Bussar i Säffle i april 1989

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 maj 2010, 09:44:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Några bussar vid järnvägsstationen i Säffle. Först två från Ingmans, som 1993 såldes till Swebus. Då hade GDG-bussen hunnit tre år tidigare hunnit bli Swebus 0316.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Inte en enda Säfflekaross i Säffle? 8)

1896

-kan få kopp kaffe !  ;D

Fast jag förstår ju inte vitsen med att köpa ett företag, för att i nästa stund förlora trafiken i anbud....  :P

S Svensson

Vem har köpt ett företag?
Om Du avser SJ samgående med GDG så var det så att GDG var dotterbolag till SJ sedan 1 juli 1948.
Vad gäller Ingmans så övertog Swebus detta. Men jag kan inte kalla detta ett köp.Jo,kanske ändå? Men inget kommersiellt köp. Samtidigt vet jag inte om personerna bakom Ingmans och Säffle Reseservice  var släkt.   

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 08 maj 2010, 17:56:55 PM
Vem har köpt ett företag?
Om Du avser SJ samgående med GDG så var det så att GDG var dotterbolag till SJ sedan 1 juli 1948.
Vad gäller Ingmans så övertog Swebus detta. Men jag kan inte kalla detta ett köp.Jo,kanske ändå? Men inget kommersiellt köp. Samtidigt vet jag inte om personerna bakom Ingmans och Säffle Reseservice  var släkt.    

Eftersom jag skrev att Swebus köpte Ingmans är det säkert det som 1896 avser.

Enligt Bussnytt 3/1993 övertog Swebus aktierna i Ingmans. Jag kan inte tänka mig att detta skedde utan någon form av ersättning. Men formuleringen tyder ju dock på att Ingmans skulle varit kvar som bolag och att det bara var fordonen (13 stycken) som gick över till Swebus. Mats Karlsson som skrev detta i Bussnytt kanske kan utveckla.

Säffle Reseservice och Ingmans hade mig veterligen inget med varann att göra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Jag tänkte på Swebus köp av Ingmans, för i nästkommande upphandling förlorade man ju trafiken....  :P

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2010, 09:44:58 AM
Några bussar vid järnvägsstationen i Säffle. Först två från Ingmans, som 1993 såldes till Swebus. Då hade GDG-bussen hunnit tre år tidigare hunnit bli Swebus 0316.

AZH410 körde jag när den var helt ny! Det var en Scania BR116 med automatlåda och 57+1 sittplatser på 12.4 meters längd. Det var trång sittning, men bussen var byggd med extra tunna ryggstöd och utan toa för att rymma så många som möjligt inom dåvarande Norge-längden 12.4 m.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2010, 09:44:58 AM

Undrar om den här har haft Swebus lack?

Jag roade mig lite med att titta efter det här regnumret i Bilregistret. Den är som väntat borta därifrån. Till min stora förvåning visade sig att det här regnumret istället finns på en Hudson Hornet från 1952. Fast bilen har inte AGF 215 som regnummer på skylten utan ROSA1 på personlig regskylt. Bilen ska vara flerfärjad enligt Bilregistret men jag antar att den säkert i huvudsak är rosa. Lite oväntat att den här bussens regnummer skulle bli så här i efterhand kanske ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 maj 2010, 18:12:53 PM
Eftersom jag skrev att Swebus köpte Ingmans är det säkert det som 1896 avser.

Vad du menar med övertagande förstår jag inte. Ingmans var ju ett privatägt bussbolag så någon form av köp måste ha ägt rum. Möjligen att det bara avsåg bussarna och inte själva företaget. Säffle Reseservice och Ingmans hade mig veterligen inget med varann att göra.

Swebus sålde ganska snabbt i stort sett hela Ingmans vagnpark, så var knappast bussarna som lockade. En bekant köpte en av Ingmans B58/VBK och byggde om till husbil.

1896

Ja, det var en del Alpus där, när jag var dit och kollade....  :D

Peter Öden

Hej !

AGF 215 var ursprungligen hos H. Gustavssons Omnibusstrafik/Rystad,
numera Rystad Buss AB utanför Linköping.

Mvh Peter Ö

S Svensson

556034-1397 Ingmans Trafik AB .Om jag minns rätt var det två olika bolag inblandade med snarliknande namn.