Continentbus tillhörande Walter Hoffmann (DAU-N 272)

Startat av Ove Bojarp, 03 september 2007, 14:36:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Continentbus, var fanns deras huvudkontor, då det verkade förekomma både svenska och andra registreringar på de fordonen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ove Bojarp skrivet 03 september 2007, 14:36:04 PM
Continentbus, var fanns deras huvudkontor, då det verkade förekomma både svenska och andra registreringar på de fordonen?

Om du menar det svenska Continentbus så var det från början ett företag i Hellgrens-koncernen, det vill säga det som i dag lite slarvigt kan beskrivas som Skelleftebuss. Huvudkontoret således i Skellefteå.
Någon gång i slutet av 1970-talet etablerades verksamhet i Trångsund i Huddinge kommun. Den internationella verksamheten där togs på 1980-talet över av GDG, medan Wasatrafik tog över den nationella. Det är för övrigt där Traveller i dag håller hus.
I samband med att verksamheten togs över av GDG flyttades huvudkontoret till Göteborg, där verksamheten främst sköttes av den i branschen icke helt okände Toni Schönfelder.
År 1993 togs verksamheten över av Thinggards i Ålborg och bytte i samband med detta namn till EuroLines.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Om man skall svara på frågan så övertog GDG Biltrafik AB ett företag i Köln. Detta kallade sig GDG-Globus. Det kom således några nya Volvo med västtyska regnr. Vidare övertogs några Kässbohrer Setra,huvudsakligen 215H.Alla dessa hade inv nr hos GDG i Göteborg. 1989-90 lanserades Neoplaner med högre standard. Ett exemplar skaffades till Göteborg. Men för att klara trafiken hyrdes ett antal bussar av samma typ från tyska bussföretag för att köra åt GDG. Detta upphörde april 1990. Då skaffades CSF041 ny för färd till Tyskland. Genom att GDG inte förvärvde dem direkt fick dessa två inte eget nr. Senare togs ut Swebusnr. Båda bussarna var fö långlivade. Den med hög standard hamnde hos flera företag. Sist i tjänst stod den uppställd på nuv Cargo Net terminal mitt emot Swebus(nuv GS) terminal vid Kruthusgatan. Den andra hamnade hos Smålandsbussen (ett av företagen) Jag vet att den krockade och detta kan vara slutet för denna. Men som sagt de inhyrda bussarna ersatte de egna Setrorna. Verksamheten i Köln var liten.
Märk att benämningen GLOBUS resp Continenttrafik (som Staffan skriver) inte var GDG:s egna.
Märk att Hellgrens sålde lastbilarna till ASG. För några år sedan fanns ett åkeri kvar med deras namn som bl a lastade gods i Göteborg.SSn

Nicklas Vasa

En bild på GDG:s anläggning i Köln, är det en ouppnålig dröm ?

Ulf Fernestad

Citat från: S Svensson skrivet 04 september 2007, 00:02:07 AM
Om man skall svara på frågan så övertog GDG Biltrafik AB ett företag i Köln. Detta kallade sig GDG-Globus. Det kom således några nya Volvo med västtyska regnr. Vidare övertogs några Kässbohrer Setra,huvudsakligen 215H.Alla dessa hade inv nr hos GDG i Göteborg. 1989-90 lanserades Neoplaner med högre standard. Ett exemplar skaffades till Göteborg. Men för att klara trafiken hyrdes ett antal bussar av samma typ från tyska bussföretag för att köra åt GDG. Detta upphörde april 1990. Då skaffades CSF041 ny för färd till Tyskland. Genom att GDG inte förvärvde dem direkt fick dessa två inte eget nr. Senare togs ut Swebusnr. Båda bussarna var fö långlivade. Den med hög standard hamnde hos flera företag. Sist i tjänst stod den uppställd på nuv Cargo Net terminal mitt emot Swebus(nuv GS) terminal vid Kruthusgatan. Den andra hamnade hos Smålandsbussen (ett av företagen) Jag vet att den krockade och detta kan vara slutet för denna. Men som sagt de inhyrda bussarna ersatte de egna Setrorna. Verksamheten i Köln var liten.
Märk att benämningen GLOBUS resp Continenttrafik (som Staffan skriver) inte var GDG:s egna.
Märk att Hellgrens sålde lastbilarna till ASG. För några år sedan fanns ett åkeri kvar med deras namn som bl a lastade gods i Göteborg.SSn
Vi lever fortfarande och lastar ännu gods på västkusten idag heter vi DHL åkeri
mvh Fernestad

Hans J

GDG Biltrafik ägde två bolag i Tyskland, Globus Reisen GmbH i Köln samt Continentbus GmbH i Hamburg.
Endast Globus Reisen hade egna fordon.
Inhyrda tyska fordon användes i huvudsak för inkommande turisttrafik med tyska turister till Sverige. Denna verksamhet var ganska okänd men hade en ansenlig omfattning.
GDG-ägda hotellen Residens i Malmö, Dalia i Bengtsfors, Gustav Vasa i Borlänge samt Bjertorps Slott utnyttjades ofta i denna verksamhet. 

HansJ

S Svensson

Stod Setrorna på svenska GDG eller på tyska Globus. Jag minns väldigt väl när Globus färvärvades. Setrorna var ommålade i GDGs färger och hade svenska inv nr. Ovanlig modell i Sverige var 215H. Vanligtvis var det 215HD här. När OPY440 presenterades på turistmässan TUR så var det en standardhöjning. Hur många tyska företag körde med samma typ av buss som OPY440 (hoppas jag kommer ihåg regnr rätt). Det var OPY som jag såg för sista gången på Cargo Net terminalen.
Fö Hans J. GDG flygbussar (egentligen Swebus) ställdes ju upp hos GDG Lastbil AB.Denna uppställningsplan använder Nerttbuss/Säfflebussen för närvarande. Tre ställen för uppställning av bussar på Kruthusgatan. SS

Hans J

Globus Reisens bussar var registrerade i Tyskland. Detta gällde även de Volvo/Van Hool konferensbussar som levererades efter det att GDG köpt Globus Reisen. Anledningen till att Globus fordon fick "svenska" inventarienummer var rent praktiska skäl. Bussarna var ofta i Sverige och tvättades/tankades på GDG depåer.
Globus körde enligt tyska villkor och med Tyskland som marknad. Notera vi nu pratar om tiden före EU inträdet och att de nationella gränserna då inte tillät den relativa frihet som i dag råder vid gränsöverskridande trafik. Att köra tysk trafik med svenskregistrerade bussar var inte möjligt.
Det har förekommit att bussar som inte köpts av GDG haft "Continentbus lackering". De har då kört på kontrakt.

Beträffande GDG Biltrafik AB:s flygbussar var de stationerade vi GDG Transport AB:s lastbilsdepå vid Gullbergs Vass redan från början. Det fanns inte plats på GDG bussanläggning vid Gullbergs Strandgata ("Nickeln"). Uppställning på SJ Bussanläggning vid Kruthusgatan var inte heller möjlig.
Flygbussarna var ju egentligen en hybrid mellan expressbuss och flygbuss. De gick under beteckningen GL-Gul och introducerades samtidigt som GL-Röd, körd av SJ Buss och GL-Blå körd av Linjebuss och Säröbussarna.
Sträckan Landvetter – Korsvägen kördes som flygbuss. Sträckan Korsvägen – Drottningtorget kördes som kombinerad flyg/expressbuss. Sträckan Drottningtorget – Lilla Varholmen kördes som expressbuss. 

HansJ

Nicklas Vasa

Hur många fordon med GDG nr fanns i Köln ? Vagnlista ?

S Svensson

Jag hittade just nu inte nr listan för GDG. Det rör sig om ca 5-6 Setra 215H solm GDG-Globus hade i Köln med svenska inv nr.Standarden var som sagt dålig och det var mera lämpligt att köra med svenska bussar /egna/ eller inhyrda.Som jag tidigare påpekat rör det sig om 3 konferensbussar och 1 vanlig vhool 360 som fanns där . Av de svenska så ersatte 1989 svenska de inhyrda med OPY440 och CSF041 (3308 resp 3307 hos Swebus,tidigre oklara reguppgifter). Hittar jag vagnlistan återkommer jag.
Jag hittade en utredning om utbyggnad av dubelspår till Öxnered och en utredning om triangelspår i Herrljunga. Jag har mycket nedpackat.Sören S

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2007, 19:01:11 PM
Jag hittade en utredning om utbyggnad av dubelspår till Öxnered och en utredning om triangelspår i Herrljunga. Jag har mycket nedpackat.Sören S

Det ligger möjligvis inte i skokartonger? ;D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

Finns det någon som har bilder på dessa tyska GDG/Globus bussar?

S Svensson

Citat från: S Svensson skrivet 05 september 2007, 23:36:54 PM
Det ligger möjligvis inte i skokartonger? 

Nej det gör de inte !

* Inlägget redigerat av administratör eftersom det annars föll ur sitt sammanhang. När ni svarar på speciellt inlägg använd citat-funktionen, annars blir det helt obegripligt. *

Nicklas Vasa

Inventarie nr på bussarna vore kul, mitt minne säger att Setrorna hade:

2167, 2265-67 ? 2465-67 ? Detta är bussar jag sett vid Hotel Gustaf Vasa på -80 talet.

Och Vanhoolerna: 2677,2678,2781 och 2982.

Det är Setrorna jag vill bringa klarhet i.

Nicklas Vasa

Rättelse: 2265 och 2266 var Setror från Nymans.....