GDG Kalkyl nr

Startat av 1896, 03 maj 2010, 10:32:24 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 22:06:06 PM
Måste ha varit revolutionerande med en ledbuss av den årsmodellen, vilket år är den byggd ? Det verkar en aning otympligt med endast en dörr på en ledvagn....  ::)

Årsmodellen är 1966. Det byggdes åtta sådana bussar varav sju till Norge och en till Sverige. Bussen försågs senare med ytterligare en dörr precis bakom leden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Hur många Lier bussar köpte GDG -66 ? Det var 4 st man byggde om till Godsbussar. Lista ?

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 29 maj 2010, 18:08:45 PM
Hur många Lier bussar köpte GDG -66 ? Det var 4 st man byggde om till Godsbussar. Lista ?
1965 2st.
300-2550-3550
308-2551-3551
1966 6st
25-2650-3654
28-2651-3655
85-2652-3656
270-2653-3657
289-2654
296-2655

1896

Tack Ulf, hur var dessa stationerade ? Fanns det en 2750 ?

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 30 maj 2010, 18:57:20 PM
Tack Ulf, hur var dessa stationerade ? Fanns det en 2750 ?
Ja, 1967 kom det 13 st. -68 2st och -69 2st
Det tar en stund beroende på om det ska vara när de var nya eller när det har gått ett tag, så här snabbt kan jag säga att de har varit utplacerade i alla GDG län med det gammla reg.nr dock ej P-län vad jag kan se, vi får se om nån hinner före med svar, det är dags för lite kaffe hej på ett tag

1896

Ta reg nr och chassi nr också, så kan jag komplettera SBH, och ta med 35 vagnarna. Vad gäller stationeringar, räcker det från efter ombyggnad. 35 o 26/36 vagnarna finns inte med i listan från -83 01 01, alltså var dom borta redan då.

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 30 maj 2010, 20:13:12 PM
Ta reg nr och chassi nr också, så kan jag komplettera SBH, och ta med 35 vagnarna. Vad gäller stationeringar, räcker det från efter ombyggnad. 35 o 26/36 vagnarna finns inte med i listan från -83 01 01, alltså var dom borta redan då.
25>2650>3654,  O 671 - S 261 - X 861 - AGG 291, Strada Luxus, 522743
28>2651>3655,  O 565 - X 585 - CYX 365, Strada Luxus, 522744
85>2652>3656,  O 739 - S 839 - DOS 159, Strada Luxus, 522957
270>2653>3655, O 716 - S 946 - EGM 736, Strada Luxus, 522958
289>2654,          O 835 - W 485 - ACR 155, Fjordtourist, 522274
296>2655,          O 127 - W 337 - CFR 607, Fjordtourist, 522486

1896

Tack Ulf. Nya reg nr på 3551 finns inte i SBH.

Ulf Fernestad

Citat från: 1896 skrivet 31 maj 2010, 10:32:22 AM
Tack Ulf. Nya reg nr på 3551 finns inte i SBH.
CZD 897, båda dessa blev ombyggda (2550/51) i Arvika i början på 1970

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 28 maj 2010, 20:24:03 PM
SvOf helbyggda bussar har CR8549 542035 lev till John Svensson Busstrafik Hillerstorp
Vad jag kommer ihåg är det denna som är GAZ358. Alltså kom till John Svensson,sedan såld till HB Kärrabuss nr6,troligen överförd till AB Varbergs Busstrafik AB (1981 som nr 26) -såld 1982-03 till Grunds Busstrafik och sedan såld 1983 till GDG och tilldelad nr 1302.
Mats K kan kanske bekräfta detta. Annars får jag gå igenom en del anteckningar.
Jo, det är rätt uppfattat Sören! Det var alltså en kort CR85:a. Den hade bladfjädring och inte luftfjädring som annars var vanligast. Trots detta gick den väldigt mjukt och fint och stadigt, så jag trodde att den hade luftfjädring när jag körde den första gången.

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 maj 2010, 21:48:03 PM
Enligt Mats bok såldes Grunds Busstrafik 1983-03-15 till SJ Busstrafik. Det var väl därför som GAZ358 också hamnade hos SJ först men uppenbarligen blev det sedan GDG.

Den nämnda ledbussen var inte vilken som helst utan Sveriges första (förutom Alfa Romeo-trådbussarna), en Scania-Vabis BF76 med Knudsen-kaross. Från början Södra Hjälmarestranden. Den var alltså med i försäljningen till SJ men redan 1983-04-05 köptes bussen av bröderna Karlsson. Sedan stod den i många år i Axvall och för något år sedan fick jag mejl från en person på Gotland som uppgav att han köpte den och skulle göra i ordning den. Bussen finns alltså kvar. Här en reprisbild:
Ja, Grunds Busstrafik såldes 15 mars 1983 till SJ, men det tog ytterligare några dagar innan även bussarna var överförda på SJ resp GDG. SJ tog nämligen över linjetrafiken detta datum, medan GDG tog över beställningstrafiktillstånden. Jag kommer inte ihåg exakt hur affären gjordes upp, för det var något krångel med SJ just då, varför GDG kom med i bilden och tog över ett par bussar.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 27 maj 2010, 20:02:56 PM
Vi får fråga Mats om komplettering. Vad jag antecknat är det CZC755 övertagen från Sörlings som fanns utanför Gästrike Hammarby (dvs utanför Sandviken).Har antecknat att 2 st övertogs 1973-12-01.
Jag har antecknat regnr efter foto på bussen och fotot tillhör en av dess förare. Bussen "råkade" ut för haveri mot en pelare i Leksand eller ?
Kanske j-å har foto på den ? Den andra har jag fn inte hittat regnr till.
Det stämmer bra att 2027 hade reg.nr CZC755, fd X855. Det var en Volvo B58-60 år 1970 med chassinr 2075 och Neoplan-kaross typ Hamburg NV16. Den andra bussen som GDG tog över från Sörling har jag ingen uppgift om.

j-a

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 juni 2010, 20:10:31 PM
Det stämmer bra att 2027 hade reg.nr CZC755, fd X855. Det var en Volvo B58-60 år 1970 med chassinr 2075 och Neoplan-kaross typ Hamburg NV16. Den andra bussen som GDG tog över från Sörling har jag ingen uppgift om.
Lägger ut en bild på 2027 imorgon,måste leta rätt på den å scanna först :)

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 02 juni 2010, 19:46:16 PM
Jo, det är rätt uppfattat Sören! Det var alltså en kort CR85:a. Den hade bladfjädring och inte luftfjädring som annars var vanligast. Trots detta gick den väldigt mjukt och fint och stadigt, så jag trodde att den hade luftfjädring när jag körde den första gången.

Hur kort var den då ? Hur många pax tog den ?  ???

Mats Karlsson

Citat från: 1896 skrivet 04 juni 2010, 18:39:24 PM
Hur kort var den då ? Hur många pax tog den ?  ???
10.3 m och tog 45 sittande. Det kan tyckas verka trångt med 45 platser i en så kort buss, men ryggstöden var ganska tunna och skålade, så det var inte så trångt som det kan tyckas. Det fanns ju varken toa eller bakdörr på bussen.