Huvudmeny

Pommac... (Bilder)

Startat av Patrik, 01 maj 2010, 12:09:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Trevlig kiosk i Katthammarsvik 27/4 2010.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

HJP

Kul med denna kiosk.
POMMAC känns ju nästan försvunnen, men tydligen finns lite livstecken, trots allt.

HJP

Mölle-Mats

Citat från: HJP skrivet 01 maj 2010, 12:40:49 PM
Kul med denna kiosk.
POMMAC känns ju nästan försvunnen, men tydligen finns lite livstecken, trots allt.

HJP
Nå, runt nyår brukar ju detta klassiska gamla varumärke leva upp med magnusbuteljer med "champagne-kork"! 

Annars var väl Pommac näst först ut på läskmarknaden (i alla fall här i Sverige) väl - endast slaget av sockerdricka tror jag. Min mamma (född 1925) berättar ofta om hur festligt det var när hon fick en flaska i sin barndom!

Här i Mölle finns det en speciell liten historia relaterad till denna dryck, som jag fick höra häromdagen! Då förra seklet var ungt så var ju Mölle ett populärt tursitmål med både järnvägs- och båtförbindelse med stora vida världen, och turisterna vällde i i månghundartal när det var säsong för att vandra upp på Berget och ut till fyren. Givetvis blev de törstiga och det etablerades därför ett antal kiosker längs promenadvägen där man kunde inhandla drycker.

En av kioskinnehavarna kom på grön kvist och lät bygga sig en villa i byn, som än idag i folkmun kallas för "villa Pommac" av äldre bybor!  ;D

Nico

Där har man annars verkligen ett ämne som är intressant. Liksom Igloo-glasspinnarna försvann (fanns väl även med apelsinsmak som försvann ännu tidigare) så finns det viss läsk och godis som försvunnit under åren som t.ex. Three Musketeers och Blåbärssoda.

Vad gäller läsk så finns det annars vissa sorter, dessutom med ansenligt med år på nacken, som man minns och uppskattar. T.ex. då Portello, Champis, Loranga m.fl. som man kan hitta ibland, men som mest verkar säljas lokalt i många fall. Själv brukar jag uppskatta just en iskall Portello en varm sommardag när man bara sitter och slappar...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

yngrot

Pommac är ju gott men som sagt inte lätt att få tag i längre :P 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M224

Citat från: yngrot skrivet 01 maj 2010, 16:58:24 PM
Pommac är ju gott men som sagt inte lätt att få tag i längre :P  

Såvida du inte vill köpa 150 cl PET för då finns den väl på varje ICA?

SimonB

Till nyår brukar den väl finnas på någon form av champangeliknande glasflaska?

yngrot

Citat från: M224 skrivet 01 maj 2010, 17:36:23 PM
Såvida du inte vill köpa 150 cl PET för då finns den väl på varje ICA?

Det kanske den gör men jag handlar sällan på ICA föredrar Willys den ligger bättre till för mig.. Dricker inte så ofta läsk heller men nån gång är det gott..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter C

Apropå gamla drycker...

Hammars bryggeri köper jag ofta läsk ifrån, de har de klassiska sorterna Loranga, Champis och läsken nummer 1, Portello!

http://www.hammarsbryggeri.se/

SimonB

Citat från: Peter C skrivet 02 maj 2010, 16:50:07 PM
Apropå gamla drycker...

Hammars bryggeri köper jag ofta läsk ifrån, de har de klassiska sorterna Loranga, Champis och läsken nummer 1, Portello!

http://www.hammarsbryggeri.se/

Wow... De har alla de där sorterna jag minns från när jag var barn för sisådär 15 år sen. Grön bananläsk, krusbär, loranga, dansk citronvand, passionsfrukt.... Undrar var man kan få tag på deras sortiment här nere..
Dessutom vill jag minnas att de har sanslöst god julmust. Ännu godare än Apotekarnes till och med!  :P

jocke

När jag ibland slinker in på Konsum 9an här i gävle så brukar jag köpa en 1.5l Pommac :D Det är så j***a gott.

Men annars finns ju som sagt även stora "Champagne" flaskorna vid nyår :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Jacob

Men pommac finns väl inte i 1,5 liter pet? Finns väl bara som backläsk, magnumbutelj till nyår och 1,4 liter pet?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

jocke

Citat från: Jacob Almgren skrivet 06 maj 2010, 19:30:05 PM
Men pommac finns väl inte i 1,5 liter pet? Finns väl bara som backläsk, magnumbutelj till nyår och 1,4 liter pet?

//Jacob

Självklart menade jag 1.4 :D
Jag förändrar era liv med detta inlägg