Huvudmeny

Brummelibrum mot Gävle

Startat av Martin Maltkvist, 22 maj 2010, 21:44:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

D-behörigheten tog jag för att det sedan länge varit en dröm att köra buss och i onsdags gjorde jag mitt körkort till levebröd sas.
Det var då dags för min första självständiga styrning med passagerare, företaget jag körde åt var Lindbergs Buss som gav mig en beställning från Märsta till Gävle för att sedan tuffa hem utan folk.

Körgården där jag hämtade bussen, vissa av er känner nog igen platsen där bilden är tagen.


Närbild på dess smäckra nos och vid hemkomsten hade jag av insekter gjort mos.

Strax norr om Uppsala tog jag en bensträckare för dagen och stoppade även lite ät- ock drickbart i magen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Björn Lövdahl

Härligt Martin, gratulerar till de, längtar själv tills man kan göra samma sak, dock kommer jag bara få köra linjetrafik första året
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Taunusch


Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 22 maj 2010, 21:45:45 PM
Härligt Martin, gratulerar till de, längtar själv tills man kan göra samma sak, dock kommer jag bara få köra linjetrafik första året
För dig Björn komme det knappast vara en svårighet att greja bussen och en vacker dag börja köra annat än linje.
Citat från: Johan Hansson skrivet 23 maj 2010, 04:14:05 AM
Martin var kör du nu?
Just nu extra lite häråvar men om allting klaffar kan det bli något stort i sommar, berättar mer när allt är avgjort.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

yngrot

Inte så vanligt att få börja med beställning när man är nybörjare så man får väl gratta dig till det... :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Martin Maltkvist

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2010, 20:22:24 PM
Inte så vanligt att få börja med beställning när man är nybörjare så man får väl gratta dig till det... :D
Lite flax var det också enär jag sprang på chefen i Eskilstuna när han hade en beställning dit. Vi bytte nummer och det hela har nu resulterat i en anställning hos nämnda bussföretag.:) Som sagt, i vissa delar branschen är det kontakter som gäller.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Robert Brink


Grattis till ditt D-kort och jobbet! Det är en härlig känsla när man första gången själv kör iväg med en turistbuss! Och när det gäller tidig anställning i beställningstrafik? Så tror jag nog det kommer bli vanligare, bussförare växer inte på träd, många gamla går i pension, och många av dom som idag kör tex SL trafik i Sthlm varken vill eller kanske är så lämpliga för beställning...
Så hittar bolagen en bra kille/tjej som kanske saknar erfarenhet, så är det klart man blir intresserade!

//R

Martin Maltkvist

Citat från: Robert Brink skrivet 26 maj 2010, 08:33:17 AM
Grattis till ditt D-kort och jobbet! Det är en härlig känsla när man första gången själv kör iväg med en turistbuss! Och när det gäller tidig anställning i beställningstrafik? Så tror jag nog det kommer bli vanligare, bussförare växer inte på träd, många gamla går i pension, och många av dom som idag kör tex SL trafik i Sthlm varken vill eller kanske är så lämpliga för beställning...
Så hittar bolagen en bra kille/tjej som kanske saknar erfarenhet, så är det klart man blir intresserade!

//R
Helt klart var det en härlig känsla att få susa iväg med bussen och även att helt ensam få ansvara för ett gäng resenärer.  Unga och oerfarna människor har jag märkt en viss efterfrågan av, just för att de är formbara och kan stöpas i väl vald form så både åkare och kunder blir belåtna. Det bästa vore ju att harva runt inne i stan och varva detta med beställningar emellanåt, då fås skarp mängdträning bland gator och torg medan man sas sparar finliret till turistarna och löper mindre risk att skrapa fordonet ed.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin