Kinesiska bussar till Sverige

Startat av Bjarne-W, 07 maj 2010, 10:02:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 maj 2010, 21:22:18 PM
Det är väl marknadsföringsfråga om det ska gå bra att sälja kinesiska bussar i Sverige. Med skicklig marknadsföring borde det kanske kunna gå bra. Fast jag misstänker att det är tufft att konkurrera med tungviktarna Volvo och Scania. Oavsett om Volvos och Scanias bussar är bra eller dåliga så verkar det i Sverige vara att många känner trygghet och dessa märken, även om de skulle bygga dåliga bussar. Jag misstänker att det gäller för den som marknadsför kinesiska bussar att övervinna fördomar mot kinesiskt

Exakt så. Det var det största problemet. Det var därför en triumf när ansedda bussbolag som Axelssons i Västerås, Dackebuss i Långasjö och Delfinbuss i Stockholm köpte King Long.

Björn Forslund

Hur är omdömena om de kinesiska bussarna hittills? De har väl rullat några mil och genomlidit en tuff vinter vid detta laget. Är ägarna nöjda?

Jørni

Hino forsvant fra det Europeiske markedet da de ikke klarte kravene til euromotor lenger tror det var når euro 3 kravet kom
Hino mente at det Europeiske markedet for dem var så lite at det ikke var interessant og lage en ny motor
som klarte kravene men heller satset på sitt store marked i Asia med den motoren de hadde fra før

groenis

Har inte Volvo ägarintresse i Hino eftersom tråden tydligen har fastnat på detta märke
som dessutom går att köpa från deras lilla lastbilsprogram via Volvo återförsäljare inte alla men några.

/Lennart

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 21:05:21 PM
Har du några belägg för att det skulle varit svårt att få tag i reservdelar till Hino eller Ontario? Jag betvivlar starkt att ett Cartes-ägt företag som Svenska Småbuss AB skulle skita ned sitt rykte genom att inte få fram reservdelar. När det gäller Ontario vet jag att BL Teknik (dotterbolag till Borås Lokaltrafik) hade ett stort reservdelslager i Borås. King Long har också ett rejält reservdelslager i Sverige.

Vest samarbetade med brasilianska Buscar (för övrigt ägt av en svensk familj) men det var ekonomiska problem i Brasilien som gjorde att det samarbetet upphörde, inte problem med reservdelar.

Staffan, läs vad där står "det kan bli problem om man inte kan få fram reservdelar inom rimlig tid". Detta betyder inte att det var så. Sedan konstaterade jag att Ontario och som du fyllde i Buscar inte finns kvar hos oss. Detta har inte med reservdelar att göra.
I branschen i 40 år

Fikman

Jag titta in på deras H-sida hade fina bussar ju, och kvaliten lär ju vara i klass med europeiska bussar eller bättre annars så skulle dom väll inte våga sattsa dom pengarna på att lansera sig på Svenska/europeiska marknaden.
http://www.yutong.com/english/index.jsp

Sen en lite passus när det gäller Hino, när den bussen kom så fyllde den ett hål på svenska bussmarknaden, större än Mercedes 4T 19pass skolbuss mindre och lättare än neoplan stubbe på 35pass, dock ingen jättemarknad att fylla, Sen hade ju europa modifieringen kunnat gjorts med lite bättre kvalitet och domhade kunnat gett den lite bättre rostskydd.
Men det var en trevlig buss att köra.

Frippe Fribas

Citat från: Fikman skrivet 08 maj 2010, 06:21:40 AM
Jag titta in på deras H-sida hade fina bussar ju, och kvaliten lär ju vara i klass med europeiska bussar eller bättre annars så skulle dom väll inte våga sattsa dom pengarna på att lansera sig på Svenska/europeiska marknaden.
http://www.yutong.com/english/index.jsp
Ryssarna har ju satsat på Yutong sedan några år, men med blandad framgång vad jag hört.
Det är enligt de rykten som nått mina öron ganska rostbenägna bussar som börjat rosta redan efter något år eller två i trafik (karossen alltså).
Men det kan ju vara en fråga om underhåll naturligtvis, men skall de lyckas på Svenska marknaden måste de nog kunna tillföra något som Volvo och Scania inte har.
Det talades ju tidigare i tråden om Irizar som uddamärke, det hade nog förblivit så om inte Scania satsat tungt på deras karosser till fördel för Carrus som Volvo köpte.
I Norge var det väldigt populärt med just kombinationen Scaniachassi och Carruskaross eftersom man då fick en stark och pålitlig motor med en väl beprövad kaross.
Naturligtvis är det alltså så att man i första hand köper något som man känner igen och där man vet vad man får för pengarna, men det går ju alldeles utmärkt att slå sig in även som nykomling på den Svenska marknaden, det är ju bla Solaris, King Long, Ayats och Beulas exempel på.
Personligen ställer jag mig något avvaktande till Yutong men dömer inte alls ut dem, de verkar som sagt satsa ordentligt om man testar bussar på Island...
//Fredrik

Ersa

Är det bara jag som ser möjligheterna med enkla kinesiska bussar jämfört med teknikspäckade datorstyrda svensk-, polsk- och tysktillverkade bussar? Det klagas ju rätt mycket på all modern teknik och att man inte kan laga något själv numera, så "Back to basic" vore väl inte helt fel i alla lägen?

Jan

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 11:59:12 AM
Är det bara jag som ser möjligheterna mellan enkla kinesiska bussar jämfört med teknikspäckade datorstyrda svensk-, polsk- och tysktillverkade bussar? Det klagas ju rätt mycket på all modern teknik och att man inte kan laga något själv numera, så "Back to basic" vore väl inte helt fel i alla lägen?

Mkt av det gamla fungerade bra, dvs mindre elektriskt krångel och felkoder som finns idag.
I branschen i 40 år

Kim

Citat från: Ersa skrivet 08 maj 2010, 11:59:12 AM
Är det bara jag som ser möjligheterna med enkla kinesiska bussar jämfört med teknikspäckade datorstyrda svensk-, polsk- och tysktillverkade bussar? Det klagas ju rätt mycket på all modern teknik och att man inte kan laga något själv numera, så "Back to basic" vore väl inte helt fel i alla lägen?

Det er sandt. Man har ikke alle de elektriske problemer, til gengæld har man problemer med samlekvaliteten og finishen, og meget vigtigt, eftermarkedet.

Flere og flere kinesiske busproducenter som vil sælge busser i (vesteuropa), er begyndt at bruge ZF aksler, og europæiske motorer og gearkasser, så det hjælper på det, men der er langt vej endnu.

Et andet problem er, om vi har lyst til at lægge flere og flere penge i "peoples republic of china", Eller om vi skal lægge pres på vores egne producenter til at bygge mindre kompliceret busser, og dermed beholde arbejdspladser, penge og viden i vores egen verdensdel ?!

Men faktisk behøver vi ikke købe busser i Kina, vi kan købe dem i fx. Tyrkiet, dér er mange producenter, og de koster omkring det samme som de kinesiske, og med vesturopæisk drivlinie og aksler.