Längs Roslagsbanan Rånäs-Knutby (många bilder)

Startat av Ersa, 02 maj 2010, 17:02:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

A: Vi börjar i Råby, strax söder om Rånäs. Här har banvallen nyligen fått asfalt på halva delen.

Ersa

B: Raskt vidare förbi Rånäs, och vidare till Ålderbäcken några få km norr om samhället.

Ersa

C: Vi reser vidare norrut, och kommer till nästa f.d. järnvägsövergång, vid Råstens hållplats.
Idag består de enda kommunikationerna av att SL 648 passerar här två ggr/skoldag. Västerut på morgonen och österut på eftermiddagen.

Ersa

D: Nu börjar vi närma oss Knutby station, men vi är inte riktigt framme ännu. Först måste vi passera lastplatsen i Skoghall med tillhörande banvaktstuga och jordkällare. Här fanns förr ett stickspår som man kan se på en karta i länk nr två.
http://www.stiglundin.se/jarnvag/18109564/ulnj/linje/skogshall.htm
http://www.stiglundin.se/jarnvag/18109564/ulnj/linje/knutby.htm

Ersa

E: Nu har vi nått Knutby station, som ligger en bra bit utanför samhället.

Ersa

Vi avslutar med några trevligare (dvs mer spårfyllda) bilder från Almunge.
Det är ju heller inte helt fel med en triss i jordkällare! ;)

Tommy E

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tommy E skrivet 02 maj 2010, 20:53:56 PM
Mycket intressant och trevligt reportage.

Tackar! Nu även med kartor med inritad järnväg för de nyfikna. :)

Björn Forslund

Mycket intressant! SvOf:s höstutfärd 2009 besökte också några av dessa platser. Det är märkligt vilken "död" stämning som utmärker orter med nedlagd och uppriven järnväg. T ex Rånäs med sitt fina stationshus.

Andreas

Jättehäftigt, Ersa, väldigt trevlig tripp du har gjort där! Givetvis, så har jag med mina unga år ingen känsla alls för hur det kan ha varit vid 60-80 tal (ca.) då många av banorna ur SRJ (Stockholm - Roslagen järnvägar) lades ned, men det vore lite intressant om man skulle få för sig att bygga upp nätverket igen. Det verkar ju ha dykt upp planer på en linje från Vallentuna - Arlanda nu, som man verkar ha börjat starta eller skall starta en förstudie för. Ett steg i rätt riktning då. Kanske iaf... ;) Jag har sett lite av resterna från banvallen i Norrtälje (tror att det är den iaf, är rätt hundra på det). Området jag menar är när man precis har lämnat Norrtälje på väg 76 mot Grisslehamn, du har passerat depån och du korsar en bro. Då ser man nedanför bron en gångväg som precis ser ut att vara formad efter hur tåget en gång gick. På 677:an, på sträckan mellan Rösa och Rimbo, åker du även förbi hållplats Finsta Station. Med anledning av läget av stationen, så gissar jag på att den kan ha legat längs Norrtäljelinjen.

Jag och min familj har ett gammalt sjökort i fritidsstugan, där jag är säker på att en stor del av Norrtäljelinjen är utmärkt. Jag minns inte hur det ser ut nu, men jag har en känsla av att den verkar ha haft stopp i både Finsta och Malsta och givetvis Rimbo och Norrtälje. Om jag har förstått det rätt, så ligger dagens busstation i Norrtälje på nästan precis samma plats som järnvägsstationen en gång låg.

Ersa

Du har rätt i dina gissningar Andreas. Även jag är för ung för att minnas detta då jag var två år gammal då järnvägen Rimbo-Rö-Kårsta försvann, och då bodde jag dessutom inte ens i närheten.
Vid tillfälle ska jag komplettera mina redan tagna bilder från Finsta stn och Syninge stn med fler bilder längs banvallen Rimbo-Norrtälje för att kunna lägga upp en mer komplett reseberättelse. Därefter blir det en längre tur Rimbo-Edsbro-Hallstavik.

Det är inte fysiskt omöjligt, men antagligen en ekonomisk omöjlighet att bygga upp museibanan från Faringe stn vidare till Knutby stn, Rånäs och ner till Rimbo lokstall. Fast nog vore det väldigt skoj om man kunde göra det! :)

Andreas

Citat från: Ersa skrivet 03 maj 2010, 00:27:32 AM
Du har rätt i dina gissningar Andreas. Även jag är för ung för att minnas detta då jag var två år gammal då järnvägen Rimbo-Rö-Kårsta försvann, och då bodde jag dessutom inte ens i närheten.
Vid tillfälle ska jag komplettera mina redan tagna bilder från Finsta stn och Syninge stn med fler bilder längs banvallen Rimbo-Norrtälje för att kunna lägga upp en mer komplett reseberättelse. Därefter blir det en längre tur Rimbo-Edsbro-Hallstavik.

Det är inte fysiskt omöjligt, men antagligen en ekonomisk omöjlighet att bygga upp museibanan från Faringe stn vidare till Knutby stn, Rånäs och ner till Rimbo lokstall. Fast nog vore det väldigt skoj om man kunde göra det! :)

Jag kan bara säga detta: Jag längtar med spänning på fortsättningen!  :D

Richard A

Kul att se att fler letar sig fram längs banvallarna i Roslagen! Just denna sträcka sitter jag och planerar, och kan konstatera att cykel inte verkar vara lämpligt fordon med tanke på banvallsstandarden...

Här en tripp mellan Rimbo och Norrtälje jag gjorde förra sommaren, funkar utmärkt med cykel utom just första hundra metrarna ut från Rimbo.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=36599

Mvh

Richard

Clabbe

Trevliga bilder från en sida av detta land som jag inte besökt alls.
Är "bron" i Almunge fortfarande sprängd?? (Repmånad) ;D