Med 462 till Ramsdalen på Värmdö

Startat av Hasse L, 09 maj 2010, 17:04:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

I anslutning från och till ¨min¨ 436:a i Saltarö gick denna fd. SL H65A 6216 tur och retur Ramsdalen, så det gick bra att åka med och knäppa en bild. Den här dagen var det Svompa som körde (minns någon denne hedersman?), annars kunde det vara ¨Burken¨ Björklund (ja, rockaren med dragspelet).

Roland Hn

Jo visst mins vi Svompa. Som lämnade oss alltför tidigt. Han hade inte på långa vägar uppnått avgångs klassen. Hur många gånger satt vi inte i Stavsnäs och utbytte minnen från BSBV tiden.
Roland?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hobgoblin skrivet 09 maj 2010, 17:04:44 PM

I anslutning från och till ¨min¨ 436:a i Saltarö gick denna fd. SL H65A 6216 tur och retur Ramsdalen, så det gick bra att åka med och knäppa en bild. Den här dagen var det Svompa som körde (minns någon denne hedersman?), annars kunde det vara ¨Burken¨ Björklund (ja, rockaren med dragspelet).

Wasatrafik 413. Denna blev sedan en vanlig insats på 810-an och det var nästan alltid trafikchefen Jan G Andersson eller hans sambo Monica som körde den. Bussen blev då utrustad med rundradio, något som inte var så vanligt i CF-ar. Den fick aldrig Wasatrafiks lackering utan gick länge i SJ-orange. Mot slutet av sin levnad lackerades den dock om i en slags modifierad SL-färg rött och vitt.

Svompa minns jag mycket svagt men "Burken" körde rätt ofta på 810-an. De flesta kände säkert inte igen honom men vid ett tillfälle utbrast Burken, som alltid hade nära till ett skämt, innan avgång från Skanstull: "I dag åker ni farligt för det är snorhalt ute. Men jag skall göra så gott jag kan för att vi skall klara oss". Varvid det hördes bakifrån bussen: "Vilket är du bäst på? Spela dragspel eller köra buss?".

http://www.youtube.com/watch?v=iKfZWBYHK0w med en Burken i högform även om han ställt undan dragspelet. Missa inte hans snack eller hans scenkläder. Snacket känns igen från när han satt bakom ratten men inte kläderna.

at1981

Hej!

Det var verkligen roligt att få se en historisk bussbild från Ramsdalen :). Tackar så mycket :).
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

1896

Vid vilken tidpunkt etablerade Wasatrafik sig på Värmdö ?  ???

Hade man trafik på Värmdö innan man köpte Värmdö buss ?  ???

Jättefin bild förresten.  :)