Bussar vid Norra Bantorget i maj 1989, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 23 maj 2010, 11:54:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först ut är en orkesterbuss. Från början Werner Westin i Docksta.


Och så en ganska ny Neoplan Jetliner.


Så en van Hool ledbuss som går på linje 526. SL har tydligen börjat köra i egen regi också på denna linje.


En ny flygbuss.


Så flyttar jag mig ett kvarter och kommer till korsningen Kungsgatan-Vasagatan.


Och eftersom 47-an snart försvinner så tar vi en bild på en sådan också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896


Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 23 maj 2010, 13:22:05 PM
Varför sålde SL flygbussarna ?

Därför att köra flygbussar inte ingick i SL:s uppdrag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 maj 2010, 18:03:05 PM
Därför att köra flygbussar inte ingick i SL:s uppdrag.


Att transportera passagerare från plats A-B där behov finns? =) - vad är skillnaden mellan att ta folk till/från en tågstation med kollektivtrafiken och att ta dem till/från en flygplats? Självklart är det bara kommersiella intressen som styr här, en vanlig passagerare har väl knappast en tanke på att kollektivtrafiken inte skulle kunna gå som allt annat ut till Arlanda t.ex?!

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 23 maj 2010, 18:25:48 PM
Att transportera passagerare från plats A-B där behov finns? =) - vad är skillnaden mellan att ta folk till/från en tågstation med kollektivtrafiken och att ta dem till/från en flygplats? Självklart är det bara kommersiella intressen som styr här, en vanlig passagerare har väl knappast en tanke på att kollektivtrafiken inte skulle kunna gå som allt annat ut till Arlanda t.ex?!

En väsentlig skillnad är att bussarna Stockholm City - Arlanda till minst 50 procent används av andra än länets invånare.

Jag känner inte till någon linje som direkt betjänar en järnvägsstation. Visst finns det några som går förbi stationerna men deras huvudsakliga arbetsuppgift är inte att betjäna dessa. För övrigt finns det flera alternativ i dag att åka med SL till Arlanda. Och hela tiden har det funnits minst ett sådant (pendeltåg till Märsta och SL-buss till Arlanda). Flygbusstrafiken skall inte subventioneras av Stockholms läns skattebetalare utan drivas kommersiellt. Precis som man gör alltså.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink


När det gäller SL och 526, så har jag för mig, att den mestadels väl kördes av SL (Råsta)? Det var väl 516 som helt kördes av inhyrda bussar?
Det är mitt minne från den tiden i alla fall...

//R

Staffan Sävenfjord

Citat från: Robert Brink skrivet 24 maj 2010, 22:05:31 PM
När det gäller SL och 526, så har jag för mig, att den mestadels väl kördes av SL (Råsta)? Det var väl 516 som helt kördes av inhyrda bussar?
Det är mitt minne från den tiden i alla fall...

//R

SL inrättade först två s k direktlinjer: 526 som gick från Norra Bantorget till Edsberg (?) och 726 som gick från Fridhemsplan till Tumba. Dessa kom innan den stora satsningen 1981. Från början kördes båda med egna bussar men så småningom kördes i alla fall 726 också till stor del med inhyrda bussar. Jag har för mig att detta även gällde 526 men jag kan missminna mig på den punkten. Det är också möjligt att jag förväxlat med 516 och 546.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Någonting som är preskiberat i dag var när jag klarade både första och sista turen på 526 -86,
Samma år så fick vi linjekännedom på 546 som Råsta körde i början innan Kallhäll tog över.
516 kördes ofta av inhyrda om mitt inte sviker mig.

/Lennart

Peter Rost

Wasatrafik var väl en av dom inhyrda aktörerna på 516, vid den aktuella perioden, d.v.s, 1988-89.

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 maj 2010, 22:22:08 PM
På 726:an lyckades jag aldrig åka med annat än SL:s egna fordon, med inhyrningarna kanske förekom före 1982 resp mellan 1989-1993?

Jag har visat bilder från skokartongen på inhyrda bussar på linje 726 men det är möjligt att det var före 1982. Jag rörde mig mycket sällan i de trakterna under 1980-talet. Det var inte lika roligt sedan Domus i Tumba lade ned sin cafeteria. Det mest absurda serveringsstället i hela Storstockholm där man utan vidare kunde bli förbigången i kön av varuhusets egen personal som sedan satt och förde högljudda samtal om sina chefer (och det var inga positiva samtal) mitt bland de externa kunder som letat sig dit.

Efter 1989 torde ingen inhyrning ha förekommit annat än i rena undantagsfall. SL började ju då köra linjer som 810-an med egna bussar och egen personal.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)