Tunnelbanans kommande tidtabeller i Stockholm!

Startat av at1981, 06 juni 2010, 18:40:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

http://sl.se/ficktid/sommar/s10-11.pdf
http://sl.se/ficktid/sommar/s13-14.pdf
http://sl.se/ficktid/sommar/s17-18-19.pdf

Här ovan ser ni länkar till kommande tidtabeller som gäller för tunnelbanan och det är ju en helt ny layout än vad vi är vana med.

Min första tanke är att man delvis återgår till gammal design fast denna remake är dock hur dålig som helst.
(Att man placerar destinationerna vägrätt som förr istället för lodrätt som nu)

Men de är knappast lättlästa och tydliga för passagerarna, man kan se restiden från T-centralen och turtätheten är
inte helt exakt heller.

Om man t.ex. vill veta när första tåget går från T-centralen till Farsta strand så är det en fördel att man har gått i skolan och lärt sig huvudräkning
för den informationen kan man inte läsa sig till. Tåget ankommer dit kl. 5:11 och restiden dit är 23 minuter, då skall det alltså avgå från T-centralen kl. 4:48
men vid T-centralen anges det att första tåg söderut på gröna linjen avgår 5:08.

Enkel slutsats:
Det här är nog den sämsta tidtabell jag någonsin har sett inom SL-trafiken.

Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Fredrik Klint

En teori, observera teori... Kan vara att första tåget mot Farsta inte passerar T-Centralen då det troligen rullar ut från Högdalsdepån, går i vagntransport till Gullmarsplan och vänder där. Sen i trafik Gullmarsplan till Farsta.

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juni 2010, 19:15:00 PM
Men visst hade man kunnat tänka sig en lite enklare layout, exakta tider finns på www.sl.se anges dock.

_Lite_ enklare layout? Med ett inte alltför lågt IQ innanför det här pannbenet o jag har tokigt svårt att fatta!
Gör om, gör rätt! Det här är ju sinnessjukt dåligt! Ska man behöva ha en miniräknare för att kunna räkna snabbt
ut då ens tåg går från en viss station????? Nej, det här kommer SL få äta upp lovar jag!

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juni 2010, 21:12:53 PM
Tabellen görs inte av SL, även om Svensson tror det, detta är väl bara till för att schematiskt visa trafikutbudet genom att man hänvisar vidare till hemsidan, det är väl knappast vettig att 2010 ge ut tidtabellshäften för 100 tusentals kronor flera ggr om året.
Däremot måste man nog lägga upp det hela på ett lite annat sätt.....

Jag tror inte att tabellen görs av SL heller, men jag tror att allmänheten tror det = SL kommer få äta upp det här! -
Hur många går till SL:s hemsida för att kolla då ens tåg går då man är ute på stan????

virtual1

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juni 2010, 21:27:03 PM
Nä, men hur ofta behöver man kolla tågtiderna? Hur ofta har du själv behövt göra det under det senaste året?
(Annat än hemifrån för att kolla anslutningar för att ta sig till jobb eller så)

Flertalet gånger! - Jag åker nämligen inte alltid till och från samma station och absolut inte alltid på samma
tider! Och jag lovar att jag inte är ensam! Nu kan jag ju ganska simpelt hantera mobil.sl.se vilket jag tror
långt ifrån alla kan dock, så för mig personligen spelar de tryckte tabellerna mindre roll, men för
pensionärer, turister, skolbarn, sällanresenärer och arbetslösa framförallt som knappast har regelbundna
resor och knappast har koll på mobil.sl.se eller sl.se jämt så kommer det här nog kännas som gallimattias...

Karsten

bjorkaan

Vad var de för fel på den gamla layouten, den kändes lätt för oss som bor i skogen i Värmland när vi kommer till staden och åker tunnelbana. Det ska vara enkelt att se när man tar tåget. Sedan om det är simpelt att göra är enbart plus men det är ingen självklarhet.

rengmark

Det är SL som bestämmer layouten. Men SL frågar inte resenärerna först när tidtabellen ska ändras. För 6 år sedan övergav man det gamla A6-formatet 10,5x14,8 cm och gick över till det nuvarande. Jag träffade inte någon som tyckte detta var bra. Dessutom ger det nuvarande formatet mycket större pappersspill än tidigare. Det är att vara miljömedveten!

Det verkar vara en medveten satsning hos SL att man ska använda reseplaneraren. Tryckfel i tidtabellen talar man inte längre om. Till exempel är det 15-minuterstrafik Stockholm C-Kungsängen i tidtabellen fram till kl. 21 lörd/sönd men bara fram till kl. 18.30 i verkligheten.

I Nockebytabellen är det exakta tider på morgonen medan det på eftermiddagen står var sjätte minut.
http://sl.se/hpltid/ihtt/vinter/ktt/out/ktt12010.pdf

Och på linje 160 finns det plats skriva ut exakta tider var fjärde minut.
http://sl.se/hpltid/ihtt/vinter/045/out/04522366.pdf

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juni 2010, 21:27:03 PM
Nä, men hur ofta behöver man kolla tågtiderna? Hur ofta har du själv behövt göra det under det senaste året?
(Annat än hemifrån för att kolla anslutningar för att ta sig till jobb eller så)

Turlistan hemifrån behöver man aldrig kolla. Har ju inte ändrats på de senaste 10 åren eller mer, möjligen nattetid
Annars kollar man ju bara i mobil.sl.se när man är ute, realtidsinfo o reseplanerare. Vad mer behövs?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 07 juni 2010, 20:21:35 PM
Turlistan hemifrån behöver man aldrig kolla. Har ju inte ändrats på de senaste 10 åren eller mer, möjligen nattetid
Annars kollar man ju bara i mobil.sl.se när man är ute, realtidsinfo o reseplanerare. Vad mer behövs?

Ja, jag har nog aldrig någonsin tittat i en tidtabell för tunnelbanan. 8)

RoggaBoy

Jag har aldrig kollat tidtabellen vare sig för tunnelbanan eller pendeln då det inte är så sällan dom går direkt så man har tid å vänta någon minut på näsa.

rengmark

CitatAnnars kollar man ju bara i mobil.sl.se när man är ute, realtidsinfo o reseplanerare. Vad mer behövs?

Alla har ju inte mobil. Andra har mobil där antingen pengarna eller batteriet är slut. Och vad kostar det att ställa frågor till reseplaneraren. Detta talas det aldrig om. Ibland kan det vara bra att ha en papperstidtabell så att man kan se om man hinner med anlutningsbussen som går en gång i halvtimmen.
Det finns något som heter parallellpublicering som SL borde ta till sig. Från samma databas matar man ut uppgifter till både reseplanerare och pdf-tabeller utan manuell insats.
Och man vinner definitivt inte över bilister till SL genom att tala om för dem vilken information de får/ska använda.

SimonB

De som inte har en mobil är ju en försvinnande liten del år 2010. Har man inte laddat mobilen och tankat kontantkortet så är det ju ens eget problem, och det kan ju inte SL stå för. Det vore ju som att gnälla på SL för att man glömt sin tidtabell hemma...
För övrigt kostar det nästan ingenting att surfa in på mobil.sl.se. Det är nästan bara text, så det rör sig om ören och kanske någon enstaka krona.

rengmark

Jovisst har nästan alla en mobil. Men många använder den för samtal och SMS och inte för surf. SL tar nu ställning för att ge information till de som surfar men inte till dem som inte gör det. Och man lägger inte ens ut T-banetabellen på nätet fastän det är gratis. Detta är kanske något för diskrimineringsombudsmannen att titta på. Sedan måste man tänka på att det finns många brister i reseplaneraren som delvis en tryckt tidtabell kan kompensera som t.ex. hur ser turtätheten ut över dagen. Ringer jag till Go Excellent för att fråga om turtäthet måste de ha en tid. Sedan får jag en massa tider upprabblade. Idag smygtittade jag i det nya tiosidiga häftet och läsanvisning saknades helt.