Bilder från Ulricehamn 3/9

Startat av bjalle, 04 september 2007, 23:45:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjalle

Sen bar det av med X12 till Borås för byte till Linje 100 mot Ulricehamn. Fordon var Veolia Transport 2272 som kommer visas i Borås Svepet

Även lunch intages i Ulricehamn på Pizzeria Jamaica där Kebabpizza intogs...Väldigt gott
Sen tillbakafärd med en av Orusttrafikens lågentre 8500 i 400 serien på linje 200 till Borås

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 04 september 2007, 23:45:53 PM
Sen bar det av med X12 till Borås för byte till Linje 100 mot Ulricehamn. Fordon var Veolia Transport 2272 som kommer visas i Borås Svepet

Den här bussen är registrerad på Ulricehamns Omnibustrafik och står vid hållplatsen för bussar till Strängsered, som trafikeras av dem. Icke desto mindre är den såväl märkt som skyltad Hallgrens. Nu är det ingen större skillnad, eftersom Hallgrens äger UOAB, men ändå drivs verksamheten i två olika bolag.
Det här blev UOAB:s sista inköp under de nästan 70 år som företaget ägdes av familjen Hidgård. Deras siste vd, Leif Hidgård, betecknade inköpet av denna som något av det bästa som hänt under den tid han ledde bussbolaget. Och det var flera årtionden...

Mycket trevliga bilder för övrigt (gäller även bilderna från Varberg och Borås; tydligen mycket gammalt ute i Borås i måndags). 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 september 2007, 08:23:25 AM
Den här bussen är registrerad på Ulricehamns Omnibustrafik och står vid hållplatsen för bussar till Strängsered, som trafikeras av dem. Icke desto mindre är den såväl märkt som skyltad Hallgrens. Nu är det ingen större skillnad, eftersom Hallgrens äger UOAB, men ändå drivs verksamheten i två olika bolag.
Det här blev UOAB:s sista inköp under de nästan 70 år som företaget ägdes av familjen Hidgård. Deras siste vd, Leif Hidgård, betecknade inköpet av denna som något av det bästa som hänt under den tid han ledde bussbolaget. Och det var flera årtionden...

Mycket trevliga bilder för övrigt (gäller även bilderna från Varberg och Borås; tydligen mycket gammalt ute i Borås i måndags). 

Instämmer i att det var många trevliga bilder från kända platser. Björn lyckades väl dessutom bli först att visa en bild på en f d Blekinge-buss i Varberg. Apropå att det var mycket gammalt ute i Borås i måndags så kan jag säga att det var det även igår tisdag. På 1:an gick inte mindre än 3 Volvo/Säffle och 2 MaxCi, normalt endast en gammal vagn (även om det sällan inträffar...).

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 september 2007, 08:23:25 AM

OK då får jag ändra det i bildtexten. Den körde en stund senare iväg tom, antagligen för att hämta skolbarn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 05 september 2007, 10:58:58 AM
OK då får jag ändra det i bildtexten. Den körde en stund senare iväg tom, antagligen för att hämta skolbarn

Inte behöver du ändra.  :)  Jag ville bara påpeka en konstighet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 september 2007, 11:51:11 AM
Inte behöver du ändra.  :)  Jag ville bara påpeka en konstighet.
Jo men rätt ska va rätt-
Glömde tacka för berömmet innan

S Svensson

Om jag inte minns fel så var den som startade busstrafiken inne i själva Ulricehamn Gustav Carlsson. Denne överlät trafiken till Hidgårds medan han själv flyttade till Skene och färvärvde ett cafe och en buss.
1937 övertogs större delen av linjetrafiken från landsbygden av HNJ Jv AB.
Företaget i Strängsered har avvecklats. En av de sista bussarna där var BEW002 ursp Utters Resor AB men senare VL och !! Hidgård. SSn

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2007, 23:55:59 PM
Företaget i Strängsered har avvecklats. En av de sista bussarna där var BEW002 ursp Utters Resor AB men senare VL och !! Hidgård. SSn

Företaget i Strängsered = Hedéns Buss??
BEW 002 Volvo B10M Wiima M310 1990 1M2B11LA024625 hamnade hos Vänersborgs Linjetrafik när de köpte Utters Busstrafik i Frändefors. Den finns nu hos Kjellgrens i Tranemo. Allra första ägare var Nilsbuss i Vimmerby.
Om den varit hos Hedéns kan jag inte verifiera, men det finns heller ingen anledning att ifrågasätta. Hedéns hade en E Auwärter Teamstar (nu hos Nysäters Trafik i Värmland) medan de för övrigt brukade klara sig med att hyra in bussar från t ex Evobus. En del kända vandringspokaler har därmed tillfälligt rullat hos dem.

S Svensson

Bilregister anger ett företag med annat namn. Namnbyte. I vilket fall fick jag en uppgift om att Heden-Tängemo har avvecklat företaget. Det är möjligt det inte stämmer. BEW 002 har dispens att gå till Ölsremma.Den är annars för gammal för trafik åt Västtrafik.

Företaget i Frändefors hette Utters Resor AB och detta förvärvade ca 1982 Utters Busstrafik AB. Vänersborgs Linjetrafik AB tog egentligen enbart över trafik och bussar. Utters bytte namn till LG:s Resetjänst (adress i Brålanda,dit Frändefors troligen hör) LG själv härstammar från Viskafors och identisk med Lars-Göran Salevik ,nuv vd Uddevalla Omnibus ÁB.