Malmö lokaltrafik fråga

Startat av bjornm, 05 juni 2010, 14:09:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjornm

Hej!

Jag undrar om det är någon som vet hur linjenätet såg ut i Malmö förr? Tänker på innan man ändrade till linjerna 10 - 22?
Hade varit roligt att veta och jämföra med idag!

Mvh Björn

rengmark

Vet inte vilket år du avser, men 1986-87 såg linjenumreringen ut så här:
30-38, 40-43, 45, 52, 54-56, 61-64 samt 70-74 som var nattlinjer.

Kännetecknande för detta linjenät var de många linjegrenarna och -varianterna. Många linjer hade därför bokstavsbeckningar efter linjenumret som t.ex. linje 35 med A, B, C, D, E och F. Denna linje hade en variant där körtiden var 71 minuter och på eftermiddagen tursattes 20 bussar på denna linje.

Söndagar före kl. 10 och alla dagar efter kl. 22 kördes endast nattlinjerna.

bjornm

Hej!

Ja, det var precis de linjerna jag tänkte på. Blev lite nyfiken när jag såg bilderna här på BS.
Kan du vart linjerna gick? Har googlat och även sökt här på BS men inte kunnat utröna hur dom körde. Tänkte kan inte exakt, men i grova drag. Hade som sagt varit intressant att se i jämförelse med idag.

rengmark

Så här såg det ut med bokstäver för linjegrenar. Eftermiddagens turtäthet i minuter på gemensam sträcka sist på raden.

30 Segevång-A.Almgården/B.Gullvik/E.Jägersro   6
31 D.Dragörfärjan-Rönneholmsparken-A.Riseberga/B.Kvarnby/E.Jägersro (även turer som fortsatte från Kvarnby till Almåsa eller Fårabäck)   6
32 B.Dragörfärjan-A.Torupsgatan-C.Kastanjegården/D.Lindeborg-E.Sibbarp   8
33 B.Valdemarsro/A.Biologen-Östra sjukhuset-Lorensborg-C.Hyllie-D.Skumparp/E.Annetorp   8
34 Kroksbäck-Sergels väg (nästan som ringlinje men korsade sig själv i Mariedalsv./John Ericssons väg)   6
35 E.Värnhemstorget-B.Jägersro-Lindängsplan-Centralen-C.Kockums/F.Kockums fritid/A.Tågfärjan-D.Malmö ban   6
36 Lindeborg-C.Persborg/D.Östra kyrkogården   6
37 Holma-B.Högatorp/C.Rosengård norra   7½   
38 Toftängen-Hålsjögatan-A.Bellevue-B.Limhamns industri   10
40 Dragörfärjan-E.Värnhemstorget-A.Krusegatan-B.Rinnebäck   10
41 Centralen-B.Sibbarp/C.Bunkeflostrand-D.Klagshamn-E.Pile   6
42 Gustav Adolfs torg-A.Tingdammen/B.Käglinge/C.Lockarp-Käglinge (42 och 43 hade olika körvägar i Oxie)   15
43 Gustav Adolfs torg-A.Tingdammen/B.Käglinge   15
45 Tingdammen-Toarp (kort linje med telefonbeställning)   60
fortsättning följer senare

bjornm

Hej!

Jätte tack! Du har stillat min nyfikenhet  :)
Blev så nyfiken när jag såg bilderna!

Mvh Björn

rengmark

Här kommer fortsättningen:

52 Lindängsplan-A.Oljehamnen/B.Norra hamnen/C.Vinkeln
54 Värnhemstorget-Terminalgatan
55 Värnhemstorget-Hamncentrum-Värnhemstorget (ringlinje)
56 Värnhemstorget-Larsbo
61 Hermodsdal-Kockums
62 Lindängsplan-Kockums
63 Tingdammen-Gustav Adolfs torg
64 Bunkeflostrand-Gustav Adolfs tog
70 E.Klagshamn-D.Bunkeflostrand-A.Sibbarp-Gustav Adolfs torg-B.Toftängen/C.Almgården
71 A.Riseberga/B.Kvarnby-Gustav Adols torg-D.Holma/E.Skumparp/F.Annetorp
72 A.Lindeborg/B.Lindängsplan-E.Gustav Adolfs torg-C.Erikslust/D.Malmö ban
73 B.Lindängsplan/C.Gullvik-Gustav Adolfs torg-D.Segevång/E.Valdemarsro/F.Rinnebäck
74 Gustav Adolfs torg-Oxie-Käglinge

52,54-56 var industrilinjer, 61-64 snabba högtrafiklinjer och 70-74 var nattlinjer med samtrafik vid Gustav Adolfs torg