Linje 47 läggs ner!

Startat av Carl Eric, 09 maj 2010, 08:34:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Sveriges Radio

Spårväg city ska alltså ersätta linje 47 i Stockholm.

De som intervjuades i inslaget var kritiska till nedläggningen, och tror inte att det räcker med en spårvagn.

Fast SL säger att man kommer att sätta in extrabussar vid evenemang, typ när Gröna Lund stänger!

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HJP

Citat från: calken skrivet 09 maj 2010, 08:34:24 AM
Sveriges Radio

Spårväg city ska alltså ersätta linje 47 i Stockholm.

De som intervjuades i inslaget var kritiska till nedläggningen, och tror inte att det räcker med en spårvagn.

Fast SL säger att man kommer att sätta in extrabussar vid evenemang, typ när Gröna Lund stänger!

MVH Calken
****
Linje 47 är ju inte bara en djurgårdslinje, den går mellan Tomteboda (Karolinska institutet) och Sergels torg också. Vad gör men åt den sträckan?

HJP

Ted Selander

Citat från: HJP skrivet 09 maj 2010, 08:44:54 AM
****
Linje 47 är ju inte bara en djurgårdslinje, den går mellan Tomteboda (Karolinska institutet) och Sergels torg också. Vad gör men åt den sträckan?

HJP

I det länkade radioinslaget "avslöjades" att det blir linje 69 som tar över på delen Tomteboda - Sergels torg. Nuvarande sträcka på Kungsholmen för linje 69 tas över av linje 52, med vändning någonstans i city, ej helt klart exakt var ännu.

/Ted

Andreas

Läste dagsfärska DN vid frukosten för inte så länge sedan och där stod det nu bekräftat att 47:an läggs ner. Man verkade anse i början att spårvagnarna skulle kunna täcka upp alla de passagerare som 47:ans bussar tar, samt de extra passagerare som dyker upp vid exempelvis evenemang på Cirkus eller utflykter till Grönan, Skansen och längre ut på Djurgården t.ex. under sommaren. Man verkade dock inse att bussar skulle behövas vid större evenemang. Ok, man hävdar att spårvagnarna kan ta upp emot 200 passagerare, men de har ju också ett spår att rulla på och hur ofta som helst kan man ju inte låta de rulla, vilket man i princip kan med busstrafik.

En annan intressant detalj som jag hittade, är att man verkar ha bestämt att 69:an skall gå precis som den gör idag, dvs. Fridhemsplan - Blockhusudden, vilket i sin tur skulle innebära att 52:an inte återuppstår och sträckan Centralen - Tomteboda får ingen linje som ersätter.

Ersa

Vad kommer man skylta på bussar som måste ta över vid problem?
Gissar på:
"Ersätter Djurgårdslinjen" vid strömavbrott
"7E Skansen" vid förstärkningsturer.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 10 maj 2010, 08:54:19 AM
Vad kommer man skylta på bussar som måste ta över vid problem?
Gissar på:
"Ersätter Djurgårdslinjen" vid strömavbrott
"7E Skansen" vid förstärkningsturer.

"Ersätter spårvagn" finns väl redan i skyltprogrammet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 maj 2010, 09:02:10 AM
"Ersätter spårvagn" finns väl redan i skyltprogrammet.

Nej, den försvann tyvärr i och med BussPC:n! :(

rengmark

CitatLinje 47 är ju inte bara en djurgårdslinje, den går mellan Tomteboda (Karolinska institutet) och Sergels torg också. Vad gör men åt den sträckan?

Enligt SLs dokument "Trafikförändringar 2010" kommer en ny linje 57 att köra Tomteboda-Sergels torg, se sidan 49.
http://www.sl.se/upload/rapporter/trafikforandringar_2010.pdf


Omnilasse

Citat från: rengmark skrivet 10 maj 2010, 10:49:24 AM
Enligt SLs dokument "Trafikförändringar 2010" kommer en ny linje 57 att köra Tomteboda-Sergels torg, se sidan 49.
http://www.sl.se/upload/rapporter/trafikforandringar_2010.pdf

Men enligt senare uppgifter ska man ha tänkt om - därav de olika och lite röriga uppgifterna. Senaste är väl det Ted skrev i tråden längre upp. Det är väl vändningen man inte har klart riktigt för 52:an i city, då man tydligen inte vill att den ska fortsätta gamla vägen till Karolinska. Men varför då inte låte den ta sin riktigt gamla sträckning upp till Östermalm? Karlaplan vore väl en bra vändplats? En något närmare som därmed blir billigare är väl Humlegården. Om man nu inte vill ha Sergels Torg som vändplats.

Citat
Man verkade dock inse att bussar skulle behövas vid större evenemang. Ok, man hävdar att spårvagnarna kan ta upp emot 200 passagerare, men de har ju också ett spår att rulla på och hur ofta som helst kan man ju inte låta de rulla, vilket man i princip kan med busstrafik.

I princip kan man väl i stadsmiljö ha spårvagnar som går tätt efter varandra och lika ofta som bussar. I och med att en spårvagn har ingång i alla dörrar, kan du i praktiken klara en högre kapacitet med spårvagn, även om det kräver något större säkerhetsavstånd. Under den tid då man bara har ett vändspår vid Sergels torg är det dock vissa begränsningar - annars är problemet att man till denna fas endast köper in sex vagnar. Att köpa in ytterligare fordon för att använda vid enstaka tillfällen är dock ekonomiskt vansinne. Däremot är det inte som tas upp i DN-artikeln något praktiskt problem när Gröna Lund stänger. Eftersom man den tiden på kvällen kan ha extra spårvagnar om man vill - då turtätheten är lägre. Även egentligen vid Allsång på Skansen klarar man av samma kapacitet med spårvagn som buss, då det tar lika lång tid att fylla en spårvagn som en buss och den förra tar tre gånger så många passagerare. Eftersom det tar ca 3 minuter att fylla en buss till bristningsgränsen blir den faktiska kapaciteten närmast likvärdig. Snarare är det så att extrabussar i samband med evenemang kan göra att alla faktiskt kommer med in till stan, vilket ju inte riktigt är fallet idag utan lång väntan vid exempelvis allsångskvällar.

Ted Selander

SL:s beställning av hösttrafiken innebär i korthet för djurgårdtrafiken med buss:

Linje 44 oförändrad
Linje 47 nedlagd, gäller även 47E
Linje 52 återuppstår Fridhemsplan - Kungsholmstorg - Sergels torg, och får ny sträckning Hamngatan till Nybroplan
Linje 69/K Tomteboda/Karolinska institutet (47:ans väg) - Sergels torg - Blockhusudden/Kaknästornet

/Ted