JLT-målad Kjellgrens-buss

Startat av Bernt Talbrant, 30 maj 2010, 23:41:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

En JLT-målad Volvo B12BLE 4x2/8700LE märkt "Kjellgrens" sågs ikväll inne på Borås Bils område i just Borås. Antar att denna buss om några veckor ska börja rulla i Gislavedstrakten - för visst ska väl Kjellgrens börja köra där?

yngrot

Jo de skall köra där men egentligen är det ju Orust som vann trafiken...och vad jag förstått enbart nya bussar
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 30 maj 2010, 23:43:28 PM
Jo de skall köra där men egentligen är det ju Orust som vann trafiken...och vad jag förstått enbart nya bussar

Jo jag vet att det var Orusttrafiken som vann upphandlingen. Men det verkar bli en del mindre bolag som blir underentreprenörer på olika håll åt dem. Gislavedspaketet verkar f ö omfatta 15 bussar.

Jan Sjöberg

Kjellgrens buss ägs till 49 procent av Orusttrafiken. Inte så konstigt att Orusttrafikens närmaste får trafiken. Är bara 25 km mellan Tranemo och Gislaved. Däremot kan tyckas att det är lite märligt att Orusttrafiken lejer ut så mkt trafik i JLT området förövrigt.
Enl uppgift ska Orusttrafiken köra Gränna själva med ett tiotal fordon.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Bussmicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 maj 2010, 05:47:51 AM

Ska inte Orust köra mer än det lilla?
Skulle man inte köra kring Jönköping också?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 maj 2010, 05:47:51 AM
Kjellgrens buss ägs till 49 procent av Orusttrafiken. Inte så konstigt att Orusttrafikens närmaste får trafiken. Är bara 25 km mellan Tranemo och Gislaved. Däremot kan tyckas att det är lite märligt att Orusttrafiken lejer ut så mkt trafik i JLT området förövrigt.

Orusttrafiken äger "bara" 40 procent - om det inte ökats på sista tiden.

Det konstiga är att trafiken som körs med underentreprenörer körs av företag som lade det lägsta anbudet i pengar men som föll på kvalitetsvärderingen. Eller om man hellre vill: inte ljög lika bra. Detta säger mer om kvalitetsvärderingens värde än om bussbolagen.

yngrot

Ja det blir ju lite konstigt att de som så att säga förlorade ändå får köra. Hur blir det då med sk. kvalitetsbiten och miljö ??  Tydligen har JLT godkänt att vinnande bolag får köra med underentreprenörer. Man kan väl ändå säga att Orust vinner mest på detta då de slipper anskaffa fordon och personal  för det antar jag att de som skall köra har ansvar för??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 31 maj 2010, 11:32:41 AM
Ja det blir ju lite konstigt att de som så att säga förlorade ändå får köra. Hur blir det då med sk. kvalitetsbiten och miljö ??  Tydligen har JLT godkänt att vinnande bolag får köra med underentreprenörer. Man kan väl ändå säga att Orust vinner mest på detta då de slipper anskaffa fordon och personal  för det antar jag att de som skall köra har ansvar för??

Visst har man hittat en bra lösning men man kan ju ändå undra varför det skall krånglas till med kvalitetsvärdering, när den i alla fall så lätt kan kringgås. Under mellantiden har det funnits ett par månader av oro hos de bussbolag som blivit av med trafiken och deras anställda. Helt i onödan eftersom någon fått för sig att det går att värdera kvalitet på ett rättvist sätt.

Bernt Talbrant

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 30 maj 2010, 23:41:18 PM
En JLT-målad Volvo B12BLE 4x2/8700LE märkt "Kjellgrens" sågs ikväll inne på Borås Bils område i just Borås. Antar att denna buss om några veckor ska börja rulla i Gislavedstrakten - för visst ska väl Kjellgrens börja köra där?

Idag skymtade jag från tåget ett par nya bussar vid Finnvedens Bil i Smålandsstenar: en Volvo 8700 och en 8500 facelift märkt Kjellgrens. Förmodligen ska de till Kjellgrens båda två, men av 8700 såg jag bara fronten...

S Svensson

Underhåll skall enligt uppgift ske i Smålandsstenar.

Orusttrafiken har ju anställt planerare som tidigare arbetat för Buss i Väst AB. Fn har Orusttrafiken skol-och linjetrafik i flera kommuner. Bl a i Skaraborg och Vänersborgs kommun där Stigenbuss kör åt Orusttrafiken.Även några små bussägare kör åt Orusttrafiken. I Marks kommun fick Orusttrafiken skolturerna men kör enbart i Sätila själv eftersom en annan bussägare på Orust inte ville köra där. I södra kommundelen körs skolturer av andra bussföretag.Till Sätilatrafiken kan tilläggas körning även i Skephult (ej Skeppshult).
Något som är förvånande är att i Nässjöområdet inte Lingmerths+Carlsten blir underentreprenörer. Trots att dessa ägs av en stor koncern med biltransport och spedition med uthyrning av uppställningsplatser som binäring.