Bussförar löner

Startat av novak, 01 maj 2010, 21:12:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

novak

Jag är intresserad av hur stor skillnad det är på bussförarlöner ute i europa och norden, därför tänkte jag fråga våra norska/danska kollegor på detta forum om dom vill dela med sig av hur mkt dom har i lön efter skatt alltså hur mycket dom får ut rent, satt o läste på VBZ.ch hemsida om bussförare i zurich som har mellan 37-45ooo i månaden det verkar ju galet högt. håller ni med?

Ps. detta kanske inte passar i detta forum men flytta gärna

preacher

Citat från: novak skrivet 01 maj 2010, 21:12:59 PM
Jag är intresserad av hur stor skillnad det är på bussförarlöner ute i europa och norden, därför tänkte jag fråga våra norska/danska kollegor på detta forum om dom vill dela med sig av hur mkt dom har i lön efter skatt alltså hur mycket dom får ut rent, satt o läste på VBZ.ch hemsida om bussförare i zurich som har mellan 37-45ooo i månaden det verkar ju galet högt. håller ni med?

Ps. detta kanske inte passar i detta forum men flytta gärna

Våra kollegor som kör skolor o linje på Elite Reisen har enligt det Tyska bussavtalet beroende på erfarenhet mellan 2100 o 2500 € i månaden.
Vänlig hälsning Pär/Bergkvarabuss
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Mittlinje

Det är svårt att göra jämförelser så där direkt över mellan länder. Vad ingår i pensionsförsäkring t ex som är en "förtäckt lön"?  Och när man hör om Grekland där man får skattefritt tjäna upp till ett visst belopp och gå i vissa fall i pension vid 50 år - det är svårt att jmf - men jag flyttar till Grekland ifall jag får behålla min pension nu när jag fyllt 50 ?? Trots allt - vårt system är nog ba!

Bussnissen

Har en kollega i Norge som tjänar drygt 24000 nkr i grundlön.
Hon kommer upp i ca 35000 skr totalt före skatt med tillägg.
Sedan kan man höja lönen med ca 3kr/tim/prov om man utför 4 st  prov.