Huvudmeny

Trängselbussar Gbg

Startat av Zella, 25 maj 2010, 18:11:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zella

Hur är det tänkt att kollektivtrafiken ska se ut då det blir vägtullar runt Gbg...

Kanske blir det nya linjer eller blir det tätare på befintliga linjer...

S Svensson

Jag vet inte så mycket men jag har läst en rapport från Västtrafik om utökning av trafik. Vad gäller prognos om trafikökning så avser Västtrafik anskaffa fler tågsätt för linjen Alingsås-Göteborg-Kungsbacka. Det skall finns möjlighet att koppla 3 tågsätt,dvs 3x4 vagnar.
Vad gäller busslinjer vet jag att det gjorts simuleringar om framkomlighet i bla Heden-Vasagatan området. Bussgator torde få byggas och fn planeras RV 155 till Torslanda om för bla ökad busstrafik.Men busstrafik har ju den egenskapen att om det finns en väg så kan en buss komma fram. Vad gäller Tingstadstunnel så behöver denna renoveras. Även bron över Göta Älv i city. Om de gamla fästena kan tjäna för en ny bro vet jag inte. I vilket fall finns det förslag även på detta. Problemet är väl att det finns flera förslag och de flesta är säkert bra. Men det är svårt att genomföra vissa delar utan tillgång till ekonomiska medel. När jag tittade 1985 på en tunnel under Göteborg Central och Göta Älv som ersättning för Älvbron så var det säkert bra. Det är säkert bra med järnväg under Göteborg. Problemet är ekonomiskt utfall. Vem skall betala det hela. Storleken på trafikavgiften alltså. Behövs järnvägstunnel under staden,Går det flytta Skandiahamnen till västra älvstranden istället för att undvika all trafik på Hisingen. Om det nu blir trafikavgifter och det blir minskning av biltrafiken kanske behövs fler bussar. Men kanske måste biltrafiken öka en hel del om pengarna den skall betala skall räcka till det mesta. Kanske bäst att minska förhoppningarna. Kanske lyssna på Kia om att enkelrikta Tingstadstunneln åt båda håll.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 maj 2010, 21:10:05 PM
Jag vet inte så mycket men jag har läst en rapport från Västtrafik om utökning av trafik. Vad gäller prognos om trafikökning så avser Västtrafik anskaffa fler tågsätt för linjen Alingsås-Göteborg-Kungsbacka. Det skall finns möjlighet att koppla 3 tågsätt,dvs 3x4 vagnar.

Om allt går vägen skall det vara möjligt att koppla 4 X11-tågsätt om cirka två år både på Kungsbacka- och Alingsåspendeln. Men det blir 4x2 vagnar liksom att 3 tågsätt blir 3x2 vagnar. De nya fordonen av X61-typ kan kopplas två och två (2x4 vagnar), vilket i längd motsvarar 4 X11-or. I båda fallen alltså samma längd som i SL-området.

Det som begränsarär plattformslängderna, men i dag tillåts 3 X11-sätt i samma tåg på båda linjerna. Plattformarna kommer alltså att ökas ut med minst 50 meter under 2011 och 2012.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2010, 21:31:12 PM
Om allt går vägen skall det vara möjligt att koppla 4 X11-tågsätt om cirka två år både på Kungsbacka- och Alingsåspendeln. Men det blir 4x2 vagnar liksom att 3 tågsätt blir 3x2 vagnar. De nya fordonen av X61-typ kan kopplas två och två (2x4 vagnar), vilket i längd motsvarar 4 X11-or. I båda fallen alltså samma längd som i SL-området.

Det som begränsarär plattformslängderna, men i dag tillåts 3 X11-sätt i samma tåg på båda linjerna. Plattformarna kommer alltså att ökas ut med minst 50 meter under 2011 och 2012.

Jag läste ur en önskelista.Det låter rimligare att köra två X61 än tre ihopkopplade. Sedan är väl frågan om det går att tillverka i den takt som efterfrågan. Kanske har jag själv den invändningen att man inte skall köpa allt på en gång och sedan vänta tjugo år. Jag vet inte om X61 och drivningen av motorerna är som det är tänkt. I vilket fall provkörs de första X61 emellan Skövde och Moholm ibland. (Till Skåne )
De som läser om Göteborg,trängsel,kollektivtrafik,biltrafik kom ihåg att var för sig är bra men bäst är att kombinera på lämpligt sätt.
Utöver anskaffning av X60,61 och 62,(61 till Göteborg) kommer Reginor till Göteborg. Det torde också komma ett antal X31K på Västkustbanan. Fn håller 4391-4400 på att byggas. Troligen måste fler tågsätt levereras.Dessutom kanske X55 (X56-59) levereras i intercityutförande men möjligt är även att det blir "vanligt" utförande. Det finns en option på ett antal som troligen utnyttjas (men inte helt säkert). X55 innebär en möjlighet att utöka trafiken på vissa linjer dessutom. Halmstad-Borås-Hr,Strömstad-Herrljunga även vintertid mm. För att nämna några möjligheter. Vad som tidvis varit problem i Göteborg är trafik tidiga morgnar och sena kvällar. Detta problem finns fortfarande kvar jft med en intervju som TV gjorde en gång cirka 1989. Jag har känslan att trafiken kommer att bli omdiskuterad. Vi skall väl inte börja redan ..

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 27 maj 2010, 21:25:46 PM
Detta problem finns fortfarande kvar jft med en intervju som TV gjorde en gång cirka 1989. Jag har känslan att trafiken kommer att bli omdiskuterad. Vi skall väl inte börja redan ..

Nej, jag tänker inte börja diskutera pendeltågstrafiken runt Göteborg och i synnerhet inte under den här tavlan. Men det du skrev förut innehöll felaktigheter och ofullständigheter att jag ansåg det vara nödvändigt med en kommentar. När det gäller tågtrafiken fram till 2018 är den just upphandlad i Västtrafik-området och det finns ingen anledning att blanda in SJ:s fordon i denna eftersom SJ inte skall köra trafiken.