltsjön. Är spårvagnslinje 7 en röd matarlinje eller en blå stomlinje? ::)

Den svarta är ju livsfarlig, då inga cyklister, bilister eller fotgängare lär uppmärksamma dem. Nu lär ju vissa andra trafikanter säkerligen även komma att helt missa signalorange spårvagnar med blixtljus, men man behöver ju inte göra dem svårare att se än nödvändigt. Ljusblått och vitt passade bra på 1960-talet, och det passar lika bra idag på 2010-talet.

Dessutom är ju all annan SL-spårtrafik som t.ex Tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan och Tunnelbanan och Pendeltågen ljusblåa och vita. Varför ska just spårvägslinje 7 avvika från normen?

MrX

Nej det var tre hemska alternativ. Man kan ju inte låta bli att fundera om det verkligen är seriöst, en spårvagn med AIK:s hemska färgkombination, en spårvagn med regnbåge (å andra sidan utmärkt reklam för Pridefestivalen) eller en plottrig reklamvagn för Nordens Venedig. Nä, behåll den gamla designen istället.

Martin Maltkvist

Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2010, 18:36:11 PM
Problemet med mittenalternativet är att hela meningen med de röda och blå färgerna kastas i Saltsjön. Är spårvagnslinje 7 en röd matarlinje eller en blå stomlinje? ::)

Klipp klipp...

Dessutom är ju all annan SL-spårtrafik som t.ex Tvärbanan, Lidingöbanan, Roslagsbanan och Tunnelbanan ljusblå. Varför ska just spårvägslinje 7 avvika från normen?
Nu fick jag mig en tankeställare, rött eller blått kanske är frågan till sist.
Det sistnämnda skulle isåfall lämpa sig väl eftersom övrig spårtrafik har den färgen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 juni 2010, 20:31:48 PM
Nu fick jag mig en tankeställare, rött eller blått kanske är frågan till sist.
Det sistnämnda skulle isåfall lämpa sig väl eftersom övrig spårtrafik har den färgen.

Det gäller dock att skilja de blåa färgerna åt. Ljusbått är spårtrafik medan mörkare blått är stomlinjebussar.

Jona

Kanske dags och skicka in som allmän förslag från detta forum och dom andra forum som nämner detta och framföra att förslaget att som C20 och A32 är målad idag vill vi föreslå. Det är den färg jag tror på.

Såg att några på postvagnen höll med också... Någon föreslog samma sak där...

/Jona
MVH Filosofen Jona

the0fiskis

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=303107#p303107
tycker den svarta är snyggaste av alla förslagen
tycker Alla ska med förslaget hadde varit bra om det bara hade varit blått
och rött och inte lila imellan  det är vad jag tycker  ;)

Ingwar Åfeldt

Jag fyllde i mitt namn och emailadress. Röstade inte på något alternativ men skrev ned mina synpunkter. Spårvagnar i Stockholm skall vara blå, inget annat.

M v h
Ingwar

SimonB

Tråkigt att man slösar bort skattebetalarnas pengar på att leka med olika designscheman, när man redan har en färdig grafisk profil. Det är ju fullständigt självklart att man ska använda samma som man redan har på A32. Om inte det så tar man blåbussprofilen.
Antingen gör man om hela SL's grafiska profil, eller så ser man till att använda den man redan har på samtliga fordon.