Smålandsrundan 2010

Startat av Hans Fredriksson, 15 maj 2010, 21:24:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Årets Smålandsrunda åkte jag även i år med Anders Haraldsson. Start vid Skillingaryds skjutfält mot Vaggeryd med första kontroll efter 1,5 mils körning. Där bestod provet av att försöka så nära som möjligt backa en meter.
Sedan forsatte färden mot Bratteborg och Månsarp.
Tyvärr började färden i regnväder och de naturscenerier vid infarten till Taberg var  inte synliga i dimman.
Kontroll nr två var belägen i Finnvedens Lastvagnars lokaler i Jönköping. Där blev det kaffe och bulle. Frågan där var hur mycket mindre Volvos I-Shift växellåda väger jämfört med en manuell låda vars beteckning jag inte kommer ihåg.
Regnet upphörde och värmen kom både ute och inne i bussen. Mest beroende, i bussen alltså, av att vi nu klättrade uppför "Odensjöliebacken" mot Barnarp och Hyltena på Riksettan söderut.
Och så var man då i mål och servering. En sådan där god ärtsoppa som bara militären kan göra.

Vad som gäller för dagen är att montera startskylt på fordonet och om inget annat anges kör du rakt fram. Allt enligt arrangörens instruktioner inför Smålandsrundan 2010.

Taktiksnack mellan förarna Anders Haraldsson och Ingemar Andersson

Östgötar och västgötar eller om man så vill sverker och erikar som danade Sverige. Fast i en  oblodig kamp. Fotografen är i alla fall smålänning.

Kafferast Finnvedens Lastvagnar i Jönköping

Svenska Omnibusförenings CF vid kontrollplats nr tre. Här gäller det att med vänsterhjulet köra på i vägbanan placerade metallplattor.

Nästa ekipage till rakning. Och det ser ju lovande ut.

Resultatet av manöverprovet överlämnas.

Vem som vann har jag inte knas på. Placeringen spelar ingen roll huvudsaken är att man deltar.
Hur som helst en prislista presenterades med de 10 bästa och Anders Haraldsson av de många som blev så att säga lyckligt lottade.
Glömde jag tacka för att jag fick följa med de 10-12 milen så gör jag det här och nu. Tack.

Åke Berggren

Trevligt!
Jag var där också, är medlem i Ramkvilla Veteranbussförening så vi var där med G226.
Mvh Åke

Björn Forslund

Citat från: Åke Berggren skrivet 19 maj 2010, 11:04:08 AM
Trevligt!
Jag var där också, är medlem i Ramkvilla Veteranbussförening så vi var där med G226.
Mvh Åke

Är det SKV:n som syns i bakgrunden på en av bilderna ovan?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 maj 2010, 13:47:55 PM

Visst är det den som syns i bakgrunden på tredje bilden, den där far och två söner Haraldsson pratar med Ingemar Andersson. Bussen var för övrigt också med i den nyligen avslutade omgången av Antikrundan i det första programmet från Sävsjö.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åke Berggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 maj 2010, 13:47:55 PM

Ja så är det