Ultras tidtabell vintern 1994/95

Startat av Jessika, 04 september 2007, 23:01:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

För ett tag sedan lovade jag att dela med mig av lite gamla Ultratidtabeller - jag kommer inte ihåg varför, men det var någon diskussion vi hade. Den äldsta jag har hittat här hemma är från vintern 1994/95. En enkelbiljett kostade då 11 kr, ett tiokort 85 kr och ett 30-dagarskort 280 kr. På framsidan av tidtabellen kan man läsa att Ultras första etanolbussar invigdes den 8 september 1994. Därav hunden på bilden - vad var det nu den hette?

I övrigt existerade det en linje 3, som satt ihop med linje 2. Linje 4 gick ända till Ersmark. Linje 5 gick endast mellan NUS och Tomtebo. Det var ungefär lika många turer med linje 5 till Tomtebo som med linje 4 till Ön och Degernäs, fast linje 4 gick på helgerna också till skillnad från linje 5. Linje 9 gick på den tiden mellan Röbäck och Carlshöjd - istället var det linje 1 som gick till Carlshem. Till Nydalahöjd kom man med den tvärgående linjen 77, som gick Östra Ersboda - Nydalahöjd - Universum - Ålidhem - Carlshöjd. Bussen till Naturbruksgymnasiet hade inget linjenummer.

Ja, detta var lite kort. Hoppas bilderna duger. Om det finns intresse kan jag lägga ut fler gamla linjekartor sedan.

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 04 september 2007, 23:01:40 PM
Om det finns intresse kan jag lägga ut fler gamla linjekartor sedan.

Ja tack!  :D

Jessika

Ja, det är lite att ta sig igenom... Tio års tidtabeller. Synd att man inte kan lägga ut hela tidtabellen ;D för det är ganska kul att se skillnaderna mot idag. T.ex. de täta avgångarna på linje 4 jämfört med idag. T.o.m. linje 1 är spännande - den hade faktiskt 10-minuterstrafik tre timmar på morgonen och tre timmar på eftermiddagen.
/Jessika

Bussmicke

Du kan ju plocka ut lite av godbitarna såsom du har gjort, framsida, linjeförteckning och karta.
Tidtabell kan du ju ta om du finns nå't lite intressant.

God natt allesammans och väl mött i morgon (de som kommer och möter upp)
Mellansel nästa kl. 6:34.
Gäsp
//MN
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bussgrabben

OJ vilka minnen! På den tiden stannade åttan nedanför fotbollsplanen mellan Ålidhemsskolan och Kolbäckskolan.

Jona

OJ, något år efter detta tror jag att jag kan ha en tidtabell från Umeå. Minns inte men tror den första jag har, har en framsida. Ja den har framsida också. Framsidan föreställer någon av säffle-bussarna antagligen någon av dom äldre ledbussarna med 8X eller 9X nummer och 3 badande människor uppställda framför.
Någon har badmössa på sig osv. Måste kolla i mitt arkiv vid tillfälle.

Den tabellen är 77 borta. Linje 5 kör Tomtebo - Vasaplan, 1 Carlshöjd, 8 Carshem, och minns jag rätt gick både 6 och 9 över Nydalahöjd då. Måste som sakt kolla i arkivet vid tillfälle.

Dokk så inser man en sak, på den tiden (94/95) och många år efter detta är att det nästan är billigare att åka buss idag än TEX 94/95. Framförallt om du behövde byta mellan linjerna. 22:- kostade det då jämfört med 20:- idag. Detta då man faktiskt gjort det bra och infört övergång på enkelbiljetterna. Det tackar jag för.

Följdfrågan blev, när infördes fri övergång? Jag åkte buss någon enstaka gång i Umeå under slutet av 90 talet och då behövde jag köpa 2 biljetter. Men när jag var på första fototuren i Umeå i november 05 så ingikk fri övergång.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jessika

Citat från: Jona skrivet 05 september 2007, 18:02:53 PM
OJ, något år efter detta tror jag att jag kan ha en tidtabell från Umeå. Minns inte men tror den första jag har, har en framsida. Ja den har framsida också. Framsidan föreställer någon av säffle-bussarna antagligen någon av dom äldre ledbussarna med 8X eller 9X nummer och 3 badande människor uppställda framför.
Någon har badmössa på sig osv. Måste kolla i mitt arkiv vid tillfälle.

Det är sommartidtabellen från 1997. Det var väl andra året som "badbussen" (linje 81) till Nydala gick. Tyvärr floppade den rejält, eftersom det var så dåligt väder de somrarna. Synd, för tanken var god!

Citat från: Jona skrivet 05 september 2007, 18:02:53 PM
Dokk så inser man en sak, på den tiden (94/95) och många år efter detta är att det nästan är billigare att åka buss idag än TEX 94/95. Framförallt om du behövde byta mellan linjerna. 22:- kostade det då jämfört med 20:- idag. Detta då man faktiskt gjort det bra och infört övergång på enkelbiljetterna. Det tackar jag för.
Följdfrågan blev, när infördes fri övergång? Jag åkte buss någon enstaka gång i Umeå under slutet av 90 talet och då behövde jag köpa 2 biljetter. Men när jag var på första fototuren i Umeå i november 05 så ingikk fri övergång.

Detta kollade jag upp igår! Fr.o.m. sommaren 2004 är det fri övergång på kontantbiljetterna. (Som kuriosa kan dock nämnas att man fick fri övergång på kontantbiljetter redan 1994/95 om åkte med linje 5 från Tomtebo. Den gick ju bara till NUS då.)
Innan man införde fri övergång hade man ett par år sålt kort med två klipp. De kostade lika mycket som två kontantbiljetter, men skillnaden var att det var fri övergång. Antagligen ville man få folk att köpa kort för att slippa dessa tidskrävande kontantbiljetter, men det kanske blev mycket tjafs i långa loppet när folk insåg att de inte fick byta buss.
Och lite ologiskt är det. Vissa kan åka tvärs över stan längs samma linje och då funkade kontantbiljetten, medan andra kanske måste byta även för en kort sträcka. Å andra sidan är ju priserna på klippkorten väldigt förmånliga i Umeå.

Citat från: bussgrabben skrivet 05 september 2007, 16:52:13 PM
OJ vilka minnen! På den tiden stannade åttan nedanför fotbollsplanen mellan Ålidhemsskolan och Kolbäckskolan.

Och hur många relativt nyinflyttade studenter - bosatta på Historiegränd och Stipendiegränd - satt inte någon gång kvar i bussen vid ändhållplatsen, i någon slags tro att linje 8 var en "ringlinje" runt fotbollsplanen och att man inte bara kunde stiga på utan även stiga av på andra sidan... ;D

/Jessika