Godbitar från den gågna dagen (Del 2 av 2)

Startat av Andreas, 15 maj 2010, 02:39:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Hej!

I slutet av förra tråden, så berättade jag att jag hade nått Viggbyholm och dess järnvägsstation. Nu var det då dags för mig att börja röra mig tillbaka. Eftersom jag aldrig har klivit av här förut, så var jag lite vilsen i början, men det löste sig i slutändan. Det var lite halvdåligt utmarkerat var man som fotgängare kunde ta sig fram någonstans, men jag hamnade iaf till slut borta vid Bergtorpsvägen och den nya viadukt som håller på att bli klar där. Skall nog egentligen säga så här, att järnvägsbron är klar, men den nya vägsträckningen för Bergtorpsvägen under Roslagsbanan är under uppbyggnad:

Än så länge, så används dock fortfarande järnvägsövergången. Tågen går inte så väldigt ofta, men när väl tågen går, så går bommarna ner och i och med att vägen verkar vara väldigt trafikerad, så bildas långa köer av bilar på vardera sidan av de nedfällda bommarna. Busstrafiken är också ganska tät på vägen, här står exempelvis Busslink 4448 på att tåget skall passera.

Tåg mot Sthlm Ö passerar övergången med manövervagn UBxp 149 främst i tåget och motorvagn X10p 221 längst bak (mellanvagnsnummer blev ej dokumenterat). Som synes på bilderna, så sker här nu nya dubbelspårsutbyggnader mellan Galoppfältet och Viggbyholms station.

Alla bussar som passerar här går dock inte i trafik, utan en hel del tommar till och från Täbys bussdepå som ligger i Åkerbys industriområde, inte långt därifrån.

Jag har passerat bussdepån och hann inte fota något där pga. tidsbrist. Jag låter er njuta av denna bild så länge, med en buss som rullar lokalgatan upp mot depån som ligger precis till höger i korsningen, dit Busslink 5640 är på väg.

Jag tog mig till Galoppfältets station. Jag fördrev väntetiden på tåget med att läsa lite om stationens historia på en informationstavla som fanns på plattformen. Där såg jag att stationen tidigare hette Åkerby (tänk på Åkerbys industriområde som jag nyligen nämnde) och att stationen bytte namn till Galoppfältet år 1960, i och med att galoppbanan flyttade ifrån Ulriksdal till Täby. Stationen i sig, med dåvarande namnet Åkerby, har varit i drift ända sedan år 1913.
Denna bild är fotad i riktning mot dubbelspårutbyggnaden mot Viggbyholms station.

Tåg mot Hägernäs med motorvagn X10p 201 (äldsta motorvagnen idag på RB, som rullar i ordinarie trafik?)

Mitt tåg har precis anlänt Stockholm Ö, med UBxp 130 i täten mot Sthlm Ö och i slutet av tåget i riktning mot Ormsta.

Jag nämnde det tidigare och jag nämner det igen: Det gäller att ha kameran med sig när sådana här saker händer. ;D