Strejk hotar Nobina och Busslink

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 maj 2010, 10:07:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Från måndagen den 7 juni kan det bli tjänstemannastrejk hos Nobina och Busslink eftersom Unionen varslat om sådan. Även tre rederier berörs.
https://www.unionen.se/Templates/Page____51109.aspx

Eftersom bland annat trafikledningen drabbas om varslet utlöses så kommer de båda bolagens busstrafik på berörda orter, bland annat Stockholm och Göteborg, sannolikt att stoppas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Att Unionen går i strejk mot delade arbetspass har jag inga protester mot. Men att Kommunal samtidigt länge accepterat upp till sex timmars obetalda uppehåll för förarkåren utan att protestera är ju inte lite ironiskt. Visst är det svårt att lägga upp personalplaneringen på annat sätt än delade pass, som Lars skriver, men att förarna är konstant trötta pga delade pass och 13-timmars ramtider kan ju inverka rätt negativt på trafiksäkerheten. Att dessutom bara få betalt för 7-8 timmar av de 13 timmarna kan ju leda till vissa svårigheter att nyrekrytera yngre förare.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 10:23:47 AM
Att Unionen går i strejk mot delade arbetspass har jag inga protester mot. Men att Kommunal samtidigt länge accepterat upp till sex timmars obetalda uppehåll för förarkåren utan att protestera är ju inte lite ironiskt. Visst är det svårt att lägga upp personalplaneringen på annat sätt än delade pass, som Lars skriver, men att förarna är konstant trötta pga delade pass och 13-timmars ramtider kan ju inverka rätt negativt på trafiksäkerheten. Att dessutom bara få betalt för 7-8 timmar av de 13 timmarna kan ju leda till vissa svårigheter att nyrekrytera yngre förare.
Jag tror alla är medvetna om problemet, men det enda som kan underlätta situationen är egentligen att man försöker påverka politiker och trafikhuvudmännen att ha "stomtrafik", med samma turäthet dagtid som i rusningen. I sådana fall kan man i stort sett upphöra med delade tjänster. Detta är ju något som inte minst bussbranschen jobbat för. Problemet är nämligen att det enda som skulle ge "bra" delade tjänster innebär att förarna slutar mitt i eller i början av eftermiddagsrusningen, och det är ju då de behövs - även om ett fåtal sådana tjänster kan täcka upp för gapet mellan de tidiga ut och de sena intjänsterna (beroende förstås också på vilka trafikeringstider som gäller). Beställningen av trafiken är ju det som reglerar när trafiken behövs och "lösningen" blir ju annars bara att man har fler omlopp ute än vad som faktiskt behövs, eller kanske snarare att man täcker upp med deltidstjänster...

Staffan Sävenfjord

För objektivitetens skull. Här är arbetsgivarens syn:
http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=48955

http://www.transportgruppen.se/templates/Page.aspx?id=48959

Om man skall tro vad Transportgruppen svarar i den senare länken så är det hos flyget och rederierna som delade pass förekommer bland Unionens medlemmar och tydligen inte i bussbranschen. Det är tillåtet att ta ut andra medlemmar än de direkt berörda i strejk men det verkar ändå konstigt att plocka ut två bussbolag. Jag antar att det inte är särskilt svårt att få med just dessa på kraven.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

I fjor da det var snakk om streik i Swebus fikk vi beskjed om at våre turer skulle kjøres mellom Oslo og Gøteborg.
Tror det ville blitt et lite h*****e på de få avg vi har. Skulle ikke forsterkes heller.
Tar de da ut bare lokalkjøringen eller tar de også ut Swebus denne gangen.
Hva skjer evt med oss i Oslo om trafikledningen streiker.
Noe å tenke på det der
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 27 maj 2010, 14:09:32 PM
I fjor da det var snakk om streik i Swebus fikk vi beskjed om at våre turer skulle kjøres mellom Oslo og Gøteborg.
Tror det ville blitt et lite h*****e på de få avg vi har. Skulle ikke forsterkes heller.
Tar de da ut bare lokalkjøringen eller tar de også ut Swebus denne gangen.
Hva skjer evt med oss i Oslo om trafikledningen streiker.
Noe å tenke på det der

Så här skriver Unionen om de företag som är strejkdrabbade:
https://www.unionen.se/Templates/Page____51109.aspx

En eventuell strejk blir alltså inte all så omfattande som man kunde få intryck av från det första pressmeddelandet. Av Busslink är det bara Hornsberg och Söderhallen. Av Nobina är det bara  i Dalarna, Gästrikland och Västerbotten.

Givetvis kan det bli utökningar senare om man inte kommer överens med Swebus verksamhet berörs således inte av detta varsel.

Generellt vid en strejk skall personal som inte är uttagen i strejk göra sina vanliga arbetsuppgifter. Inte mer och inte mindre. Det är såldes tillåtet att överta andras arbetsuppgifter. En trafikledare får exempelvis inte köra buss om förarna strejkar, såvida det inte ingår i hans normala tjänst att göra det.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Anders

Jag har hört att arbetsledare på Busslink kan arbeta
kl. 04 - 10 och sedan från kl. 18 - 24.
Är det så?

Likaså att Busslink kan ha förare som slutar sin körning
kanske 4 mil från där de började passet och där slutar arbetstiden för det  första passet. 3 timmar senare så kanske de ska börja där de började första passet.

Jo jo om det är så illa så förstår jag att det är svårt att rekrytera folk till detta " framtidsyrke".

Christer Göransson

Att det bara är tjänstemän vid Hornsberg och Söderhallen betyder väl inte att resten av trafiken går?
Jag har för mig att Busslink koncentrerat all trafikledning i länet till Hornsberg, stämmer inte det?

/Christer

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 maj 2010, 15:36:47 PM
Så här skriver Unionen om de företag som är strejkdrabbade:
https://www.unionen.se/Templates/Page____51109.aspx

En eventuell strejk blir alltså inte all så omfattande som man kunde få intryck av från det första pressmeddelandet. Av Busslink är det bara Hornsberg och Söderhallen. Av Nobina är det bara  i Dalarna, Gästrikland och Västerbotten.

Givetvis kan det bli utökningar senare om man inte kommer överens med Swebus verksamhet berörs således inte av detta varsel.

Generellt vid en strejk skall personal som inte är uttagen i strejk göra sina vanliga arbetsuppgifter. Inte mer och inte mindre. Det är såldes tillåtet att överta andras arbetsuppgifter. En trafikledare får exempelvis inte köra buss om förarna strejkar, såvida det inte ingår i hans normala tjänst att göra det.



Kan det vara så att det enbart är på dessa ställen Unionen är någorlunda starka. För administrativa tjänster brukar väl i alla fall på privatområdet även Sveriges ingenjörer och Civilekonomförbundet vara stora fackförbund.

Ted Selander

Citat från: Buss-Anders skrivet 27 maj 2010, 18:33:22 PM
Jag har hört att arbetsledare på Busslink kan arbeta
kl. 04 - 10 och sedan från kl. 18 - 24.
Är det så?

Nej, om inte någon frivilligt bytt till sig detta av något skäl.

Citat från: Buss-Anders skrivet 27 maj 2010, 18:33:22 PM
Likaså att Busslink kan ha förare som slutar sin körning
kanske 4 mil från där de började passet och där slutar arbetstiden för det  första passet. 3 timmar senare så kanske de ska börja där de började första passet.

Visst kan arbetspass sluta på annat ställe än det började, t.ex. i innerstaden och närförort. Bussarna går inte hem när föraren gör det, och då blir det en avlösning "på stan". Viss restidersättning utgår, regelverket är dock komplext och jag går inte in på detaljer.
Några 4 mil är det inte fråga om...


/Ted

Ted Selander

Citat från: Christer Göransson skrivet 27 maj 2010, 18:54:54 PM
Att det bara är tjänstemän vid Hornsberg och Söderhallen betyder väl inte att resten av trafiken går?
Jag har för mig att Busslink koncentrerat all trafikledning i länet till Hornsberg, stämmer inte det?

/Christer

Radiotrafikledningen omfattas inte av dagens varsel.

/Ted

Staffan Sävenfjord

Tråden har uppdelats så att frågor om delade pass för bussförare har fått egen tråd
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Citat från: Christer Göransson skrivet 27 maj 2010, 18:54:54 PM
Att det bara är tjänstemän vid Hornsberg och Söderhallen betyder väl inte att resten av trafiken går?
Jag har för mig att Busslink koncentrerat all trafikledning i länet till Hornsberg, stämmer inte det?

/Christer

Det stämmer att Busslinks RTL finns (än så länge) i Hornsberg. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att om denna strejk blir verklighet så kommer Busslinks trafik att stoppas. Hur ska vi kunna köra utan Trafikledning...? ???
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ted Selander

Citat från: Kvarne skrivet 31 maj 2010, 17:16:42 PM
Det stämmer att Busslinks RTL finns (än så länge) i Hornsberg. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att om denna strejk blir verklighet så kommer Busslinks trafik att stoppas. Hur ska vi kunna köra utan Trafikledning...? ???

Jag har svarat en gång på frågan:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen

Det var innan tråden bröts itu på ett litet okänsligt sätt. Jag vill också förtydliga att jag inte startat den avknoppade tråden om förarnas delade tjänster!

/Ted

Wetjo

Som jag tolkar det, kommer Avesta/Hedemora, Malung/Vansbro o Ludvika att köra som vanligt. Resten av Dalarna kommer att stå. Nobinas kommunikationsdirektör trodde något annat. Vi får se vem som har rätt.