Med NJ:s tåg genom norra Skåne

Startat av Cyklisten, 17 maj 2010, 21:04:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Tog en trevlig tur med Dieseldagarnas första tåg, åkte Helsingborg-Åstorp-Ängelholm-Båstad-Ängelholm. Här kommer några bilder från resan. Bilder från själva arrangemanget har redan visats många av på PV, men dessa är kanske lite annorlunda.

En interiörbild

Vagnskorridoren

I gången mellan vagnarna

Inte så mycket folk på morgonturen. I Ängelholm blev det genast bättre.

Även mobilkameror gick varma under dagen. Vem kan motstå en T41:a?

Fotobussen möttes i Grevie

Den ännu inte färdigställda stationen Båstad N kom till användning

Inte mycket perrong där. Här snackar vi inte handikapsanpassning och taktila ledstråk ;)

Båstad sedd från tågfönstret på väg "him" till Ängelholm

En bild tagen från någon av de sista vagnarna

Oj, vad det blåser!

Tyvärr så hade jag ingen möjlighet att komma dit på lördag, men fredagen kommer jag minnas väldigt positivt.

SimonB

Gillar alla bilderna skarpt, utom den sista. ;)
Föga smickrande!!!  :-X

Cyklisten

Vaddå, fångade ögonblicket bara  ;)

yngrot

Du fick ju åka med de enda riktiga vagnar som finns de härliga bruna från 60 talet... ;D  när dessa gick så tyckte jag att det verkligen var att åka tåg till skillnad från idag då det inte alls är det samma ...Ett R-C lok i den rätta orange färgen och en bunt biljetter till Sthlmståget..  då myste man och fick den rätta känslan av att åka bort ett tag.. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

SimonB

Citat från: yngrot skrivet 19 maj 2010, 12:14:15 PM
Du fick ju åka med de enda riktiga vagnar som finns de härliga bruna från 60 talet... ;D  när dessa gick så tyckte jag att det verkligen var att åka tåg till skillnad från idag då det inte alls är det samma ...Ett R-C lok i den rätta orange färgen och en bunt biljetter till Sthlmståget..  då myste man och fick den rätta känslan av att åka bort ett tag.. ;D

Verkligen. Det finns inget som slår komforten i en A2/AB3. Otroligt komfortabla fåtöljer och trivsam inredning med mycket träinslag. Tröttnar man på att sitta ner eller blir hungrig så tar man en promenad till NJ's trevliga restaurangvagn R2 (moderniserad på 90-talet), äter något gott eller umgås. :)
Enda nackdelen är att tåget saknar AC, så så här års åker jag gärna något modernare. Det var dock inga problem under helgens busväder. ;)

yngrot

Förra året åkte jag med Öresundståg och det enda som är bättre på dem är just A-C annars är sittkomforten mycket högre i dessa 60-talsvagnar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina