Nya Solarisar till Västtrafik

Startat av SimonB, 26 maj 2010, 14:18:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SimonB

Jag mötte idag två Solarisar med enkel bakaxel på E65. Polskskyltade med Västtrafiklack.

Brollan


Cyklisten

Visst, min kollega fick någon mobilbild medan de stod och sträckte på benen i/utanför Landskrona. Själv har jag dock bara jagat gula Solaris på morgonen och missat dessa tyvärr.

Rikard

Tog dessa fotona i frihamnen i GBG. De hade kommit en timme innan jag var där :-) Stod 4 st bussar där nu i eget utrymme bredvid Busslinks område. Tyvärr blev det nått suddigt foto oxå.




Gillar den nya designen på inredningen.
Dock är inte placeringen av stannar knapparna den optimala då folk kommer att stöta emot dem när de går förbi.

Långt mellan axlarna. sveper tydligen 1,4 meter längst bak.

Rikard.

JAB

Jaha, och här var det då två stående pedaler...nästan i linje med styrkolonnen som inte är täckt med en stor plastkåpa.
Solaris verkar helt klart bygga bussarna som man beställer dem :)

Johan B

Dessa ska bli ett intressant inslag i Göteborg. Hoppas de är bra att åka i också eftersom de lär då en del hemma hos mig. Stolarna ser ju tyvärr inte alltför inbjudande ut, bra med plyschklädsel dock. AC blir iaf ett stort plus på sommaren. Förarplatsen ser ju okej ut. Ful och tråkig men ser lättjobbad ut, ordentlig förarstol och pedaler i linje med varann ;).

Cyklisten

Dessa har ju betydligt mindre hjul än Urbino 15 LE som finns nere i Skåne, verkar som att de är anpassade till stads- respektive landsvägstrafik.

Zella

Vad ger överhänget bak på dessa.

På bild 1 ser det ut som det är plexi vid föraren... men det är väll en stolpe.

Bussfanatikern

Dörrarrangemanget är alltså 2+2+1 istället för 2+2+2 som jag trodde att det skulle vara. En annan konstig detalj är att mittendörrarna precis som framdörrarna är inåtgående medan bakdörren är utåtgående. En högst ovanlig kombination som jag hittills bara sett på dom udda MAN-bussarna av typen A-37 med nr. 100 och 127-129 som GS hade.

olasand


yngrot

Det blir bara fler och fler av denna modell  och det är väl bra att Volvo Scania MAN får lite konkurrens.. En undran dock dörrknappar verkar väl vara mer svåråtkomliga än i Volvos 8500/ 8700??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

SimonB

Sveriges bussåkerier verkar väldans trendkänsliga. Ett tag skulle alla ha Man, men nu köper alla samtidigt in Solaris....

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 28 maj 2010, 19:51:35 PM
En undran dock dörrknappar verkar väl vara mer svåråtkomliga än i Volvos 8500/ 8700??

Alla dörrknappar är mer svåråtkomliga jämfört med underbara Volvo 8500/8700.
Men Urbinons knappar sitter på den rörliga panelen, och är därför enklare att nå jämfört med knapparna på t.ex Volvo 9700 och Scania OmniExpress.

Jo

Citat från: SimonB skrivet 28 maj 2010, 19:52:40 PM
Sveriges bussåkerier verkar väldans trendkänsliga. Ett tag skulle alla ha Man, men nu köper alla samtidigt in Solaris....

Det är väl främst när det gäller gasbussar man valt solaris och man. När man köper diesel verkar fortfarande Volvo och Scania leverera det mesta.

bysenbus

Citat från: Rikard skrivet 26 maj 2010, 22:23:53 PM
Tog dessa fotona i frihamnen i GBG. De hade kommit en timme innan jag var där :-) Stod 4 st bussar där nu i eget utrymme bredvid Busslinks område. Tyvärr blev det nått suddigt foto oxå.




Gillar den nya designen på inredningen.
Dock är inte placeringen av stannar knapparna den optimala då folk kommer att stöta emot dem när de går förbi.

Långt mellan axlarna. sveper tydligen 1,4 meter längst bak.

Rikard.

Den där grejjen som sticker upp bakom råttstangen ere till stolvridningen?