Nobina 6458 på nya uppdrag

Startat av RoggaBoy, 28 maj 2010, 17:18:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Nobina Umeå har brist på bussar till regiontrafiken så igår fick Nobina 6458 som har säkerhetsbälten agera regionbuss, vilken linje vet jag ej men kanske fick den köra till Vindeln? Har inte Nobina några "godsare" att flytta upp till Umeå? Vad gör man inte för att slippa ställa in en tur, jo man tar en B9S. :)

Ersa

Rent praktiskt är ju en B9S inte den allra mest perfekta regionbussen, ens i SL-trafiken i Roslagen och på Södertörn, men på papperet uppfyller 6458 alla Länstrafikens krav på regionbussar. Bälten, gardiner, höga stolar, läslampor, AC och plats för två-tre barnvagnar samt en rullstol.

Men det är inte första gången som Ultrabussar ryckt in på regiontrafiken. På Veolias tid gick Säffleledvagnen 1028, Vegan 2524 samt en Vest i 484x-serien ibland på linje 11 till Hörnefors som förstärkning på avgångarna till Nordmaling. Dock tror jag Vegan förstärkte som andra förstärkningsbuss bakom två dubbeldäckare ända ner till Örnsköldsvik på 10:an vissa enstaka gånger.

bussgrabben

Men 6458 har väl inte kvar gardinerna?

Peter G

Citat från: RoggaBoy skrivet 28 maj 2010, 17:18:23 PM
Nobina Umeå har brist på bussar till regiontrafiken så igår fick Nobina 6458 som har säkerhetsbälten agera regionbuss, vilken linje vet jag ej men kanske fick den köra till Vindeln? Har inte Nobina några "godsare" att flytta upp till Umeå? Vad gör man inte för att slippa ställa in en tur, jo man tar en B9S. :)

Jag såg den vagnen här om dagen o den gick på linje 11 till nordmaling

Fredrik Klint

64-vagnarna har väl inte AC...

MrX

Citat från: Fredrik Klint skrivet 28 maj 2010, 20:52:36 PM
64-vagnarna har väl inte AC...

Just det, har det eftermonterats AC sedan 6458 flyttade från lilla Tyresö? Den hade ju bara AC på förarplatsen när den var hos oss

Ersa

Det är då krav på passagerar-AC på stadstrafiken i Umeå.
Det enda undantagen från denna regel var äldre "tvångsövertagna" etanolvagnar (3 st MaxCi och 5 st korta OmniCity) som man numera avyttrar eller flyttar från stan.