Huvudmeny

varma bussar varför?

Startat av the0fiskis, 21 maj 2010, 17:11:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

varför är nästan alla bussar jag åker med varma? (ett undantag är bussarna i 00XX serien)
varför inte laga AC så det inte blir varmare inne i bussen än utanför?
som tur brukar nöduttgången vara öppen  ::)

homer

Citat från: the0fiskis skrivet 21 maj 2010, 17:11:45 PM
varför är nästan alla bussar jag åker med varma? (ett undantag är bussarna i 00XX serien)

Just därför AC'n inte fungerar...

the0fiskis

men varför har man den öppen då?
och varför ska inte ac fungera när nödutgången är öppen?  ???
men bussen jag åkte med i dag (som var någon 00XX (inte b9s) då verkade ac funka och lukan var öppen  :-\ varför funkade det?

Fredde

Citat från: the0fiskis skrivet 21 maj 2010, 17:11:45 PM
Du kommer märka skillnad allt eftersom tiden går när det gäller ACn på de bussar som har detta. Och då kan man hoppas att man låter takluckorna vara stängda...

Citat från: the0fiskis skrivet 21 maj 2010, 17:35:00 PM
men varför har man den öppen då?
Man orkar inte vänta på att ACn ska hinna kyla ner kupén. Tråkigt men sant...

Citat från: the0fiskis skrivet 21 maj 2010, 17:35:00 PM
och varför ska inte ac fungera när nödutgången är öppen?  ???
men bussen jag åkte med i dag (som var någon 00XX (inte b9s) då verkade ac funka och lukan var öppen  :-\ varför funkade det?
Den bussen är ju i princip ny, därav fungerade den bra.

MartinMartin

Sen är det ju svårt med bussar i stads-trafik som öppnar och släpper in värme genom
alla dörrar stup i ett.
Testa gärna att öppna ditt kylskåp var 30:e sekund en varm sommardag så får du se vad som händer.

the0fiskis

Citat från: MartinMartin skrivet 21 maj 2010, 17:45:51 PM
Sen är det ju svårt med bussar i stads-trafik som öppnar och släpper in värme genom
alla dörrar stup i ett.
Testa gärna att öppna ditt kylskåp var 30:e sekund en varm sommardag så får du se vad som händer.

stämmer
förövrit åker jag inte i statstrafik utan idag åkte ända från fiskätra till boo gård :) (annas är det fiskätra - skuru skola)  ;)

Göran Westman

Fö så är det väl landstingstrafik och inte statstrafik fisksätra - skuru.

Optimal

Många förare ( Även jag) stänger av ACn till passagerarna och öppnar takluckorna för att få den effekten den tar, och ge den till motorn. Den behövs verkligen i Busslinks 53xx. I 61xx märks ingen skillnad. När man väl sätter på ACn så tar det f.ö inte många minuter förrän det är svalt i vagnen. Har man fönsterna och takluckorna öppna och ACn på fullt, så tar det inte långtid förrän ACn slutar att fungera. Ska man ha ACn på, så ska alla fönster och takluckor vara stängda. Takluckan kan vara lite öppen i bakkant.

the0fiskis

Citat från: Göran Westman skrivet 21 maj 2010, 18:43:23 PM
Fö så är det väl landstingstrafik och inte statstrafik fisksätra - skuru.
det var det ja sa ju  8)

MartinMartin

landstingstrafik  ???  ;D

Är det när landstinget är ute och far  ;)

the0fiskis

Citat från: Jim skrivet 21 maj 2010, 19:01:22 PM
Många förare ( Även jag) stänger av ACn till passagerarna och öppnar takluckorna för att få den effekten den tar, och ge den till motorn. Den behövs verkligen i Busslinks 53xx. I 61xx märks ingen skillnad. När man väl sätter på ACn så tar det f.ö inte många minuter förrän det är svalt i vagnen. Har man fönsterna och takluckorna öppna och ACn på fullt, så tar det inte långtid förrän ACn slutar att fungera. Ska man ha ACn på, så ska alla fönster och takluckor vara stängda. Takluckan kan vara lite öppen i bakkant.
okej
men på många bussar finns det inga fönster (att öppna)  ::)

Optimal

Citat från: the0fiskis skrivet 21 maj 2010, 19:15:46 PM
okej
men på många bussar finns det inga fönster (att öppna)  ::)

Då får man öppna takluckorna. På Nobinas Volvo bussar kan man faktist ha ACn på tycker jag. Dom har ju endå så stora motorer.