Tre av de äldsta Expresserna

Startat av Ersa, 22 maj 2010, 11:23:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


Nyast och äldst. 4971 tillhörde Västerås och gick på 866 för någon vecka sedan, men har numera tydligen flyttats till Uppsala.


Uppsalas reservbuss får numera ofta jobba på 899 till pendlarnas glädje. De mest bortskämda Uppsalapendlarna är fortfarande väldigt förtjusta i 49xx-vagnarnas bekväma stolar, vilket de mer än gärna berättar. Den brukar även ses på 835:an mellan Uppsala och Kalmar, både som ordinarie och förstärkning.


Västerås gamling rullar på.


1896


Walter

Överlever dessa ankomsten av Scaniorna?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cyklisten

Detta känns konstigt med tanke på att Både Volvo 9700 och Man Lions Coach avskaffas, fast de är fortfarande fullt funktionsdugliga.

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 22 maj 2010, 19:13:18 PM
Detta känns konstigt med tanke på att Både Volvo 9700 och Man Lions Coach avskaffas, fast de är fortfarande fullt funktionsdugliga.

Dessa sista tre 49xx-vagnar ska vara på väg bort, men det verkar ta tid och det går idag kvar som reserver tillsvidare. :D Anledningen till att 56xx-serien försvann innan är antagligen pga att de gick att utnyttja till något annat, i detta fall trafiken i Södermanland. Vidare gissar jag att MAN-vagnarna i 60xx-serien har högre driftskostnader än 49xx-vagnarna, varvid även dessa försvinner redan nu. 49xx-vagnarna är nog förhållandevis rätt billiga i drift trots några mil på mätaren, är betalda och avskrivna samt har inget andra liv inom Nobinakoncernen. Undantaget är 4977 då, som ju hittade till Värmland.