Skanstull 1984

Startat av Hasse L, 23 maj 2010, 16:43:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

SL H22 6449 (1984) vänder tvärs över Ringvägen i den tillfälliga Skanstullsterminalen öster om Götgatan.
6449 placerades snart i Ösmo, men inledde tydligen karriären i Tyresö.

Peter Rost

Trevligt! Snygg buss!! Tackar för denna bild. :)

/Peter

Matte

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 maj 2010, 16:43:24 PM

6449 placerades snart i Ösmo, men inledde tydligen karriären i Tyresö.

Eller så är det en förare från Ribby/Ösmo som körde nån avgång på en "Tyresö linje"
Va ju inte helt ovanligt vad jag förstått från äldre kollegor att Tyresö/Handen/Ribby/Ösmo körde varandras linjer.
Har även hört att alla dom garagen va ihopknutna till samma divition eller vad man ska kalla det.

Mr G

Skanstull är väl tveksamt att säga om man är borta vid Södermannagatan där den här bilden är tagen. Fast i SL-perspektiv var det väl så. Tveksamt om någon söderbo kan hålla med. Långt bort var det iallafall att åka och vända här. Men det gällde väl bara bussar som ställdes upp i Ringvägen öster om Östgötagatan.
吉先生

Hasse L

Citat från: Mr G skrivet 25 maj 2010, 08:27:51 AM
Skanstull är väl tveksamt att säga om man är borta vid Södermannagatan där den här bilden är tagen. Fast i SL-perspektiv var det väl så. Tveksamt om någon söderbo kan hålla med. Långt bort var det iallafall att åka och vända här. Men det gällde väl bara bussar som ställdes upp i Ringvägen öster om Östgötagatan.
Avstigning skedde på Ringvägen efter högersväng från Götgatan, och alla bussar måste vända via Södermannagatan, så terminalen får nog sägas sträcka sig ända dit. (Friskade upp minnet med en koll i SL:s s.k. linjeuppgift). En öppning hade gjorts från Ringvägen till lokalgatan strax innan Södermannagatan, så vändningen skedde signalreglerat via denna (lokalgata).

yngrot

Väldigt läcker bild och det här med 5 veckors semester var ju tydligen inte så länge som det infördes fast man nuförtiden tycker att det har vi alltid haft.. ;D  Sorry lite OT där...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

Mycket trevlig bild! I SL:s ledbuss-serie H22:or i 64xx-serien hade 6425 (Täby) och 6442-6450 (Handen/Ösmo) svart plastgrill.
Syskonvagnarna till 6449 (6444-6448 gick över till Linjebuss under 90-talet (Råsta)). Har för mig att 6446 brann på Kymlingelänken mellan Kista och Rinkeby och slopades därefter.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

6449 blev Swebus 1391 och rullade på Ekerö, åtminstone hösten 1993 när Swebus tog över, men jag tror att den flyttades dit i samband med övertagandet. Tidigare rullade den i Ösmo där också 6450 fanns som blev Swebus 1488 och stannade kvar där under Swebusflagg. Men när SL Buss åter tog tillbaka Ösmo så flyttades den.
Jag vill minnas att just 1488 (6450) var den sista H22 att slopas, år 2003.