Universitetsbron (bild)

Startat av Rickardo, 05 september 2007, 23:52:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo

Denna bild är tagen idag klockan 8:45 vid Universitetsbron i Malmö.
2 okända Veoliabussar möter varandra, den gula är på beställningskörning.

JB

Citat från: Rickardo skrivet 05 september 2007, 23:52:55 PM
Denna bild är tagen idag klockan 8:45 vid Universitetsbron i Malmö.

Snygg bro! Fråga helt utanför ämnet: Varför kallas den Universitetsbron?

/Jonas

Walter

Citat från: JB skrivet 06 september 2007, 13:43:58 PM
Snygg bro! Fråga helt utanför ämnet: Varför kallas den Universitetsbron?

/Jonas

Går till Universitetsholmen. Vid och omkring bron finns många av Malmö Högskolas byggnader.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Walter skrivet 06 september 2007, 13:59:15 PM
Går till Universitetsholmen. Vid och omkring bron finns många av Malmö Högskolas byggnader.

När byggdes den här bron? Den är vad jag förstått ganska ny
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 september 2007, 14:04:17 PM

När byggdes den här bron? Den är vad jag förstått ganska ny

Ja den är ju byggd mellan Västra och mellersta hamnen, kan den byggts 2003-2004? Något osäker på årtalet. Fotografen står där flygbåtarna till köpenhemn förr la till och byggnaderna som syns på bilden är byggda runt den docka där Kokumskranen stod förr.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Rickardo

Citat från: Walter skrivet 06 september 2007, 15:04:26 PM
Ja den är ju byggd mellan Västra och mellersta hamnen, kan den byggts 2003-2004? Något osäker på årtalet. Fotografen står där flygbåtarna till köpenhemn förr la till och byggnaderna som syns på bilden är byggda runt den docka där Kokumskranen stod förr.

Augusti 2004 invigdes bron. På Malmö stads hemsida finns fler bilder och bra information.  Fler bilder härifrån kommer säkert framöver då jag börjat plugga på "Hulken" eller Orkanen som är lärarhögskolan i Malmö.
http://www.malmo.se/gatortorgtrafik/citytunnelnochtrafiken/trafikenkringmalmocentralstation/universitetsbron.4.33aee30d103b8f159168000107149.html

Rickardo