Flytande biogas i ombyggda dieselbussar

Startat av BD, 27 maj 2010, 17:07:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

I dag var det premiärvisning för Upplandstrafikens två ombyggda biogasbussar – gamla Volvobussar som konverterats till gasdrift för cirka en halv miljon styck. "Som hittat", säger bussbolaget Nobina som äger bussarna.

Någon som kan berätta mera?

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article783473.ece

Cyklisten

Behövs det inget tändsystem här eller hur fungerar det?

SimonB

Hur gör man för att hålla gasen vid 160 minusgrader? Det borde ju gå åt ett kylaggregat som inte är av denna värld, och kopiösa mängder energi (som man tar från var då?).

Optimal

Citat från: SimonB skrivet 27 maj 2010, 21:54:50 PM
Hur gör man för att hålla gasen vid 160 minusgrader? Det borde ju gå åt ett kylaggregat som inte är av denna värld, och kopiösa mängder energi (som man tar från var då?).

Det är ingen gas. Det är en flytande vätska.  :P

Optimal

Citat från: Cyklisten skrivet 27 maj 2010, 17:25:12 PM
Behövs det inget tändsystem här eller hur fungerar det?

Bara glödstift som en vanlig dieselbuss.

SimonB

Citat från: Jim skrivet 27 maj 2010, 22:00:02 PM
Det är ingen gas. Det är en flytande vätska.  :P

Då omformulerar vi frågan. Hoppas att du förstår mig nu.
Hur lyckas man hålla vätskan vid 160 minusgrader?

Björn Forslund

Är det inte så att gasen övergår till vätskeform om den kyls ner tillräckligt?
Kan inte tekniken, men en välisolerad tank kanske ingår i systemet?

Mustman

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 maj 2010, 22:32:38 PM
Är det inte så att gasen övergår till vätskeform om den kyls ner tillräckligt?

Det är ju det SimonB frågar! Gasen behöver kylas ned till 160 grader. Vet någon här hur det fungerar?

SimonB

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 maj 2010, 22:32:38 PM
Är det inte så att gasen övergår till vätskeform om den kyls ner tillräckligt?
Kan inte tekniken, men en välisolerad tank kanske ingår i systemet?

Jag har förstått så långt som att vitsen med att kyla ned gasen är att den då övergår till vätskeform. Vätska tar väsentligt mindre plats, och därför får man plats med mer bränsle i en mindre tank.
Min fråga är hur man kyler ner gasen/vätskan till 160 grader och framför allt hur man håller den vid den temperaturen utan att ha ett gigantiskt kylaggregat. Inte varför, för det har jag redan förstått.

Björn Forslund

Citat från: SimonB skrivet 27 maj 2010, 22:39:03 PM
Jag har förstått så långt som att vitsen med att kyla ned gasen är att den då övergår till vätskeform. Vätska tar väsentligt mindre plats, och därför får man plats med mer bränsle i en mindre tank.
Min fråga är hur man kyler ner gasen/vätskan till 160 grader och framför allt hur man håller den vid den temperaturen utan att ha ett gigantiskt kylaggregat. Inte varför, för det har jag redan förstått.

Vätskan/gasen är ju ordentligt nerkyld när den fylls på. Är tanken välisolerad kanske det inte behövs så mycket effekt för att hålla den flytande. Gas transporteras ju i flytande form i både bilar och på järnväg, över långa avstånd.

CS

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 maj 2010, 22:46:13 PM
Vätskan/gasen är ju ordentligt nerkyld när den fylls på. Är tanken välisolerad kanske det inte behövs så mycket effekt för att hålla den flytande. Gas transporteras ju i flytande form i både bilar och på järnväg, över långa avstånd.

Eftersom vätskan är instängd i en tryckbehållare kan den inte återgå till gasform. Därför behöver den inte heller kylas när den väl är i tanken.

Björn Forslund

Citat från: CS skrivet 27 maj 2010, 22:51:23 PM
Eftersom vätskan är instängd i en tryckbehållare kan den inte återgå till gasform. Därför behöver den inte heller kylas när den väl är i tanken.

Aha, så enkelt var det. En trycktank! Nerkylningen är alltså enbart för tankningsproceduren?

SimonB

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 maj 2010, 23:04:57 PM
Aha, så enkelt var det. En trycktank! Nerkylningen är alltså enbart för tankningsproceduren?

...men vad är då skillnaden mot CNG (Compressed natural gas)? Det här vi diskuterar är alltså LNG (Liquified natural gas).

Cyklisten

Tar väl mindre plats, sedan vet jag inget mer...

Björn Forslund

Citat från: SimonB skrivet 27 maj 2010, 23:07:51 PM
...men vad är då skillnaden mot CNG (Compressed natural gas)? Det här vi diskuterar är alltså LNG (Liquified natural gas).


Skillnaden är att CNG är komprimerad under högt tryck i gasform, medans LNG är i vätskeform. Håller man den nerkyld i den formen är den lättare att handskas med och kompaktare förmodar jag.