Användare som byter användarnamn.

Startat av jocke, 31 maj 2010, 01:50:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Hej

Eftersom har jag sett att detta blivit allt vanligare, det är relativt störande när folk KAN byta namn hur som helst på sitt konto på ett forum som funnits antal år. Personligen läser jag mer poster som jag ser från vissa användare, då jag vet att det är läsvärt.

När folk byter namn kors o tvärs är de oerhört svårt att hänga med vem som är vem och det förstör lite av hela poängen känner jag.

Något som kan göras åt detta tro? Fler som känner som jag?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Camilla

Citat från: jocke skrivet 31 maj 2010, 01:50:06 AM
Hej

Eftersom har jag sett att detta blivit allt vanligare, det är relativt störande när folk KAN byta namn hur som helst på sitt konto på ett forum som funnits antal år. Personligen läser jag mer poster som jag ser från vissa användare, då jag vet att det är läsvärt.

När folk byter namn kors o tvärs är de oerhört svårt att hänga med vem som är vem och det förstör lite av hela poängen känner jag.

Jag tycker att man kan meddela om man byter namn för det gjorde jag när jag bytte namn för annars kan det ju vara svårt att hänga med vem anvädaren är.

Ersa

Det kan du ha rätt i. Jag är ju en av dem som efter många år bytt.
Det man skulle kunna göra, vilket jag glömde, är att skriva sitt gamla "nick" under bilden till vänster, eller som signatur nederst.
D.v.s på den plats du har skrivit "Jag förändrar era liv med detta inlägg".

Staffan Sävenfjord

Hej

Vad skall man göra? Det går ju inte neka någon att byta användarnamn. Det kan finnas många anledningar till det. Det är ett fåtal som bytt användarnamn. Så detta är ett icke-problem.

Om det dyker upp ett nytt namn hur kan du då veta att den som skriver under detta inte skriver läsvärt förrän du läst det. Och då avslöjas i förekommande fall i regel ganska snabbt att det är någon som bytt namn.

Leif D

Hej

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2010, 09:02:24 AM
Vad skall man göra? Det går ju inte neka någon att byta användarnamn. Det kan finnas många anledningar till det. Det är ett fåtal som bytt användarnamn. Så detta är ett icke-problem.

Om det dyker upp ett nytt namn hur kan du då veta att den som skriver under detta inte skriver läsvärt förrän du läst det. Och då avslöjas i förekommande fall i regel ganska snabbt att det är någon som bytt namn.

Ser inte detta som något stort problem. Det finns förmodligen lika många anledningar och själ att byta namn som de finns användare...
Man kan säkert i många fall se det som en mognadsprocess också. Många ungdomar hittar på nått konstig namn när de börjar här. Sedan efter en tid vill de istället ha något som namn som passar dem bättre, eller står mer för dom själva. Att neka ett byta, skulle förmodligen i det läget istället mota bort dom som användare.
För egen del är användarnamnet nu så inkört, så de blivit närmast officiellt. Tyvärr så har ju även jag två varianter på samma tema, på olika forum, vilket jag har funderat på att ändra, så det blir lika. Vi får se om de blir så.
Sen har ju faktiskt Camilla och Ersa en poäng i att man nog ska vara tydlig med sitt namnbyte, i allafall om de är en stor förändring och om man är hyfsat aktiv skribent.

Att byta namn, med hjälp av administratörerna, de ska vi nog tillåta, om man har bra anledning till det. Däremot att släppa det helt fritt skulle kunna vara förödande tror jag, men de tänker nog inte styrande göra heller.....

/Leif D   (eller leifd)   ;D
;-)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Leif D skrivet 31 maj 2010, 09:47:13 AM

Att byta namn, med hjälp av administratörerna, de ska vi nog tillåta, om man har bra anledning till det. Däremot att släppa det helt fritt skulle kunna vara förödande tror jag, men de tänker nog inte styrande göra heller.....

/Leif D   (eller leifd)   ;D

Jo, det är helt fritt att göra det i dag. Vi har som sagt inte upplevt några större problem med detta. De vanligaste namnbytena är faktiskt de som byter från en signatur till sitt riktiga namn. Det är inte så konstigt att man först vill bli varm i kläderna och kanske inte framträda med sitt riktiga namn.

Om det nu sedan den här debatten kommit i gång skulle visa sig att det blir många som byter namn så får vi ändra igen så att det måste gå via moderatorerna. Men i princip gör det ingen skillnad. Som moderatorer kan vi inte neka någon att byta namn (såvida det inte är till något som kan väcka anstöt, redan finns - eller är snarlikt ett som finns - eller t ex sammanfaller med ett tillverkarnamn). Att förbjuda namnbyten skulle bara leda till att vederbörande avregistrerar sig och registrerar sig på nytt under annat namn. Det skulle försämra kontinuiteten ytterligare.

svenerik eklund

De namnbyten jag sett här är från NAMN-EFTERNAMN till SIGNATUR!

Min åsikt, det är bara tramsigt att byta.

Staffan Sävenfjord

Citat från: svenerik eklund skrivet 01 juni 2010, 23:14:05 PM
De namnbyten jag sett här är från NAMN-EFTERNAMN till SIGNATUR!

Min åsikt, det är bara tramsigt att byta.

Det är faktiskt mindre vanligt även om det kanske märks lite mer. I åtminstone ett par av fallen är det efter påtryckningar från vederbörandes arbetsgivare, som inte har något emot att deras anställda skriver här men inte vill att de skall göra det under sitt eget namn med tanke på kollegor och kanske framför allt kunder.