Många stadsbussar i Malmö underkända i besiktningen

Startat av Rickardo, 15 maj 2010, 20:29:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article874024/Mer-an-halften-av-Malmos-bussar-blev-underkanda.html
Det som jag tycker är konstigt är att Veolia har större andel bussar som inte är godkända jämfört med Arrivas trots att deras vagnpark är nyare.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article874016/Veolia-rdquo75-procent-ska-godkannasrdquo.html
Veolia menar att den nya tekniken är problemet

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article874022/Arriva-rdquoSakerhet-kommer-alltid-i-framsta-rummetrdquo.html
Arriva menar att de har gamla bussar och att bussarna slits hårt.

Mvh Rickardo

Klaverdörr

Hej!

Är det så här illa med förebyggande FU/UH, kanske man bör ha 6mån intervaller på besiktningar för stadsbussar då FU/UH ej fungerar?

Sedan bör även länstrafiksbolag alt Kommuner som upphandlar kanske ha inskrivet i avtalet att det "inte" ska vara stor del anmärkningar i besiktningsprotokollen i förlängningen viten om det är för många "3:or" dvs körförbud.

Nu verkar det som vissa bolag skiter fullständigt i förebyggande FU/UH och chansar på att fordonet går igenom besiktningen. Det är ju billigare att chansa då en besiktning är billig och slipper man ev UH så är det ju en ren vinst!
Kan det vara så att verkstäderna har för mycket okompetent personal eller är det chefer som säger att snåla?

Det bör vara så att man ökar besiktingsintervallen för stadsbussar samt att upphandlaren ställer krav med viten som "straff" så är dessa problem ur världen direkt.
Det bör även vara en kvalitetspunkt när man upphandlar att man kräver att bolaget som lägger anbud kan visa på bra värden på hur dom skött annan trafik. Det är sällan det dyker upp ett helt nystartat bolag så det kan man inte skylla på heller att inga "siffror/värden finns"

Polisen kanske bör ha en "flygande besikning" när bussarna kommer in på kvällen/natten utanför depån
när bussarna kommer in för avslutade pass, sedan sedan blir det problem när alla ska fixas på bara någon timme, sedan blir upphandlaren mycket arg när trafiken ej fungerar dagen efter när 20% av bussarna ej får köras... Hela branchen bör rycka upp sig tycker jag då detta ej är bra, det har ju varit skriverier om detta tidigare med. Men inget verkar hända tyvärr.
Företagen har ett mycket stort ansvar då dom har vägarna som sin arbetsplats samt har ansvar både för så väl anställda som passagerare, skulle det tex gälla andra arbetsplatser skulle skyddsombud kunna införa skydds-stopp för arbete om det kom till dessas kännedom.

Kaxen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 maj 2010, 21:59:52 PM
Som jag nämt vid tidigare undersökningar av liknande art.
Det är fullkomligt ointressant med liknande undersökningar om man inte till någon del berättar varför fordonen underkänts, vilka poster som varit bristfälliga. Har det saknats nödhammare? trasig belysningspunkt? eller är det dålig eller ojämn bromsverkan eller blankslitna däck?

Utan den infon så är det här bara ett sätt att locka läsare.

Kan väl delvis hålla med. Men samtidigt är en underkänd besiktning en signal om att fordonen inte underhålls eller kontrolleras tillräckligt. Vissa företag eller områden har inga som helst problem med besiktningen.

Mittlinje

Handlar även om vilket ställe du besiktigar på. Varit med om att fått ombesiktning för "struntsak" där man förklarade varför och två dagar senare kört till annan plats utan att åtgärda och fått det godkänt utan ifrågasättning. Kan tillägga att anmärkningen inte hade med "säkerhet" att göra.

yngrot

Men nödhammare och dylikt ser de väl ändå till att det finns före en besiktning???  Nödhammare har ju en tendens att försvinna lika fort som de sätts upp.. :P  och att brandsläckare är ok är väl inte heller nått problem att kolla upp.. Men som sagt borde de skrivit vad som är underkänt.. och sen tycker jag att målet borde vara mer än 75% godkänt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bjornm

Jag vill minnas att detta inte är första gången varken Sydsvenskan eller någon annan tidning "granskat" stadstrafiken i Malmö. Och precis som Lars sa, så är det ju totalt ointressant att läsa om hur många bussar som blivit underkända när man inte vet för vad. För övrigt verkar dom ha räknat flera års besiktningar, för mig veterligt har vi inte över 200 stadsbussar i Malmö ...
Trist att dom ska skrämma upp vanliga människor som inte vet hur en buss fungerar rent tekniskt!

MrRep

Citat från: bjornm skrivet 21 maj 2010, 08:10:15 AM
Jag vill minnas att detta inte är första gången varken Sydsvenskan eller någon annan tidning "granskat" stadstrafiken i Malmö. Och precis som Lars sa, så är det ju totalt ointressant att läsa om hur många bussar som blivit underkända när man inte vet för vad. För övrigt verkar dom ha räknat flera års besiktningar, för mig veterligt har vi inte över 200 stadsbussar i Malmö ...
Trist att dom ska skrämma upp vanliga människor som inte vet hur en buss fungerar rent tekniskt!

Är det inte 200? Veolia kör väl en hälft och Arriva kör andra hälften och arrivas paket som nu ligger ute på upphandling är på nästan 100 bussar...

Walter

Citat från: MrRep skrivet 25 maj 2010, 00:22:28 AM
Är det inte 200? Veolia kör väl en hälft och Arriva kör andra hälften och arrivas paket som nu ligger ute på upphandling är på nästan 100 bussar...
Jag vill minnas att det efter förra upphandlingen fanns drygt 180 bussar och det har ju skett en del utökningar sedan dess, så det är nog bra nära 200st numera.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!