Varför... kopplar man AC via toan

Startat av Mathias Rickman, 24 maj 2010, 23:34:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathias Rickman

Jag har funderar länge på varför man kopplar ac på bussar via toan på bussen ett exempel på expressbussarna serie 68xx så när någon har vart på toa & spolar så luktar det apa rent ut sagt i klimatanlänlägningen då kommer toften från toan varför är det så

Då det underlättar för alla om man sätter en tydlig rubrik så har jag här gjort ett tillägg till just rubriken. Detta då enbart ordet »Varför« inte ger någon information alls om vad tråden kan tänkas innehålla.

// Nico

Knut

Vet ikke hvilke 68xx du mener. Men er det Swebus så har jeg ikke merket dette selv. Men det er et utblås inne på toan i disse. Har aldri opplevd klager fra noen om lukt fra disse på den serien

MrRep

Citat från: Mathias Rickman skrivet 24 maj 2010, 23:34:37 PM
Jag har funderar länge på varför man kopplar ac på bussar via toan på bussen ett exempel på expressbussarna serie 68xx så när någon har vart på toa & spolar så luktar det apa rent ut sagt i klimatanlänlägningen då kommer toften från toan varför är det så

Det stämmer att klimaanlägggning är inkopplad i toan men den blåser bara in luft från takanläggning in på toaletten för att ge AC luft samt på vintern värme till toan samt ventilera in med ny luft eftersom du kanske själv av egen erfarenhet märkt att det ibland luktar när man varit där inne :) iaf det finns också en fläkt som oftast sitter under golvet som skall dra ut den gamla luften och är den trasig så kan luften från toan tryckas in i passutrymmet med dålig lukt som följd. Ser lite olika ut beroende på modell men det brukar fungera så...

Mathias Rickman

Okey då har jag fått svar på min fråga men kan på peka att jag åkte med 6813 & det var inte trevlig doft

Johan B

Finns ju vissa bussar där man har utsugsfläkt i taket och AC-aggregatet sitter vid fläktens utlopp. Inte trevligt när toan blir full en varm sommardag...

Knut

Citat från: MrRep skrivet 25 maj 2010, 00:17:19 AM
Det stämmer att klimaanlägggning är inkopplad i toan men den blåser bara in luft från takanläggning in på toaletten för att ge AC luft samt på vintern värme till toan samt ventilera in med ny luft eftersom du kanske själv av egen erfarenhet märkt att det ibland luktar när man varit där inne :) iaf det finns också en fläkt som oftast sitter under golvet som skall dra ut den gamla luften och är den trasig så kan luften från toan tryckas in i passutrymmet med dålig lukt som följd. Ser lite olika ut beroende på modell men det brukar fungera så...
I nevnte vogntype Swebus 68xx sitter denne i skåpet under tvättstället