H30 Farsta Strand 1974

Startat av Gunnar D, 04 juni 2010, 07:02:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En H30 på linje 744 mot Skogås inväntar avgångstid vid Farsta Strand 1974.
En vagntyp jag tyvärr aldrig fick tillfälle att köra....

Mvh Gunnar

HJP

#1
Citat från: Gunnar D skrivet 04 juni 2010, 07:02:54 AM
En H30 på linje 744 mot Skogås inväntar avgångstid vid Farsta Strand 1974.
En vagntyp jag tyvärr aldrig fick tillfälle att köra....

Mvh Gunnar
****
Tackar&Bockar!
H30 var "pansarvagnar"  ;)  
Om jag inte minns fel, så släppte dörrbromsen så fort dörrarna stängts. Lite lurigt om man stod i backe.

HJP

Ted Selander

Citat från: HJP skrivet 04 juni 2010, 09:20:38 AM
****
Tackar&Bockar!
H30 var "pansarvagnar"  ;) 
Om jag inte minns fel, så släppte dörrbromsen så fort dörrarna stängts. Lite lurigt om man stod i backe.

HJP

I ämnet dörrbroms och Capitoler finns en liten anekdot på sidan 5 i denna gamla (och röriga) tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12487.60

/Ted

Mr H

Men var det inte så att på alla H23 och H24 med trampstegskontakter så släppte dörrbromsen så fort dörrarna stängts medan de H24 som hade fotocell samt H30 släppte dörrbromsen först när man tryckte på gaspedalen?

Mr H

Gunnar D

Jag vill minnas att det var liten skillnad mellan olika individer H23/H24 m.a.p nÄr dÖrrbromsen slÄppte. DÅ (1971-73) gjorde jag ingen koppling till trampkontakter/fotoceller utan att det var nÅgon justeringsgrej.

/Gunnar