Bussar vid Säffle Karosseri i april 1989, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 maj 2010, 13:22:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Vid Säffle Karosseri står ett antal nya bussar i väntan på leverans. Först två till Uppsalabuss och sedan en till SL.

Mikael Ringmarck

Det var attans hur fräscha de såg ut som nya. 4075 var väl en av de vagnar som erhöll SL -94 design men trots det såg den likt alla(?) H26or ordentligt sliten ut på slutet. Lacken var matt och stolsklädseln var smutsig och söndernött. Gardiner vet jag aldrig om jag sett i en H26a, de togs väl förmodligen ner... :(

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 maj 2010, 13:22:27 PM

Det var inte igår man såg de här

Så här i efterhand så tycker jag att de var riktigt fina :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mrbuss skrivet 06 maj 2010, 13:37:11 PM
Det var attans hur fräscha de såg ut som nya. 4075 var väl en av de vagnar som erhöll SL -94 design men trots det såg den likt alla(?) H26or ordentligt sliten ut på slutet. Lacken var matt och stolsklädseln var smutsig och söndernött. Gardiner vet jag aldrig om jag sett i en H26a, de togs väl förmodligen ner... :(

Jag har fler bilder på H26A från samma tillfällen (de kommer i nästa avsnitt) men de andra verkar ha haft vanliga linjestolar och inte höga ryggar. De har således inte heller några gardiner. Kan just 4075 varit avsett för någon särskild långväga tjänst eller för att kunna användas också i abonneringar?

Mikael Ringmarck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 maj 2010, 15:17:14 PM
Jag har fler bilder på H26A från samma tillfällen (de kommer i nästa avsnitt) men de andra verkar ha haft vanliga linjestolar och inte höga ryggar. De har således inte heller några gardiner. Kan just 4075 varit avsett för någon särskild långväga tjänst eller för att kunna användas också i abonneringar?

Det stämmer säkert med tanke på suffixet A i litterat. En slagning på Bussgaraget.nu visar att serien 4052-62 + 4075 hette just H26A. De andra i serien 4051-4080 var H26 medan 4076 var H26B. Undrar vad B står för? Inte för avsaknad av mittdörr iaf som annars verkar känneteckna H23B i serien 5411-13.