Bortanför Pungpinan

Startat av Mr G, 30 april 2010, 18:55:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Här har jag varit på upptäktsfärd i östra Söderort. Inga sensationer mötte mig, samma H34-gäng som jag var van vid från Älvsjö stötte jag på.
吉先生

Peter Rost

Trevligt! Pungpinan är hämtat ur en krog som var belägen i närheten omkring 1670, och revs omkring  1876. Fick sitt namn av att man där pinade sin penningpung, för att betala för sitt brännvin. Torpet Pungpinan som uppfördes 1763 ligger kvar ännu. 8)

/Peter

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr G skrivet 30 april 2010, 18:55:20 PM

Här har jag varit på upptäktsfärd i östra Söderort. Inga sensationer mötte mig, samma H34-gäng som jag var van vid från Älvsjö stötte jag på.

Mycket trevliga bilder! Linje 185 trafikerade väl Farsta centrum-Filipstadsbacken på den tiden.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr G

Citat från: Peter Rost skrivet 01 maj 2010, 01:31:34 AM
Trevligt! Pungpinan är hämtat ur en krog som var belägen i närheten omkring 1670, och revs omkring  1876. Fick sitt namn av att man där pinade sin penningpung, för att betala för sitt brännvin. Torpet Pungpinan som uppfördes 1763 ligger kvar ännu. 8)

/Peter

När jag tog bilden på 181:an var ändhållplatsen i Norra Sköndal helt ny. Som synes är området ännu inte färdigbyggt. 181:an har helt nyligen förlängts hit från den tidigare ändstationen Pungpinan. Att det gick mängder av BSS-linjer i närheten spelade ingen roll. Det var 181:an folk skulle åka med, trots omvägen och försinkande byte till/från tunnelbanan i Kärrtorp.

吉先生

Mr G

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 maj 2010, 09:18:40 AM
Mycket trevliga bilder! Linje 185 trafikerade väl Farsta centrum-Filipstadsbacken på den tiden.

När bilden togs hade 185:an linjesträckningen Farsta Strand - Farsta C - Filipstadsbacken. Det var efter samanslagningen med 184:an då man gjorde två linjer av en där Farsta C inte längre blev ändhållplats för någon av linjerna. Det var också innan t-banan förlängdes till Farsta Strand.
吉先生

Mikael T Nilsson

Citat från: Mr G skrivet 01 maj 2010, 10:43:27 AM
När bilden togs hade 185:an linjesträckningen Farsta Strand - Farsta C - Filipstadsbacken. Det var efter samanslagningen med 184:an då man gjorde två linjer av en där Farsta C inte längre blev ändhållplats för någon av linjerna. Det var också innan t-banan förlängdes till Farsta Strand.

Aha, tack för uppgiften.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.