Huvudmeny

En kämpe går ur tiden

Startat av bernoman, 10 maj 2010, 13:48:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bernoman

Idag stod 6933 uppställd på garageplanen,urplockad och förmodligen redo för skrot eller nåt annat..vet inte vad Nobina tänker sätta i senare för ersättare http://i460.photobucket.com/albums/qq326/bernoman/Bild012.jpg

Walter

6933 är alltså en MaxCi i Umeå med regg DTM551, årsmodell 1997. Innan Nobina var det Veolia 1050 och innan dess Polarbuss.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 10 maj 2010, 14:11:26 PM
6933 är alltså en MaxCi i Umeå med regg DTM551, årsmodell 1997. Innan Nobina var det Veolia 1050 och innan dess Polarbuss.

När det gäller Maxci så det lite av 10 små negerpojkar just nu
I branschen i 40 år

Sundås

Citat från: Jan skrivet 10 maj 2010, 14:15:57 PM
När det gäller Maxci så det lite av 10 små negerpojkar just nu

Kan du utveckla det där?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bussmicke

Citat från: bernoman skrivet 10 maj 2010, 13:48:21 PM
Idag stod 6933 uppställd på garageplanen,urplockad och förmodligen redo för skrot eller nåt annat..vet inte vad Nobina tänker sätta i senare för ersättare http://i460.photobucket.com/albums/qq326/bernoman/Bild012.jpg

Treeeevlig nyhet, mer mer mer..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

latmasken

Vad tråkigt när något så trevligt och lättkört måste lämna pga av ålder.
Skulle passa bättre att skicka alla omnicity ur första generationen. Det är riktiga skitbussar.

Kanske en sista resa till Ryssland, där har dom ju gott om Etanol/Vodka. Bussen pallar säkert 20 år till.

Jan

Citat från: Sundås skrivet 10 maj 2010, 14:46:04 PM
Kan du utveckla det där?

På ren svenska Scania Maxci håller på att försvinna. De som Nobina har i Halmstad kommer högst troligt att lämna landet nu när ny entreprenör tar över med gas. Det är väl bara Busslink som har en större del kvar för SL. De här med 10 små negerpojkar är en saga, mer än så kommer jag inte utveckla.
I branschen i 40 år

bussgrabben

Är det vandaler eller personal som härjat på 4043 i bakgrunden?

Jan

Citat från: bussgrabben skrivet 10 maj 2010, 20:47:33 PM
Är det vandaler eller personal som härjat på 4043 i bakgrunden?

4043 lånades ut till en konkurent som körde av vägen och in i ett skogsparti. Detta hände i höstas.
I branschen i 40 år

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 10 maj 2010, 17:08:48 PM
Treeeevlig nyhet, mer mer mer..

Bara lugn. Om några år lär skrotbilder på OmniCitys äntligen läggas upp. :P

Citat från: latmasken skrivet 10 maj 2010, 18:05:19 PM
Vad tråkigt när något så trevligt och lättkört måste lämna pga av ålder.
Skulle passa bättre att skicka alla omnicity ur första generationen. Det är riktiga skitbussar.

Mycket tråkigt att Umeå förlorar ännu en av de sista tre riktiga bussarna som tog sig fram överallt på vintrarna. Jag håller med att OmniCity-kortvagnarna borde försvinna bort först av alla. De drar precis lika mycket svindyr etanol som MaxCivagnarna men är kallare, stötigare och bullrigare och har sämre antispinnfunktion. På sikt lär nog många av de f.d. Polarbussarna försvinna bort just pga sina det dyra drivmedlet, och ersättas av begagnade dieselbussar från t.ex Gävle. Efter att de fått AC vill säga. Det är ju AC-krav i AC-län. ;)

Citat från: Jan skrivet 10 maj 2010, 22:18:57 PM
4043 lånades ut till en konkurent som körde av vägen och in i ett skogsparti. Detta hände i höstas.

Men det är väl inte svaret på frågan vad som nu hänt med sidan av bussen?

bernoman

Hörde ryktesväg att nån eller några ev Umeås gamla etanolare ska gå till stockholm..kan det stämma?

Andreas

Citat från: bernoman skrivet 16 maj 2010, 17:19:19 PM
Hörde ryktesväg att nån eller några ev Umeås gamla etanolare ska gå till stockholm..kan det stämma?

Jag vore dock rätt så glad om vi slapp Omnicityvagnar.  ;D Det rullar gott om skramliga rasselbussar på SLs Hornsbergslinjer ändå och en hel del av dem känns som om dom kommer ge upp rätt snart.   ::):P

bisquit

Om man kör alla gamla Omnicity och sen även alla Omnilinkar äldre än 5år till Hölö. Och börjar bygga riktiga bussar igen. (Scania Maxi och Carrus Vega)  8)Så blir världen lyckligare.. :P

Esbjörn

Citat från: bernoman skrivet 16 maj 2010, 17:19:19 PM

Jag mötte nyss en trailer lastad med en Ultralackad OmniCity på E4 norr om Sundsvall...

Esbjörn

Citat från: Jan skrivet 10 maj 2010, 19:28:44 PM
De här med 10 små negerpojkar är en saga, mer än så kommer jag inte utveckla.

10 små negerpojkar är en deckare skriven av Agatha Christie - förmodligen hennes allra mest berömda bok.
Handlingen utspelar sig på en herrgård eller liknande på en liten ö.
På en hylla i huset finns tio små negerpojkar i porslin, som en efter en försvinner.
I samma takt mördas en efter en av de personer som finns på ön...