Det s.k Busstorget i Östersund (Vykort) 50-talet

Startat av Ove Bojarp, 05 september 2007, 22:24:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Det här är G III:s Torg i Östersund, kvar på samma ställe, men har bytt utseende några gånger för bussarna, men så här minns jag det från då jag började åka buss till sta´n.

Niklas Bygdestam

Läckert!  Antar att det finns några SJ-bussar med på bilden :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Omni

Bussen i mitten som står lite ensam är ju def. en SJ.
Någon som kan indentifiera några andra? Dom gröna längst till höger kanske är Östersunds Omnibus?

Ove Bojarp

Ja, den i mitten med släpvagn är en SJ Buss, men de gröna på G III:s Torg då, var mest Bodsjö, Tandsbyn, Revsund som jag minns. Stadsbussarna då hade sitt tillhåll på Stortorget.

Ersa

Oh, en Esso-mack vid dagens Centrala Buss kontor, och vad var det för märke på macken vid dagens vänthall? Om detta nu är en mack.

Kul att se de gamla husen som ligger vid dagens Domus/Kärnan och Länsbiblioteket. Även kul att se att "guldbutiken" i det stora tegelhuset till vänster i bild är sig lik. Samma skyltar än idag?

Lasse i Bdn

Jag har ett minne från min ungdom när vi bodde i Stugun Att SJ-bussen Körde mellan Ramsele-Östersund. Den körde fort som bara den tyckte vi små ungar.

Christian Ljunggren

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 16 september 2007, 09:11:29 AM
Jag har ett minne från min ungdom när vi bodde i Stugun Att SJ-bussen Körde mellan Ramsele-Östersund. Den körde fort som bara den tyckte vi små ungar.

Linjer till Hammerdal, Ramsele och Laxsjö hade SJ norrut. Linjer som överläts på Posten 1962.
Laxsjö trafikerades dessutom även av Laxsjö Trafik och Posten samtidigt med SJ.

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 06 september 2007, 10:46:23 AM
Bussen i mitten som står lite ensam är ju def. en SJ.
Någon som kan indentifiera några andra? Dom gröna längst till höger kanske är Östersunds Omnibus?

Längst bort från vä skulle kunna vara en Danielsson från Vigge, den gröna Bohmans i Hackås, de röda borde vara OS-trafik i Kaxås, sedan beige/brun borde vara Danielssons i Vigge, de två inklämda kanske Karl Andersson i Hallen,
sedan ytterligare en Danielsson i Vigge och sedan SJ-bussen med släpvagn.
De övriga har ju Ove redan nämnt.

Ove Bojarp

På ett annat foto med annan placering av refugerna, kan man utläsa att där fanns föregångaren? till OK, IC (Bilägarnas Inköpscentral finns på skylt mot busstorget och mot där Länsförsäkringar är.

Simon A