Tappströmsgaraget 1973

Startat av Hasse L, 23 maj 2010, 16:30:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Lidingöbussen 7742 gästar Tappströmsgaraget. Gick den i trafik här? I bakgrunden står CF 6557 (SL H64A) 6299 och 6300 (den ena skymd), dessa var 3299 och 3300 före SL-numreringen och rullade senast i Norrtälje med omnejd. Nu var de nog avställda för gott. Några 20-vagnar från Södertörn användes däremot under flera år i mälarötrafiken. 

BD

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 maj 2010, 16:30:32 PM
Lidingöbussen 7742 gästar Tappströmsgaraget. Gick den i trafik här? I bakgrunden står CF 6557 (SL H64A) 6299 och 6300 (den ena skymd), dessa var 3299 och 3300 före SL-numreringen och rullade senast i Norrtälje med omnejd. Nu var de nog avställda för gott. Några 20-vagnar från Södertörn användes däremot under flera år i mälarötrafiken. 

Bodde 1971 -1984 i Träkvista och körde bil varje dag och höll god koll på bussarna jag såg. Dock såg jag aldrig en sådan buss i trafik.
En annan fråga, omkring 1972 fick dieselavgaserna en annorlunda "doft". Det började att lukta mer som öststatsavgaser. Infördes då mer olja österifrån än från mellanöstern?
Miljödiesel som infördes för snart 20 år sedan är något annat.

Peter Rost

Än en gång-trevligt! Jodå, 7742 gick i trafik ett tag ute på Mälaröarna. Kolla länk.

http://www.arleborg.com/moab/busstyper/cf6557/index.shtml

/Peter

christian berg

Hej,

tack för en mycket intressant bild. Har barndomsminnen från dessa Lidingöbussar på Mälaröarna. Kanske var 7742 och de a dra tre-fyra vagnarna tidvis placerade på det lilla garaget på Färingsö? Åkte ofta med söndagsturen fån Norrudden (linje 315/314) och när någon av dessa dök upp som alternativ till de blå bussarna blev det nästa alltid bussbyte till blå buss i Svanhagen. Kanske någon vet bättre men jag har för mig att Lidingöbussarna kom till Mälaröarna något före BSBV- och BSS -vagnarna.

Just 7742 slutade också sina dagar på Mälaröarna och den stod i många år i en skogsdunge i närheten av Lindö lada mer eller mindre synlig från Ekerövägen.

Hälsningar
Christian B