Huvudmeny

På linje sex...(Bild)

Startat av Oskar A, 05 september 2007, 18:36:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

...gick det idag ledbuss. Jag kan tillägga att bussen gick på ett riktigt omlopp och alltså inte som extrabuss. Linjen körs annars uteslutande med kortbussar.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Staffan Sävenfjord

Citat från: Oskar A skrivet 05 september 2007, 18:36:01 PM

...gick det idag ledbuss. Jag kan tillägga att bussen gick på ett riktigt omlopp och alltså inte som extrabuss. Linjen körs annars uteslutande med kortbussar.

Går 6-an fortfarande till Håga by och blir det i så fall inte svårt att vända med en ledbuss utanför ladan där? Jag tyckte att redan en tvåaxlig hade problem med detta.

Oskar A

Både ja och nej. Numera går linje 4 till Hågaby medan linje sex åter vänder uppe vid Gnejsplan. Linje 4 går dock inte kvällar och helger vilket innebär att sexan vid de tiderna går ner till Hågaby. Sedan har jag visserligen aldrig sett när en ledbuss vänt i Hågaby men som jag förstått lär det vara lite småtrixigt.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Bussmicke

Det mesta brukar gå om man vill..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 september 2007, 18:38:12 PM
Går 6-an fortfarande till Håga by och blir det i så fall inte svårt att vända med en ledbuss utanför ladan där? Jag tyckte att redan en tvåaxlig hade problem med detta.

Jodå, det går alldeles utmärkt att vända uppe i Hågaby. Kanske inte för en del som är lite ovan att backvända med ledbuss. Det gäller ju att veta vad man ger sig in på.

När det gäller dom äldre 2-xla bussarna så var svängradien sämre än våra nyare bussar.

//Niclas

Fredrik Mattsson

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 september 2007, 19:29:40 PM

Jodå, det går alldeles utmärkt att vända uppe i Hågaby. Kanske inte för en del som är lite ovan att backvända med ledbuss. Det gäller ju att veta vad man ger sig in på.

När det gäller dom äldre 2-xla bussarna så var svängradien sämre än våra nyare bussar.

//Niclas

hmm, du hann svara innan jag ens hann skriva, går utmärkt och vända med ledbuss och utan att ta om eller backa, till och med i snöväder ;).

Christer K

Försöker komma ihåg hur det var med ledbuss, men jag har för mig att längden mellan fram och mitten axeln är kortare på ledbuss cirka 5,5 meter mot 6.0 meter på en vanlig två axlad buss.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Niclas Rosenius

Citat från: Christer K skrivet 05 september 2007, 19:56:11 PM
Försöker komma ihåg hur det var med ledbuss, men jag har för mig att längden mellan fram och mitten axeln är kortare på ledbuss cirka 5,5 meter mot 6.0 meter på en vanlig två axlad buss.
/ Christer K

Det är olika mellan vilket fabrikat du kör. Gamla CN113ALB hade 5 m, B10MA hade 5,5 m och Neoplan har nog mer än 5,5.

//Niclas

76

Anledningen till detta är att UL-skolkorten numera gäller mellan 9 och 15 på stadstrafiken, så bussarna blir fulla ute vid GUC.

Ledvagnarna sätts ut på kurser som går in vid 19-tiden, så man behöver inte ens fundera på att vända i Hågaby.