Huvudmeny

Sol-is + kort resa

Startat av Andreas, 04 juni 2010, 19:10:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Var ute och fotade lite smågrejer till en början nu på eftermiddagen och avslutade dagens första tripp med att åka Busslink 7422, dvs. en av våra ökända Solarisbussar.

För en gångs skull, så fann jag faktiskt någonting bra med Solarisbussarna. Man har satt in samma stolar som man använder sig av i många andra av de nyaste bussarna i innerstan och tro det eller ej, jag fick plats med benen och ändå så hade jag 1 - 2 centimeter kvar. Ett stort plus för detta!  ;) (Där fotot togs, så var det vid den utrymmesmässigt bästa platsen, med helt fritt benutrymme, men sedan satte jag mig längst till höger av stolarna närmast i bild och det fungerade bra det med.)

Bromsarna ville dock inte riktigt fortfarande, som det iaf verkade. Vi tog oss över Mälarbron, som synes på bilden. Därefter, så började bromsar eller liknande, att krångla och vid korsningen innan Tegelbackens hållplats där bilden är tagen, så lyckades bussen toucha häcken på bilen framför med en lätt smäll, vilket bilföraren inte blev särskild glad över. Bilföraren drog iväg och busschaffisen verkade ha blivit rätt påverkad av situationen och inte minst stressad, när dessutom passagerarna i bussen började surna på busschaffisen och undrade varför han inte åkte vidare. Busschaffisen fick till slut nog och lät oss alla kliva av bussen och bussen togs förmodligen ur trafik, men jag kan inte svara på detta med säkerhet. Jag frågade honom efteråt hur det hade gått, men han verkade inte riktigt veta hur bussen fungerade osv. Hur kommer den här Solarissoppan sluta? Om bussarna fortfarande lider av bromsproblem osv. så blir väl kanske inte situationen bättre av att Lidingö behöver dras med dem. Visst, det blir lite variation i bussfotograferandet mellan dessa ständiga Scania Omni-bussar, men....  :-\

bysenbus

Konstigt ta in några från götet och prova!

Andreas

Citat från: bysenbus skrivet 05 juni 2010, 00:26:03 AM
Konstigt ta in några från götet och prova!

Ja, det känns som om det nästan vore bra o pröva några av dem. Det som ju är så himla märkligt, är ju att de verkar fungera utmärkt i exmepelvis Skåne och vi får även säga förhoppningsvis även i Götet, men att dem just i Stockholm skall böka, det är ju bara ett sådant mysterium...

Men visst, samtidigt så får ju gärna MaxCi-bussarna få rulla kvar på innerstadsgatorna. Inget mig emot om man säger så. ^^

Ersa

Det är inte ett dugg konstigt. På de ställen där man beställt Urbinos med två hängande pedaler (Umeå, Luleå, Skellefteå, Skåne m.fl) har man aldrig haft några problem med bromsarna på samma nivå som i Stockholm. Inte heller är det några problem att bromsa med andra SL-bussar som har två hängande pedaler i originalutförande som t.ex Scania OmniLink II och Mercedes Citaro.
Hur de bägge stående pedalerna på Veolias Västtrafikblåa Urbinos kommer att fungera återstår att se, men jag tror knappast att de ska leda till några liknande problem. Framöver lär vi även kunna se hur det går för Urbinon i Västmanland och Kronoberg.

Grundtanken i branschen brukar vara "beställ rätt på en gång, då eftermontage och ombyggnad alltid är dyrt, tidskrävande och/eller svårt", och det verkar inte helt oväntat kunna vara så även här. Som tidigare debatterats verkar det vara den specialbeställda bromspedalen som ställt till det, och hur pedalerna nu ser ut efter ombyggnaden vet jag inte. Men varför inte bara montera in två hängande originalpedaler och sen ut och köra? Stadstrafik med två hängande pedaler i Umeås Urbinos fungerar ju hur bra som helst.

Om Solaris nu får dåligt rykte av detta kommer dessa åsikter nog mestadels att förhålla sig inom Stockholms län, medan ett stort antal svenska bussförare utanför länsgränsen kastar en oförstående blick in mot huvudstaden, skakar på huvudena och kör sedan vidare i sina Urbinos.