Gamla slut hållpatser i Stockholm

Startat av Stefan P, 07 maj 2010, 14:49:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag vet att på den gamla goda tiden åkte tåg, buss förbi Östra stn. till Humlegården när försvann det?
Jag har  också läst här på formet att bussarna vände vid Jarlaplan när förvann det?

Vilka mer platser har haft vändplaner inne Stockholm och blvit bortkörda pga. byggande av hus och dyl?

mvh Stefan P

AGR

Citat från: Stefan P skrivet 07 maj 2010, 14:49:42 PM
Hej

Jag vet att på den gamla goda tiden åkte tåg, buss förbi Östra stn. till Humlegården när försvann det?
Jag har  också läst här på formet att bussarna vände vid Jarlaplan när förvann det?

Vilka mer platser har haft vändplaner inne Stockholm och blvit bortkörda pga. byggande av hus och dyl?

mvh Stefan P
Några exempel: Zinkensdamm (SJ Linje 3+6). Ringvägen/Ölandsgatan (BSS och SJ) Bormästargatan (BSBV). Norra Bantorget (SJ och Linjebuss) Östra delen av Drottningsholmsvägen (MOAB) Brunkebergstorg (SS linje 65,66,90 och 91)

JDS

"Tåget i gatan" upphörde 1960, och ersattes med spårvagnar (på spårvägens befintliga spår). Bussar har också vänt vid Humlegården, dock inte några roslagslinjer såvitt jag vet?

1973 förlängdes T-banan till Tekniska högskolan, men bussterminalen vid Jarlaplan blev kvar (som parkeringsplats) till början på 90-talet.

Hasse L

F.d. terminalen Jarlaplan användes som uppställningsplats för linjerna från Sveavägen (T Rådmansgatan) till Danderyd - Täby - Vallentuna. Sista veckan.
Hälsn /H

Mr G

I slutet på 60-talet inhyste väl Jarlaplan alla linjer som skulle ut på Roslagsvägen. Undantaget linjerna 603-604 som gick ända in till Humlegården. Kanske gick båtbussen till Kapellskär förresten från Klarabergsviadukten. Sen flyttades alla lokala linjer mot Danderyd och Täby till Sveavägen och Rådmansgatans t-banestation. Endast långlinjer och Vaxholmstrafiken blev kvar, Efter några år flyttades dessa linjer i sin tur upp till Valhallavägen och Tekniska Högskolans, jag är osäker på om de flyttades samtidigt eller om Vaxholmstrafiken stannade kvar ett tag till på Jarlaplan. Detta bör väl ha ägt rum när t-banan invigdes till Teknisja Högskolan.

Sen vill jag minnas att nattlinjerna 690-691 utgick från Odenplan i början på 70-talet, eller minns jag fel här. Förresten var de inte endast nattlinjer. Tror att trafiken sattes igång vid 20-tiden på kvällarna redan.

Rätta mig gärna om jag minns fel.

En detalj som jag inte vill undanhålla gällande terminalen vid Jarlaplan var den "Varm-korv-automat" som fanns där. Man stoppade in en krona (ca) i automaten och ut kom en varm korv i bröd. Senap vill jag minnas kom i portionsförpackning. Ketchup är jag osäker om det fanns. Jag var mycket fascinerad över teknikens landvinningar på området.
吉先生

Ersa

Citat från: JDS skrivet 07 maj 2010, 16:13:10 PM
"Tåget i gatan" upphörde 1960, och ersattes med spårvagnar (på spårvägens befintliga spår). Bussar har också vänt vid Humlegården, dock inte några roslagslinjer såvitt jag vet?

Det var väl bara Djursholmståget (Dagens "Linje 29" Östra station - Näsbypark) som gick vidare ut "i gatan" till Humlegården?
Jag skriver "linje 29" inom citattecken för att inte Karsten ska bli så upprörd! ;)

Karsten

Nja, det var väl även Eddavägstågen?

Ersa

Hasse L

Citat från: Karsten skrivet 08 maj 2010, 17:24:51 PM
Nja, det var väl även Eddavägstågen?
I tidtabell från 1955 kan man se att det då kördes genomgående Engelbrektsplan - Eddavägen med anslutande pendelvagn till Näsbypark från Djursholms Ösby.
/H

Roland Hn

Odenplan eller närmare bestämt hörnet Upplandgatan / Västmannagatan - Karbergvägen får vi inte glömma. Tidigt 40 tal vände bussar till Gottröra och Husby Lånhundra där innan SJ övertog linjerna och flyttade till Norra Bantorget och fick linjenummer 33 och 25.
Roland.

Roland Hn

Båt bussarna till Kappelskär gick nog inte till Klarabergarn. Möjligen i ett senare skede. De utgick från Humlegårdsgatan och flyttade senare till Tekniska Högskolan,
Roland?

Max W

Det gick visserligen "Båtbussar" från Klarabergsviadukten innan Cityterminalen öppnades, men det var båtbussar till Nynäshamns Hamn och Gotlandstrafiken. Har för mig att det redan då även gick båtar till Polen.

Roland Hn

TSK eller Kvarnholmsbussarna hade lite olika ändstationer på Söder. Under trådbusstiden vände man vid Nytorgsgatan Folkungagatan. När trådbussarna försvann flyttades ändhållplatsen till Folkungagatan / Götgatan med vändning runt Hotell Malmen. Vissa turer vid arbetstidens slut och början, vände vid KFhuset vid Slussen. Om man körde Stadsgården - Londonviadukten, eller Katarinavägen kommer jag inte ihåg.
Roland?

Roland Hn

Citat från: Max W skrivet 09 maj 2010, 14:28:05 PM
Det gick visserligen "Båtbussar" från Klarabergsviadukten innan Cityterminalen öppnades, men det var båtbussar till Nynäshamns Hamn och Gotlandstrafiken. Har för mig att det redan då även gick båtar till Polen.
Du har nog helt rätt. Vill också minnas att båtbussarna utgick från Vasagatan utanför Centralen under en tid. Men det är nog som du säger, det var bussar till Nynäs.
Roland?

PK

Tack Mr g , jag har många gånger funderat över detta hur det var egentligen  , när jag som barn åkte buss från Stockholm till Täby, som jag mindes så åkte vi ibland från Jarlaplan och ibland från Sveavägen innan T-banan gick från Danderyd, men nu vet jag.Vilka gator körde tex Täby bussarna när dom gick in till stan och vände ut igen?