UL och SL integreras än mer...

Startat av virtual1, 27 maj 2010, 19:23:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

...kan man tycka då man använder SL:s reseplanerare och vill till Arlanda:

CitatVid Upplands Väsby byter du till Upptåget 39 mot Uppsala C.

Så nu har Upptåget plötsligt blivit linje 39 hos SL!!!!

Ersa

"Måste" inte allt ha ett nummer i SL-trafiken, även om det inte används officiellt?

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 20:19:28 PM
"Måste" inte allt ha ett nummer i SL-trafiken, även om det inte används officiellt?

Vet inte, men såg också att då man räknar upp vilka linjenummer som finns i SL-trafiken på de spårbundna alternativen så dyker linje 39 även upp där!

http://www.sl.se/Templates/FAQPage.aspx?id=6202

Martin Maltkvist

Citat från: virtual1 skrivet 27 maj 2010, 19:23:02 PM

Just Upptåget dyker ofta upp vid sökningar i Reseplaneraren när det är 583:an jag vill resa med.
Märkligt!
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Maven

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 27 maj 2010, 20:56:16 PM
Just Upptåget dyker ofta upp vid sökningar i Reseplaneraren när det är 583:an jag vill resa med.
Märkligt!

Inte så märkligt eftersom det ger en snabbare resa.
Klicka på Avancerad sök och välj bort linje 39 och Flygbuss, eller ange Märsta som via-ort, om det är den vägen du vill resa.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 20:19:28 PM

Allt måste vara vara numrerat i dessa dagar.

Det ställer till det när det ska köras bussersättning med samma linjenummer som spårtrafiken. Det har avhandlats tidigare när det gällt t.ex. Roslagsbanans linjer. Tursätter man bussar med "fel" skyltsystem visas interna nummer i 900-serien.

/Ted

Andreas

Citat från: virtual1 skrivet 27 maj 2010, 19:23:02 PM

Måste däremot vara väldigt nytt, eftersom jag inte för så jättelänge sedan tyckte mig se att SL fortfarande kallade linjen Upptåget och inget annat. En grej som var lite speciell, var att man döpte den till linje 39, när 35, 36 och 37 redan finns, men linje 38 finns det dock ingen. Om ett par år eller så, så försvinner nog Upptåget från SL-kartan igen, då man ju planerar att göra om sträckan mellan Upplands-Väsby och Uppsala till att även den blir SL-pendellinje.

En sak jag dock reagerade på när jag tänkte pröva att resa med Upptåget från Upplands-Väsby och till Uppsala (lite senare även retur-resa tillbaks) så tänkte jag kolla vad biljettpriserna för tåget var ifrån Upplands-Väsby. Dock vid stationen så såg jag ingen information som hänvisade om resekostnader, förutom kombinationskortet för SL/UL-pendeltrafikanter för långa perioder och de kostade ju runt 800 spänn och uppåt. Det har jag iaf ingen lust att betala för den korta resan för bara två resor. Någon som vet om hur biljettpriserna ligger?

Carl Eric

Citat från: Andy91 skrivet 28 maj 2010, 21:45:10 PM
Någon som vet om hur biljettpriserna ligger?

Ja, enligt UL.se så kostar det 48 SEK enkel resa för "barn". Och 85 SEK enkel för vuxna!

Enligt SJ.se så kostar det 45 SEK för ungdom 16-19, 71 SEK för ungdom 20-25 och även 71 för vuxna!

Trevlig resa!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

bussjöns

Citat från: calken skrivet 29 maj 2010, 07:30:53 AM
Ja, enligt UL.se så kostar det 48 SEK enkel resa för "barn". Och 85 SEK enkel för vuxna!

Enligt SJ.se så kostar det 45 SEK för ungdom 16-19, 71 SEK för ungdom 20-25 och även 71 för vuxna!

Trevlig resa!

MVH Calken

Fast har man en giltig SL biljett (ovasett typ) så blir priset plötsligt 40kr för vuxna och 24kr för barn! =)

//bussjöns