Huvudmeny

Beroende, en last.

Startat av Jona, 22 maj 2010, 00:48:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Tänkte komma ut ur garderoben??? Nä det har jag ju redan gjort, jag har en fundering som berör lite om hur människan egentligen tänker och funderar. Jag har en last, ett beroende, och nej jag vill inte bli av med det så dom kommentarerna kan vi spara.
Utan det är reaktionen jag är ute efter.

Men om du är storrökare så visst man får gliringar i Monty Python stil, better to cut down a little bit then som Cleese säger.
Men det är inte mer än så, dags och sluta, men okej det är accepterat. Man går med på att vissa har rökberoende. Eller snus, det kan ju räknas här. Nu avser jag inte tyngre droger, utan det vi accepterar är rök och snus som beroende och en last.

Eller alkoholism vi gillar inte A-lagarna men dom får hålla på, visst snackas det skit om det, men det är ändå accepterat.
När min mor jobbade i alkoholist-vården myntade personalen där ett bra uttryck som jag tycker det ligger mycket substans i.
Det berör många svenskar men ändå, jag personligen tycker det är ganska bra sagt ändå.
Man sa nämligen, att en alkoholist är den som måste ta sig en sup på helgen, men den som kan stå över och låta bli en helgsup är inte alkoholist.
Men ändå, att man tar sig en helgsup är ändå accepterat och godkänt.

Visst man får leverskador, lungskador och alla andra upptänkliga saker som tillslut tar ihjäl dig, men visst vill du utsätta dig för detta och få sjukdomar och annat så okej, gör det. Det är den mentalitet jag tycker folk har. Man gillar det inte men accepterar det.

Men jag som är nykterist och vare sig rökt (annat än passivt) och inte tagit en ända liten snus i hela mitt liv. Jag har supit och varit riktig full 2 gånger i mitt korta 30 åriga liv. Aldrig mer.

Men jag har en last, ett beroende. Jag dricker mellan 2 - 3 liter läsk varje dag. Normalt Coka Cola. Det får jag ofta kommentarer om, folk tjatar  om alla sjukdomar man får, man kan få diabetes, man får höra hårda kommentarer om att sluta med det där, du är inte klok, osv.
Jo men det är min ända last, jag dricker inte och snusar och röker inte, utan min stora last är att jag pimplar alldeles för mycket Cola.
Plus att jag sitter uppe på nätterna och skriver inlägg i forum då, kan inte vara nyttigt det heller.

Men min fundering är, varför är det mer accepterat bland vanliga människor ute i landet och vara alkoholist och eller storrökare än och råka intaga för mycket svart förorenad sockrad kolsyrad rävgift????

För jag hör mer kommentarer från många människor man snackar med, som sedan bara accepterar dom mer kända lasterna med en axelryckning och säger att jo men vissa har ju beroende och behöver sin öl eller sin röka. Många som är född under det glada 50 talet jag känner är storrökare och eldar upp ett eller 2 paket cigg varje dag.

Dom är värst på och påpeka att läsk inte är bra och man kan få diabetes osv.... Hycklare????
Råkar man nämna deras lilla beroende får man höra att dom vet hur skadligt det är osv men att dom rökt så länge och har svårt och sluta eller andra anledningar?

Är det skillnad mellan last och last, eller är det bara jag som får den uppfattningen....

Pengarna är ett faktum många väljer och påpeka också, men vad kostar lasterna i jämförelse. Om vi säger jag dricker 2 liter varje dag och betalar 21:- plus pant för en 2 liters flaska på min lokala Inköpscentralernas aktiebolag från Hakon invest så blir det 630:- på en 30 dagars period.

En paket cigarretter från lågprisfirma, kostar dom 50:- eller räcker 45:-? okej jag räknar på 45:- i alla fall, en grov uppskattning. Jag jämför mig med en normalkonsument nu och räknar i mitt exempel på ett paket per dag.
Då är vi uppe i 1350:- per 30 dagars period. Jämfört med mina 630:-

Så det ger 720:- billigare varje månad jämfört med den som röker, så det kan inte vara priset som gör att folk har svårare för att acceptera läsk-beroende än rökning heller.

Kom gärna med kommentarer i ämnet, men kom ihåg, jag vill inte sluta, jag vill veta vad som skiljer lasterna åt....

Jag lever efter devisen att så länge det finns snusare, rökare och alkoholister kvar som fortfarande utövar sitt beroende så tänker jag dricka läsk. Vem som dör först får vi väl se den dagen...

Just det finns en fördel till som alkoholisten och läskoholisten har gemensamt som inte rökare/snusare kan tillgodoräkna sig, och det är panten på förpackningen....

/Jona
MVH Filosofen Jona