Apropå övningsbussar hos GUB (Bilder)

Startat av Oskar A, 23 maj 2010, 20:01:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

I en annan tråd diskuteras övningsbussar hos GUB. Här kommer nytagna bilder på tre av fyra bussar som utbildningen använder i första hand. Den fjärde bussen är 383 som är systervagn med 384.

Länk till ovan nämnd tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35482.0
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

1896

NJT 194 var nån demo buss hos Scania från början, och gick i stadstrafiken i Borlänge ett tag, måste ha varit -92 -93 -94 nån gång.  :D

Jacob

men 383-384 är de övningsbussar eller bara övningsbussar ibland? för visst går de i stadstrafik?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Oskar A

Citat från: Jacob Almgren skrivet 23 maj 2010, 22:50:14 PM
men 383-384 är de övningsbussar eller bara övningsbussar ibland? för visst går de i stadstrafik?

//Jacob

Jodå, de används i linjetrafik men har fått intrycket av att det under senaste året bara har varit under kortare perioder när det är lugnt på utbildningssidan.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

AO

Skönt så länge 383 och 384 håller sig borta från stadstrafiken, värre bussar för en passagerare får man nog leta efter. Riktigt trångt benutrymme, stolsryggarna är helt raka nästan framåtböjda och för att inte tala om ljudnivån från motorn!

Jacob

Citat från: AO skrivet 24 maj 2010, 00:03:14 AM
Skönt så länge 383 och 384 håller sig borta från stadstrafiken, värre bussar för en passagerare får man nog leta efter. Riktigt trångt benutrymme, stolsryggarna är helt raka nästan framåtböjda och för att inte tala om ljudnivån från motorn!

För mig är hela grejen med de bussarna just de 2 platserna där bak och det underbara motorljudet, speciellt när föraren gasar på ;) dessa hör till mina favoriter, speciellt 382 gillar jag då denna är en särling. Nu finns ju bara 3 av mina 6 uppsalafavoriter kvar :( 260-265, 021-022 och 201-208 är ju borta.. :'( har bara 382-385, 101-104 och 266-269 kvar..

//Jacob

lil-sis

Citat från: Oskar A skrivet 23 maj 2010, 23:16:15 PM
Jodå, de används i linjetrafik men har fått intrycket av att det under senaste året bara har varit under kortare perioder när det är lugnt på utbildningssidan.

De används till första delen av vidareutbildningen för YK. Och det blir ju några dagar när ca300 förare ska utbildas, sex i taget  ;D

Simon A

Citat från: AO skrivet 24 maj 2010, 00:03:14 AM
Jag tycker dessa bussar framstår som väldigt tysta om man jämför med syskonen 370-381. De här har ju en betydligt tystare motor. Jag hörde inte ens att en av 382-385 kom körandes bakom mig en gång så jag ställer mig lite oförstående till ditt påstående. Men de kan ju ha blivit mer högljudda sen dess såklart! :)

Sen att de går mycket på utbildningen kan väl bero mycket på att det finns en handbroms längst fram på höger sida just för instruktören under övninskörning. Vid behov då förstås ;D

//Simon

AO

Ljudnivån utanför bussen kanske inte är den högsta, framförallt om man är framför bussen eller på bussens högra sida eftersom motorn sitter långst bak i vänstra hörnet av bussen. Men sitter man i bakre delen av denna bussmodell får man ju hörsleskador, bra mkt värre än av den så utskällda Volvo B7L.

Jacob

Citat från: AO skrivet 24 maj 2010, 23:36:06 PM
Ljudnivån utanför bussen kanske inte är den högsta, framförallt om man är framför bussen eller på bussens högra sida eftersom motorn sitter långst bak i vänstra hörnet av bussen. Men sitter man i bakre delen av denna bussmodell får man ju hörsleskador, bra mkt värre än av den så utskällda Volvo B7L.

Att sitta längst bak i dessa bussar är en upplevelse!

//Jacob

Björn Ax

Citat från: Oskar A skrivet 23 maj 2010, 23:16:15 PM

Dom används nog endast i absolut nödfall om alla andra bussar är trasiga.

Körde 383 under YKB tror jag och den hade ingen biljettmaskin iaf.

Nu under YKB utbildningen används dom nog inte i linjetrafik då det endast är dom som har den nya bränslemätaren i sig.

Simon A

Citat från: Jacob Almgren skrivet 24 maj 2010, 23:53:17 PM
Att sitta längst bak i dessa bussar är en upplevelse!

//Jacob
Fast om man vill ha ett tungt och mysigt motorljud är det ju främst 370-381 eller 386-393, eller varför inte 629-633, man ska sitta i. 382-385 sjunger ju inte alls lika dovt men de har ett mysigt ljud de med. Ett väldigt speciellt ljud :)

//Simon

Ratt-Råttan

Rickbox

Citat från: Jacob Almgren skrivet 24 maj 2010, 00:40:25 AM
För mig är hela grejen med de bussarna just de 2 platserna där bak och det underbara motorljudet, speciellt när föraren gasar på ;) dessa hör till mina favoriter, speciellt 382 gillar jag då denna är en särling. Nu finns ju bara 3 av mina 6 uppsalafavoriter kvar :( 260-265, 021-022 och 201-208 är ju borta.. :'( har bara 382-385, 101-104 och 266-269 kvar..

//Jacob

Håller med dig! Motorljudet i 382-385, framförallt i 383-385 är härligt! I 382 överröstas motorljudet av fläkten eller något sånt för det är mer som ett blåsande ljud från dess motor, i alla fall då man sitter inne i bussen, utvändigt är det ungefär samma... Har hört att det ska vara en Mercedes-motor i dessa, men då borde den ju vara liggande monterad, på Mercedes Citaro är motorn liggande i alla fall och har ett liknande ljud.

Jag kan tycka att det är konstigt att man valde denna motor till de korta bussarna i 2002-års leverans, de hade passat bättre i 270-276, de är väldigt tröga.

Janne Rickman

Motorerna till 370-381, 270-276 har suttit i 140-157, 159 och 161 under ca ett år innan det vart tillräckligt med biogas. Motorerna har gått ca 10000 mil mer än bussarna det nu sitter i.
382-385 sitter en stående Mercedes motor i.

/Janne