Huvudmeny

SL:s pegasusbuss

Startat av Cero, 04 september 2007, 10:42:59 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Cero

Hittade en bunt gamla bilder i en låda igår. Tänkte slänga upp några om intresse finns. De är hellre än bäst men kanske roliga tidsdokument för någon.

SL:s då nya hybridbuss 4041 i Tanto 1996. Var tog dessa vägen? Hölö eller står de på någon tipp och ruttnar?

/Cero

M224

Jag minns när man åkte dessa på 46:an till skolan, det var seeeegt upp för Katarinavägen.  :o

CF

Jeg troede det var almindelige CNG-busser ?  Hvordan virkede disse hybridbusser ?  Hvilket litra havde de ?

:-)

Cero

Citat från: Claus Frost skrivet 04 september 2007, 11:53:48 AM
Jeg troede det var almindelige CNG-busser ?  Hvordan virkede disse hybridbusser ?  Hvilket litra havde de ?

:-)

De var hybrider liknande Toyota Prius. Dvs elmotor som laddades med en Saabmotor. Jag vill minnas att Saabmotorn också kunde driva bussen vid behov. Fnr var 4041-46, men littera har jag inte koll på.

/Cero

M224

Citat från: Cero skrivet 04 september 2007, 12:05:49 PM
De var hybrider liknande Toyota Prius. Dvs elmotor som laddades med en Saabmotor. Jag vill minnas att Saabmotorn också kunde driva bussen vid behov. Fnr var 4041-46, men littera har jag inte koll på.

/Cero

Jag har inte heller någon koll på litterat. Dom kan väl inte haft "H" för det användes ju till dieselbussar?

Kvarne

Trevlig bild! Ser fram emot övriga bilder från högen du hittade!

Angående just dessa gick alla till skrot så vitt ja vet...Några delar finns fortfarande på Hölö där siffrorna sitter kvar...

Litterat var H98 om jag inte minns fel.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Karsten

På slutet rullade dessa vagnar på linje 49. Det var två heldagsomlopp och ett eller två till i rusningarna, något som teoretikern i varenda vettiga människa ansåg borde gå att täcka upp med sex bussar. 33% vagnreserv alltså. Jag kan inte minnas en enda dag då det inte rullade H17 eller H18 på 49an som ersättning för H98. Men de var mjuka och behagliga att åka i som passagerare, så länge de inte stannade halvvägs, vill säga.

Fredde

Hur många hk/nm utvecklade denna motor egentligen? Låter int som någon höjdarvagn direkt...

/Fredde

Niklas Bygdestam

Vad hände sedan med de här bussarna när de togs ur trafik? Såldes de utomlands?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Sundås

Vad är det här för individ då? Den är ju numrerad 4040, dvs precis under 4041.

Och skyltad "Hybrid"!

Kass bild, det är inget vidare ljus att fota i på Spårvägsmuseet.. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Cero

Citat från: Sundås skrivet 04 september 2007, 14:49:08 PM
Vad är det här för individ då? Den är ju numrerad 4040, dvs precis under 4041.

Den är ett tidigare försök att göra en hybrid. Jag vill minnas att man testade lite olika lösningar och att de senare DAB:arna blev resultatet av testerna. 4040 hette från början 6995 och har väl adrig gått i trafik? Kanske Lars Ö vet mer.

/Cero

Sundås

Såg en bild på Bussmickes sida om man letade lite:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017H/slides/H17H_4040_Sergels_torg_Stockholm_940523.html

Det ser ju ut som om den varit i trafik ;)

Beteckningen verkar ha varit H17H..

Cero

Citat från: Sundås skrivet 04 september 2007, 15:29:26 PM
Såg en bild på Bussmickes sida om man letade lite:

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL_Buss/H017H/slides/H17H_4040_Sergels_torg_Stockholm_940523.html

Det ser ju ut som om den varit i trafik ;)

Beteckningen verkar ha varit H17H..

Jo, jag känner igen bilden nu när jag ser den. Bussen är väl i alla fall använd väldigt lite vilket har det positiva med sig att det finns ett museiexemplar i mycket fint skick av en av de bästa busstyper som trafikerat Stockholms innerstad.

/Cero

Sundås

Vad blev det för bussar till slut då? Vad var beteckningen på dem?

Frippe Fribas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 september 2007, 10:46:35 AM
Fy! (Fin bild f.ö)

Den modellen blev inte någon hit.

Den lilla Saabmotorn klarde inte att dra aset någon längre sträcka.

//Lars

Därför skall det bli spännande att se hur det går nu när den gör comeback i Stockholm.
Denna gång blir det dock en etanolmotor som skall driva elmotorn som jag förstått det.
Dock kan jag inte låta bli att ha synpunkter på designen, DABs kaross på bilden längst upp i tråden såg iaf hyfsad ut, den nya versionen som kommer nästa år(?) såg ju hemsk ut på de bilder jag sett hittills...
//Fredrik