Vykort (Stortorget som då huserade stadsbussarna)

Startat av Ove Bojarp, 06 september 2007, 15:38:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Ove Bojarp

Detta Vykort visar ej stortorget, /ove

Lulebjörnen

Det ser ut att vara efter högertrafikinförande i alla fall. Vagnarna står på rätt sida om perrongerna.

Var det någon bussägare från trakten som ägde en Mercedes-Benz O321H?

Ove Bojarp

Det vart fel text på detta inlägg, det är G III:s Torg, men Mercedesbussen har texten "Östersunds Omnibus AB på sidan. Denna mercedes är nog den som ett tag efter 1976 jag såg som orkesterbuss, då hette den CDB 260, på bilden heter den nog Z 700, med ch.nr: 10017381.

Lulebjörnen

Citat från: Ove Bojarp skrivet 06 september 2007, 21:35:39 PM
Det vart fel text på detta inlägg, det är G III:s Torg, men Mercedesbussen har texten "Östersunds Omnibus AB på sidan. Denna mercedes är nog den som ett tag efter 1976 jag såg som orkesterbuss, då hette den CDB 260, på bilden heter den nog Z 700, med ch.nr: 10017381.
Där ser man! Den finns faktiskt kvar i CBR, årsmodell 1964, avställd sen 1995. Att själva bussen finns kvar är väl mindre troligt, det fanns väl ingenting som rostade så kopiöst som gamla mercabussar...

Lulebjörnen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 september 2007, 22:56:21 PM
Den står (stod) mellan Hudiksvall och Delsbo så sent som för ett par år sedan.

//Lars
Då får det bli en spaningspatrull när löven faller från träden...har bekanta i trakten som får bli jaktsällskap...

Det vore roligt att få sitta bakom ratten på en 321:a igen. Vägen till busskortet gick via flitigt övningskörande med en 1957 års O321, högerstyrd för säkerhets skull. Dessutom utan servo. Ratten var stor som ett 28tums cykelhjul och med en blank ring i mitten för tuta och blinkers.

Björn Forslund

Ove Bojarp

Den hitre bussen kan vara Jack Jacobsson, sedan Bohman i Hackås, den bakre av de 2 som står vid samma hpl är Lennart Strömbergs, den framför vet jag inte, svårt att se rätt färg, kan ev vara Jonsson & Söner, sedan är det nog en Viggebuss, sedan är det nog kanske en Widblom, CF:en är jag osäker på, den orangea bussen längst upp kan vara ev Norra Lit.