Huvudmeny

Brand i motorvagn

Startat av S Svensson, 04 maj 2010, 20:26:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Rapport TV1 19.30 visade en X10 som eldhärjades i dag 4 maj i Älvsjö. Vagn nr?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 04 maj 2010, 20:26:30 PM
Rapport TV1 19.30 visade en X10 som eldhärjades i dag 4 maj i Älvsjö. Vagn nr?

X10 3160 enligt Postvagnen. Där finns också bilder och mycket mer om detta.
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=289238

Bussfanatikern

Undrara om man kan reparera detta tågsätt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 maj 2010, 01:41:56 AM
Undrara om man kan reparera detta tågsätt?

Det går nog eftersom ramen verkar vara intakt. Men å andra sidan är frågan om man satsar på en reparation av en X10. Fordonstypen är ju mer eller mindre på väg ut.

Andreas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 08:22:11 AM
Det går nog eftersom ramen verkar vara intakt. Men å andra sidan är frågan om man satsar på en reparation av en X10. Fordonstypen är ju mer eller mindre på väg ut.

Fast man har väl inte tåg i nuläget som kan ersätta X10:orna? Ok, en större förlust på en X10:a lider man kanske inte så jättemycket av, men X60-tågen som rullar i trafiken är väl endast till för att ersätta X1:orna. Man kan gärna få laga 3160. Folk får säga vad de vill, men ur min synpunkt så är det nog ett av de snyggare pendeltåg som byggts för svensk trafik, av ett svenskt företag (räknar då exempelvis bort ev. Reginor som man har slitit med i bl.a. Västerås tror jag det är, men man får väl ändå lov att i grund och botten se dessa som regionaltåg, trots att dem exempelvis rullar som pendeltåg på Upptåget).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas skrivet 07 maj 2010, 08:51:47 AM
Fast man har väl inte tåg i nuläget som kan ersätta X10:orna? Ok, en större förlust på en X10:a lider man kanske inte så jättemycket av, men X60-tågen som rullar i trafiken är väl endast till för att ersätta X1:orna. Man kan gärna få laga 3160. Folk får säga vad de vill, men ur min synpunkt så är det nog ett av de snyggare pendeltåg som byggts för svensk trafik, av ett svenskt företag (räknar då exempelvis bort ev. Reginor som man har slitit med i bl.a. Västerås tror jag det är, men man får väl ändå lov att i grund och botten se dessa som regionaltåg, trots att dem exempelvis rullar som pendeltåg på Upptåget).

Du menar väl tvärtom: att de X1-or som rullar ersätter krånglande X60. Inom kort kommer t ex Skåne att ha X11 (ungefär samma som X10) över när de får X61 och de kan relativt lätt byggas om till SL-utförande.

Bussfanatikern

Vad jag har hört så är Transitio intresserade av att köpa samtliga X11:or från Skånetrafiken och sedan hyra ut dom till olika länstrafiksbolag. Tydligen så har många redan visat intresse för att ha tågtypen i sin trafik så frågan är väl om det blir några tågsätt över till SL. I Göteborg skulle man gärna köpa in några X11:or av Skånetrafiken då detta blir möjligt eftersom dom som redan finns inte riktigt räcker till alla gånger. 

Andreas

Citat från: Bussfanatikern skrivet 08 maj 2010, 02:42:39 AM
Vad jag har hört så är Transitio intresserade av att köpa samtliga X11:or från Skånetrafiken och sedan hyra ut dom till olika länstrafiksbolag. Tydligen så har många redan visat intresse för att ha tågtypen i sin trafik så frågan är väl om det blir några tågsätt över till SL. I Göteborg skulle man gärna köpa in några X11:or av Skånetrafiken då detta blir möjligt eftersom dom som redan finns inte riktigt räcker till alla gånger. 
Jo, lite fler X11:or (eller som kanske skulle bli ombyggda till X10:or för ev. SL-trafik) skulle aldrig sitta fel. Däremot har jag hört någonstans, att man skulle spara 4 X11:or för just Pågatågstrafiken, om man skulle satsa på pågatågstrafik runt Ängelholm och norrut tror jag det var, kommer inte ihåg precis var den banan skulle gå, men har fått för mig att det som sagt skulle vara nordvästra Skåne och kanske över länsgränsen till Halland osv. Någon som vet hur det ligger till där?

Andreas

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 maj 2010, 10:00:59 AM
Du menar väl tvärtom: att de X1-or som rullar ersätter krånglande X60. Inom kort kommer t ex Skåne att ha X11 (ungefär samma som X10) över när de får X61 och de kan relativt lätt byggas om till SL-utförande.
Jag menar lite både och, så ja, jag talar emot mig själv lite. :P

Vad jag har förstått och t.o.m. vet, så finns ett fåtal X1-tåg kvar, praktiskt taget endast för att användas som insatståg i rusningstrafiken, om något tåg skulle paja av någon anledning, exempelvis ett X60-tåg. Av vad jag däremot har sett, så körs majoriteten av trafiken med X60, känns nästan som att man jobbar på att hela tiden hålla X60-tågen körfärdiga, medan X1 mycket, mycket sällan får något att göra. X10-tågen får ofta rycka in på just de turer som du nämnde, dvs. insatstågsturer istället för X60-tåg, samt även en del ordinarie turer, oftast på Södertälje-Märsta och tillbaka, men även Västerhaninge-Kungsängen (-Bålsta).

Detta är ju som sagt bara det som jag har lyckats se och jag är övertygad om att du kanske har mer kunskap på detta område.  ;) Du, Staffan, eller någon annan får gärna komplettera det jag vet, eftersom jag inte troligen har all information om situationen.

Bifogar denna bild, som jag tog vid det just omtalade Älvsjö:

Som synes, så gick detta tåg som ett insatståg mot Upplands-Väsby. Bilden togs i onsdags och det jag fann var bland det häftigaste med detta tåg, förutom tågtypen i sig, var att tåget bestod av såväl "nya" X1:or, som riktigt gamla. Som synes, så gick detta tågsätt med 3081 först, därefter hade vi motorvagn nr. 3090, 3011 och i slutet 3008!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andreas skrivet 08 maj 2010, 11:34:34 AM
Jag menar lite både och, så ja, jag talar emot mig själv lite. :P

Vad jag har förstått och t.o.m. vet, så finns ett fåtal X1-tåg kvar, praktiskt taget endast för att användas som insatståg i rusningstrafiken, om något tåg skulle paja av någon anledning, exempelvis ett X60-tåg. Av vad jag däremot har sett, så körs majoriteten av trafiken med X60, känns nästan som att man jobbar på att hela tiden hålla X60-tågen körfärdiga, medan X1 mycket, mycket sällan får något att göra. X10-tågen får ofta rycka in på just de turer som du nämnde, dvs. insatstågsturer istället för X60-tåg, samt även en del ordinarie turer, oftast på Södertälje-Märsta och tillbaka, men även Västerhaninge-Kungsängen (-Bålsta).

Detta är ju som sagt bara det som jag har lyckats se och jag är övertygad om att du kanske har mer kunskap på detta område.  ;) Du, Staffan, eller någon annan får gärna komplettera det jag vet, eftersom jag inte troligen har all information om situationen.

Det är som du skriver, eller skall åtminstone vara så. I praktiken kan det dock ändå hända att X1 dyker upp även i icke-insatståg även om det inte är meningen. Om alla X60 fungerade skulle det inte behövas några X1-tåg i trafiken. Och X10-orna skulle vara så pass många i reserv att förlusten av ett fordon inte skulle märkas. Men nu är det ju så att X60 har många funktionsstörningar. Nu har ju dock SL bestämt sig att utlösa optionen på ytterligare X60-sätt (12 stycken om jag minns rätt) så inte om förr så borde de kunna göra sig av med X1-orna då.